Tuning módszerek a gyakorlatban

Nagyn hosszú, előre szólok! - de életet menthet

Korábban megmutattam, mire figyelj ha tuningoltatsz, mit nézz egy diagramon most megmutatom, milyen gondok és lehetőségek vannak, ezért jó, ha még nem döntöttél.

Több mint 450.000 találat a “chiptuning” szóra.

Több mint 90 hazai tuningcég és “tuningcég” hirdetésáradata, emellett még 60 egyéb autószerviz és kókler, aki “tuningolgat…”

Ne gondold, hogy csak attól mert régi egy cég, még biztosan jó is. Azt meg végképp ne gondold, hogy az aki tegnap még kereket se tudott cserélni, az mára profi járműtechnikai- és motorfejlesztő mérnök lett… Durva hibákat mutatok most, amiket mások elkövetnek, vigyázz, mert könnyű “belesétáni egy nagy pofonba”!

Rossz tuning módszerek és jellegzetes hibák

Lassan ébred, hátbarúg, hirtelen elfogy

A kezdők hibája. A maximális forgatónyomatékot pár érték megváltoztatásával lehet növelni. Azonban, egy a teljes sávban optimális és jól használható beállítás nem ilyen.

A beállítás további hátránya, hogy a megemelt nyomaték nem egyenletesen, hanem hirtelen ütésszerűen épül fel, ezzel többlet igénybevételt okoz a hajtásláncnak.

Nagyon veszélyes továbbá, mikor az autó meglódul, bátran belemegyünk az előzésbe, aztán satu fékkel kell visszasorolni, mert “elfogy” magasabb fordulaton.

Mindezen hibás jellegek szépen leolvashatók a grafikonról.

Rángat, füstöl, hullámzik…

A nem folyamatos nyomaték leadás oka a hibás, kártékony “tuning” amely során egyes értékek túlzó mértékben vannak módosítva, míg mások érintetlenek.

Pl. nagyobb üzemanyagdózisok kérésével az autó megindulna, de néhány korlátozás gyári értéken maradt, így folyamatosan “visszarántja” saját magát.

Ezzel a beállítással az autó erősebb, jobban megy, ha valaki óvatosan kezeli még használható is. Az élmény viszont messze elmarad egy tökéletes beállításétól. A kettős tömegű lendkerék gyors kinyírásához vezet (többek között). Javítási költség 250.000 forinttól.

Gyengébb mint előtte, füstöl, fullad, rángat

Vannak helyek, ahol a tuning abban merül ki, hogy letöltik egy azonos típus autó erősebb beállítását (mondjuk amit máshol tuningoltak) és átteszik az “áldozat” autójára.

Ezzel több gond is van, de a részedre ez azért nagyon káros, mivel ilyenkor mindig előáll valami un. inkompatibilitási probléma. Magyarul, a szoftver nem arra a vezérlőre való.

Előfordulhat, hogy a másik autóban más volt a turbó vezérlés, más az injektorok méretezése, stb. teljes öngyilkosság ilyenbe belemenni, de persze ezt Te mint ügyfél sose tudod meg. Mindössze csak az autó viselkedéséből lehetsz benne biztos, hogy valami nem stimmel!

Kuplung, lendkerék (v. automataváltó) és forgattyúmű csapágyak kuka!

Ez akár egy tökéletes beállítás is lehetne, de nem az. Korábban volt szó a minimális fordulatszám határról, amely alatt TILOS módosítani.

Ebben a tartományban nincs megfelelő kenése a motornak, így akár azonnali mechanikai hiba is keletkezhet.  Nincs továbbá turbónyomás, így fokozott  intenzív koromképződés lerakódásokat és részecskeszűrő hibát okoz. Ez emisszió durván leromlik, az autó a forgalomban így nem vehet részt.

A kuplungnak nincs ideje összezárni, folyamatos nyírás alatt van, a nagyon alul jelentkező nagyobb nyomatéktöbblettől. Persze az autót jó vezetni, az élmény megvan, a szerviz számla viszont vastag lehet, és nem azonnal jön! – nagyon kerülendő ez a fajta módosítás

Mindent bele! – “…nem fog úgysem szétesni…”

Gyakran látni ilyen referencia diagramokat. Jól néz ki, az autó szuper.

A fordulatszám minimum pontjáról már leírtam mindent. Tilos alul módosítani.

A biztonságos 20% gyári túlméretezéseket (motor, hűtő- és kenő rendszer, erőátvitel, turbó, stb.) messze átlépi ez az emelés. Garantáltan valami engedni fog, ha így néz ki az autód mérése a tuning után és az erőtöbbletet ki is használod. Ha alapjáraton jársz vele, nem lesz gond, de ha pont egy padló gázos előzésnél repül le valami a motorról az nagyon csúnya is lehet.

A fordulatszám max. pontja is át van lépve, a túlterhelő nyomaték ott is létrejön. Ez kizárólag a turbó és üzemanyagrendszer túlhúzásával lehetséges, szigorúan tilos ebben a tartományban emelni, ha fontos az élettartam. Bővebben erről egy korábbi cikkben, ahol a nevezetes pontokat tárgyaljuk.

Betilt, csökkentett mód, nem pörög fel, nincs erő

Szintén trehány módon kivitelezett módosítás. Eredménye a túlhúzott és nem átgondolt értékek miatt mindig, vagy véletlenszerűen a teljesítmény drasztikus hirtelen elvétele. 

Ha valamely (beállítás) érték nincs összhangban a többi értékkel, ezt a vezérlőegység észreveszi, és alkatrészvédelmi okokból azonnal “elzárja” az üzemanyag áramlását (fuel cut) ezzel megvédve a főbb szerkezeti elemeket. Ez nagyon kínos pont egy előzés közben. 

Látszik, hogy ez is egy túlhúzott, biztonságos határokon kívül eső módosított nyomatékjelleg, viszont ebben az esetben “a beállítás úgy sikerült” hogy szerencsére az alkatrészvédelmi térképeket, maximális nyomás limitereket stb. a “kolléga” nem találta meg, így az autó védekező mechanizmusa életbe lép.

Szerintem biztos nem szeretnél ilyen autóval közlekedni, az életedet kockáztatni.

Itt vannak a biztonságos és hasznos nyomatékjellegek. Ha a tiéd ilyen, akkor minden oké!

Nagyon óvatos, “csináltat is valamit meg nem is…”

Néha a kevesebb több. Ez egy olyan minimális alig érezhető emelés, ami némi élénkséget ad az autódnak, de ne várj tőle se fogyasztáscsökkenést, se különösebb változást a vezetési élményben.

Előnye, hogy a görbe a biztonságos sávban van, tehát ha nem is sokat használ, ártani biztos nem árt.

Itt csak az lehet egy kényes kérdés, hogy mennyit fizetsz érte és mennyivel vagy vele előrébb…

Rigotech Alap beállítás – azoknak, akik a nullánál is kevesebb kockázatot akarnak

Ez egy egyedi fejlesztésünk. Lényege, hogy nem emelünk sem a turbónyomáson, sem a maximális üzemanyag nyomáson, sem a max. üzemanyag mennyiségen. Így, változatlan marad az un. égési csúcs nyomás, és az autó maximális forgatónyomatéka. Nincs semmilyen ok az élettartam romlására!

Azért jó ez a beállítás, mert mint látod az autó a fentiek ellenére sokkal szélesebb sávban adja le a maximális nyomatékát, amelyet ráadásul dinamikusabban és hamarabb ér el. Így az autó rugalmasabb, jobb a gázreakció, hamarabb fel tudsz váltani, csökken a fogyasztás.

Ez egy nagyon óvatos, a neve alapján is egy belépő kategóriás kis kedveskedés az autónak és használójának.

Rigotech Optimalizálás

Ahogy a neve is mutatja ez egy optimális beállítás. Nagy szakértelemmel és gondossággal elkészített apró finomítások sorozata, amely teljesen biztonságos és jól érezhető javulást hoz.

Ez egy belépő kategóriás beállításunk, ami az árában is tükröződik. Bárki számára elérhető, talán még olcsónak is mondanám, de mindenképp az igényesebb versenytársak átlag árában van.

Hátránya, hogy nem veszi figyelembe az autód adottságait, a kéréseidet, mivel arra ott van a legprofibb Rigotech Prémium Pro beállításunk.

Kizárólag egy esetben ajánlom, mégpedig akkor, ha nagyon árérzékeny a projekted. Nem vagy nagyon eleresztve, mégis szeretnél egy jobb autóba átülni biztonságos keretek közt, akkor ez Neked való!

Rigotech Prémium Pro beállítás a legigényesebb ügyfeleink részére

Ez az a beállítás, amitől olyan lesz az autód amilyennek megálmodtad. Ez hozza a lekedvezőbb fogyasztási eredményeket, és itt van teljes szabadságunk a beállítás fölött.

Ebbe mindig a szívünket tesszük, és addig mérünk, tesztelünk, ameddig ki nem hozzuk a számodra legjobb beállítást!

Ahogy látod, minden pont stimmel, folyamatosan a biztonságos gyári sávban vagyunk, az élettartam durvább használat mellett is közel gyári szinten marad.

Árát tekintve ez a legjobb és leghamarabb megtérülő befektetés.

 

Ha már elfogadtad az ajánlatod és időpontod is van gratulálok, nagyon jó döntést hoztál!

Ha esetleg még nem, akkor hívd most Dóri kolléganőmet (30/227-1-227), aki segít az időponttal kapcsolatban.
(Online is könnyen foglalhatsz időpontot, csak kattints az email-ben az egyedi ajánlatodra, és benne bármely ‘MEHET’ gombra.)

 

Kizárólag belső használatra és Ügyfeleink részére a korábbi támpontok



Ha hasznos volt, köszönöm a Like-ot alul!
Szívesen látunk a Facebookon is,

új videók,
referenciák
infók a kocsidról
esetleg akciók…