Mire garancia egy teljesítménymérés, mit tudsz leolvasni a diagramról?
Mit kell nézned egy teljesítménymérés diagramján, ha a lényeg érdekel ?!Minden motor alapvető jellemzője a forgatónyomatéka, munkavégző képessége és teljesítménye.
A legtöbben ha bármilyen tuning megoldás szóba kerül, mindig a teljesítményről beszélnek, teljesítménymérés lehetőségét kérdezik. holott az autó dinamikáját, robbanékonyságát, gyorsulási képességét, vezethetőségét, fogyasztását sokkal inkább a forgatónyomaték nagysága és leadásának jellege határozza meg, mintsem az autó teljesítménye. A teljesítmény a forgatónyomatékból és fordulatszámból származtatott számolt mennyiség, aminek főként akkor vesszük nagy hasznát, vagy akkor érezzük a hiányát, ha az autót a végsebesség közeli tartományban használjuk. A (P) teljesítmény a motor (T) forgatónyomatékának és tengelyének forgási sebességének szorzata. Az (N) motor fordulatszámából adódik a forgási sebesség. P=T x N/9550 ahol: A forgatónyomaték NM-ben, a fordulatszám 1/perc-ben (RPM) van megadva, és a teljesítményt kW-ban kapjuk meg. (A képletben a 9550-es osztó a fordulatszám-> forgási sebesség átszámítása, valamint a mértékegységek konverziója miatt szükséges.) Ha a végeredményt lóerőben (SAE szabvány szerinti HP-ben) szeretnénk megkapni, akkor a formula:
P=T x N/7127
Egy példa: ha a pad 2500 1/perc fordulatszámon 150NM forgatónyomatékot mér, akkor a teljesítmény = 150NM x 2500 RPM /7127 = 52,61 HP (lóerő) az adott fordulaton. Ez ennyire egyszerű. Tehát, a pad is kizárólag forgatónyomatékot mér, majd ebből számolja a teljesítményt a fenti összefüggés alapján. Ezért jelenik meg két görbe: a forgatónyomaték, és a teljesítmény. A fentiek miatt, a továbbiakban kizárólag a forgatónyomaték görbéről fogunk beszélni, mivel ez a mért mennyiség és ez utal közvetlenül az autó használhatóságára, élettartamára, fogyasztására.
A forgatónyomaték diagram értelmezése, és jellegzetes pontjai

- A függőleges tengely a forgatónyomaték NM-ben,
- a vízszintes tengely a fordulatszám 1/perc (RPM)-ben,
- a fekete görbe a gyári forgatónyomaték görbe a fordulatszám függvényében,
- a bekarikázott pontok a görbe jellegzetes pontjai, ezekre kell figyelni,
- a görbe fölötti ‘fehér’ rész az egészséges módosítás mozgástere
- a pirossal satírozott rész, a módosítás szempontjából kritikus vagy tiltott tartomány.
Ezekre figyelj a teljesítménymérés pontjainál!
Fordulatszám minimum Ez az a fordulatszám, amely alatt TILOS a gyári beállítást “erősíteni”, megváltoztatni. Ennek 3 fő oka van:
- Ha ez alatt a fordulatszám alatt emelünk a forgatónyomatékon, akkor kockáztatjuk a motor csapágyazását, mechanikus alkatrészeinek élettartamát, mivel ez alatt a fordulatszám alatt kritikussá válik az olajpumpa által szállított kenőanyag mennyisége és nyomása. Ha ennek ellenére itt “emelünk a görbén” a nagyobb igénybevételt nem tudja ‘lekövetni’ a kenési rendszer, fokozott kopás, akár azonnali mechanikai sérülés következhet be!
- Manuális váltóval és száraz kuplunggal szerelt autók esetén, az elindulásnál és váltások alkalmával időre van szükség amíg a kuplung teljesen ‘összezár’ felkészülve akár a maximális nyomaték átvitelére. Ha ez alatt a kritikus pont alatt emeljük a leadott nyomatékot, akkor számíthatunk a kuplung megégésére, az élettartam drasztikus esésére, valamint vibrációra, nem kívánt rezonanciákra!
- Részecskeszűrős autónál ha ebben az alacsony fordulatszám tartományban nagyobb üzemanyag dózist állít be valaki, akkor megfelelő légfelesleg (turbónyomás) hiányában fokozódik a korom képződés, amely az emissziós értékek romlása mellett drasztikusan rövidíti a részecskeszűrő élettartamát, és növeli az autó fogyasztását!
Fordulatszám maximum Ez nem összekeverendő a motor maximális fordulatszámával. Ez a pont azt a határt jelöli, amely fölött már TILOS a forgatónyomatékot emelni akkor, ha fontos a gyári élettartam és emisszió megtartása, ugyanis:
- Ha a motortól magas fordulatszámon is nagyobb nyomatékot várunk el, akkor ahhoz nagyobb üzemanyag mennyiség és magasabb turbónyomás szükséges. Mindkét mennyiség emelésének lehetősége véges, tilos a biztonságos határt feszegetni.
- A szélsőséges fordulatszám tartományban történő többlet üzemanyag bevitel drasztikusan leronthatja az autó emissziós értékeit, így az autó a forgalomban nem vehet részt!
- A motor kenési rendszerét is módosítani szükséges, ha a felső tartományban megbízható kenést kívánunk biztosítani! – ez szinte sosem történik meg a szoftveres beavatkozást követően
- A nagy fordulaton megemelt üzemanyag mennyiség következtében növekszik a meddő hő mennyisége, amelyet el kell tudni vezetni a hengerfejről. Ezért könnyen túl lehet terhelni a kialakított hűtőrendszert, a motor fő elemei károsodhatnak ha ezen a ponton túl is emeljük a forgatónyomatékot!
A fordulatszám maximum pontjának megállapítása változó. A gyakorlatban mi a beállítás során követjük a gyári nyomatékjelleg esését, és minden esetben visszatérünk a gyári nyomatékra a kritikus fordulatszám alatt. Ezzel garantáljuk a motor hosszútávú megbízható működését. Természetesen kérésre ettől el tudunk térni, egyeztetve a további teendőket, módosításokat. Gyári maximális forgatónyomaték és a biztonságos max. nyomaték Ez a gyár által megadott és a mérés során felvett adat. A biztonságos beállítás kialakításánál pedig egy irány szám. Feltöltéses motoroknál (turbó vagy kompresszor) nem javasolt 20%-ot meghaladó emelés a maximális értékhez képest! Ez az a határ, amellyel a gyártó túlméretezi az egyes fő elemeket, ide értve a
- hűtő rendszert,
- kenő rendszert,
- üzemanyag rendszert,
- feltöltő rendszert (turbó, kompresszor, szenzorok)
- erőátvitelt (kuplung, váltó, hajtáslánc)
- valamit fék- és futómű berendezéseket.
A biztonságos sáv átlépésével számolni kell az azonnal, vagy később jelentkező mellékhatásokkal:
- turbó fokozott igénybevétele, idő előtti elhasználódása
- nagynyomású üzemanyagrendszer túlterhelése, injektorok stb. meghibásodása
- hengerfej túlmelegedése, meghibásodása
- csapágyazás és a teljes forgattyúmű fokozott igénybevétele
- leromlott emissziós értékek
- a részecskeszűrő fokozott terhelése, élettartamának csökkenése
- kuplung/váltó/hajtáslánc túlterhelése
- menetbiztonság romlása az alul méretezett fék és futómű miatt
- rendellenes rezonancia, nem egyenletes nyomaték leadás
- a fentiek miatti utánállítás szükségessége, vagy gyári állapot visszaállítása.
Feladat: a fenti pontok alapján értékeljük a következő 4 az interneten publikált, más tuningcégek által készített mérési diagramokat
Minden esetben a kék görbék a gyári/módosított forgatónyomaték görbék a piros és eltérő színű görbék a felül részletezett módon származtatott teljesítmény görbék. Szándékosan szemléletes rossz példákat gyűjtöttem. Az első diagramnál az élettartamot drasztikusan lerontó problémák:
- A maximális nyomaték 245NM ről 375NM-re van emelve, ami 53% emelés!
- Nincs figyelembe véve sem a minimális- sem a maximális fordulatszám pontja!
A második már valamivel jobb, mert itt:
- Az emelés mértéke még a biztonságos sávban van
- Figyelembe van véve a minimális fordulatszám pontja (nincs alul emelés)
- Komoly probléma viszont, hogy a maximális fordulatszám pontja durván túl van emelve!
A harmadik az elsőre hasonlít, túlhúzott beállítás A negyedik
- Max. nyomaték 138NM ről 200NM-re emelve ami 44% emelés!
- Figyelembe van véve a minimális fordulatszám pontja (csak mérsékelt emelés)
- Kis jóindulattal mondhatjuk, hogy a max. fordulatszám pontja is figyelembe van véve, legalábbis a fordulatszámmal arányosan közelít a módosított görbe az eredeti jelleghez
Összegezve: A bemutatott példákból látszik, hogy sokan nem tartják be az élettartamra és emisszióra vonatkozó irányelveket. Ez nem azt jelenti, hogy a példa szerinti beállítások rosszak, viszont az biztos, hogy:
- az alkatrészek túlterheltek
- a beállítások nem követik a biztonságos kialakítást
- élettartam csökkenés várható mindegyik esetben
- az autó emissziós értékei minden példánál rosszabbak
Példa egy biztonságos és hatékony Rigotech Prémium Pro beállításra
A diagramon látod, hogy nálunk:
- figyelembe van véve a fordulatszám minimum pontja (ez alatt nincs módosítás)
- figyelembe van véve a fordulatszám max. pontja (e felett nincs módosítás)
- figyelembe van véve az autó gyárilag betervezett túlméretezése (a max. emelés nem haladja meg a 20 %-ot)
- a beállított értékeknek köszönhetően a módosított nyomatékgörbe egyenletesebb
- az autó szélesebb fordulatszám tartományban adja le a maximális nyomatékát
- alacsonyabb fordulatszámon is jelentős ‘erő’ többlettel rendelkezik, amely csökkenti a fogyasztást
- látszik, hogy hagytunk még benne némi tartalékot, így szélsőséges igénybevétel esetén is hosszú távon 100 százalékosan biztonságos a Rigotech Prémium Pro beállítás.
Ez csak egy példa arra, hogy hogyan néz ki egy biztonságos beállítás nyomatékgörbéje. Nálunk többféle beállítási jellegből tudsz választani, 2 nap múlva fogom küldeni a következő “tananyagot” ahol áttekintjük, hogy milyen lehetőségek vannak, és még mikre kell odafigyelni. Vigyázz az autód élettartamára és ne dőlj be a túlzó ígéreteknek, és az élettartam csökkenést előrejelző túlhúzott referenciáknak, diagramoknak! Foglald le időpontod nálunk, és beszéljünk személyesen arról, hogy mi az elképzelésed. Az autód állapotfelmérését követően a számodra legjobb beállítást fogjuk kidolgozni. Árajánlatod elérhetőségét az email-ben találod, kattints rá, és elfogadást követően egyeztetünk. Köszönöm, hogy igényes vagy és ‘átverekedted’ magad a fenti leíráson, példákon.
- A “tuning” nagyon bizalmi dolog – referencia riport Rolanddal, aki az évek alatt 7 autóval és teherautóval érkezett
- Teljesítménymérés vagy hatékonyság?
- Pontos teljesítményadatok pad nélkül. Hogyan? – Holnap küldjük, figyeld az email fiókod!
- “… túl messze vagytok…” miért jó biznisz mégis eljönni a Rigotech-hez? – A folytatásban…
- Hogyan véd nálunk a 6 biztonsági pont? – és ellenpéldák – A folytatásban…
- Tuning módszerek a gyakorlatban – A folytatásban…
- Beleshetsz a “gépházba”, így néz ki az autód beállítása – ami nem is olyan egyszerű – A folytatásban…
- Így tudnak 6 év alatt 8 milliót spórolni a Rigotech beállításokkal – referencia riport – A folytatásban…
Ha hasznos volt, köszönöm a Like-ot alul! Szívesen látunk a Facebookon is,
- új videók,
- referenciák
- infók az autódról
- Nagyon ritkán akciók…
Te hol tartasz most?
Van már árajánlatod? |
Van már időpontod? |
Legutóbbi hozzászólások