Bosch EDC17 vezélrők és programozásuk
EDC17 Bench mód, OBD mód programozás
A Bosch EDC17 (Electronic Diesel Control) motorvezérlő család az egyik legelterjedtebb és legfejlettebb dízelmotor-vezérlő rendszer a modern járművekben. A 2006-ban bevezetett EDC17 sorozat a korábbi EDC15 és EDC16 rendszerek evolúciója, melyek már akkor is kulcsszerepet játszottak a dízelmotorok emissziószabályozásában és teljesítményoptimalizálásában.
Rövid cikkünk betekintést enged az EDC17 vezérlők működésébe, programozási lehetőségeibe – kiemelve a BDM mód (Background Debug Mode) szerepét és un. bench mód (service mode) programozást –, valamint a tuning irányait és eszközeit.
Bench cable for ECU programming – angol nyelvű cikkem is érdekes lehet a számodra, főleg ha tuninggal foglalkozol.
1. EDC17 – Áttekintés és felépítés
- 32 bites TriCore processzor (általában Infineon)
- Kódolt kommunikáció a jármű CAN-buszán
- Flash memóriás szoftver, jellemzően 2–4 MB méretű
- EEPROM szekció a változó adatoknak (pl. DPF töltöttség)
- OTP (One-Time Programmable) és immobilizer szekciók
- Erős szoftveres és hardveres védelem tuning ellen
2. Előzmények: EDC15 és EDC16 rendszerek
Tulajdonság | EDC15 | EDC16 | EDC17 |
---|---|---|---|
CPU | 8 bit | 16 bit | 32 bit TriCore |
Emisszió támogatás | Euro 3 | Euro 4 | Euro 5/6 |
Programozás | OBD / forrasztás / bench-mode | OBD / BDM /Bench-mode | OBD / Boot / Bench-mode |
Védelem | minimális | alacsony | erős titkosítás |
3. EDC17 programozási módok
EDC17 Boot mód
A boot-mód egy közvetlen, hozzáférés a vezérlőhöz, amely lehetővé teszi a teljes flash tartalom, EEPROM és akár a processzor regisztereinek olvasását/írását. Ehhez a vezlrlő megbontása kötelező, hogy hozzáférjünk azokhoz a belső pontokhoz amelyeken keresztül engedélyezhető a vezrlő boot-módba léptetése a kívánt funkciók futtatásához.
EDC17 Bench-mód (vagy Service mode, bench mode)
EDC17 vezérlők esetén a teljes tartalom elérésnk kényelmesebb módja a bench-mode elérés. Ekkor azonos szoftver tartalmakat (teljes mentés) érünk el mint boot-mód esetén. A lényegi különbség, hogy bench-mód használatakor a vezérlő megbontása nem szükséges. Ellenben, a csatakozó felületére extra vezetékeken további jelek beadása szükséges, amely aktiválja ezt a sepciális módot. (Amelyet egyébként a vezélrő gyártása során a gyártósori tesztelés és programozás megkönnyítésére hoztak létre.)
A bench mód használatakor a vezérlő gyári csatlakozójára csatlakozunk, pin-by-pin (azaz a tűkre egyesével rádugott vezetékekkel) módszerrel, haladóbb esetben a gyári csatlakozóra illeszkedő speciális, un. EDC17 bench kábelt használva. Utóbbi használata nagyban gyorsítja a tuning / egyéb eljárás folyamatát, és radikálisan csökkenti a hibalehetőségeket (rossz bekötésből adódó mellékhatásokat, szélsőséges esetben a vezérlő belső meghibásodási esélyeit). A leghatékonyabb és leggyorsabb bench mód csatlakozás az un. Express Bench Cable használatata, amely egy saját Rigotech fejlesztés és mára az egész világon használt magyar technológia.
OBD mód
Ez a legkényelmesebb és leggyorsabb bevett módja az EDC17-ek proramozásának. Hátránya, hogy sok esetben az olvasás nem támogatott, így felülíródik a korábbi beállítás amelyről a tuningosnak, műhelynek nincs biztonsági mentése (persze, ha írás előtt bench-módban megolvassa és biztonsági mentést készít, akkor van visszalépési lehetősége, sőt elemezheti is a már esetleg módosított érkező beállítást. – mi gyakran alkalmazzuk ezt a módszert, noha a folyamat időtartamát néha jelentősen növeli).
További hátrány, hogy OBD-n keresztül sok esetben kifejezetten csak a motorszakaszok (un. map rész) írása támogatott, így speciálisabb funkciókat, nem lehet így aktíválni, elérni. Amikor a vezérlőegység olvasása nem támogatott, akkor az eredeti állomány meglétéről a tuningos gondoskodik, ezt módosítja, és tölti fel. Szerencsére a mai, előfizetéses rendszerben működő tuning eszközök, pl. a Kess3 a vezérlő azonosítását követően felajánlja, a kompatibilis eredeti állományt, amely pár másodpercen belül a szerverükről letöltődik, mígy közvetlen (a vezérlőből történő) olvasás esetén az olvasási idő 2-30 perc között van jellemzően. Az ilyen eseteket amikor szerverről érkezik az ‘olvasás’ virtuális olvasásnak – virtual read -nek – hívja a tuning szakma.
4. Tuning lehetőségek – Teljesítmény és hatékonyság
Az EDC17 szoftverének (pontosabban fogalmaza: map részének, beállításainak) módosításával jelentősen javítható a motor teljesítménye és reakciókészsége. A cél az egyes térképek újrakalibrálása. (A rigotechnél ez az autó állapotához, lehetőségeihez, és ügyfelünk kérése preferenciái alapján történik, biztonságos keretek között.)
Leggyakoribb módosítások:
- Turbo nyomás térképek (kért turbónyomás, határolások, turbó vezérlés)
- Befecskendezés mennyiség és időzítés (Injektor nyitás, előtöltés, rail nyomás, ezek limierei, átszámítási táblák, stb.)
- Nyomaték- és váltóhatárolók
- Nyomaték kontroll (gázpedál különböző üzemállapotokban, nyomatékszabályozás fokozatonként, stb.)
- sok egyéb más …
5. Biztonsági védelem
- OTP szekció írásvédelme (Az EDC17 vezérlők emiat nem klónozhatók könnyen, mert van olyan memóriaszakaszuk (OTP szektor) amely nem újraírható. (a neve is mutatja, One Time Programable > egyszer írható) Ez a védelem egyébként átléphető a megfelelő információk birtokában, így bontott vezélrőegység is felilleszthetővé válik javítás esetén. (Tehát, ha elromlik egy ilyen EDC17-es vezérlő, nem kell egyből bólintani a márkaszerviz 400e-től induló ajánlatára, ez olcsóbban is megúszható.)
- RSA kulcsos hitelesítés
- Tricore jelszavas védelem
- Anti-tuning naplózás
A fenti funkciók a legtöbb esetben a tuning eszköz által kezelésre kerülnek, így ijesztő neveik ellnére a megfelelő eszközzel a többszörös védelem mellett is (relative) könnyen tuningolhatók.
6. Bench mód vs boot mód
A boot módszer biztonságos és alapos, de egyre több ECU típus programozható Bench módban is, csatlakozón keresztül. Ehhez nem szükséges ECU bontás, de pontos pinout (lábkiosztás) ismeret szükséges. A bench mód is egy kvázi boot mód, csak itt két speciális külső jel hatására kerül a vezélrő boot módba, nem a megbontással járó belső pontjai aktíválásával. A kapott állományok egyenértékűek. Vannak azonban olyan esetek, hogy a program annyira sérül (szakszerűtlen módosítás / rossz pl. klón tuningeszköz miatt), hogy a tuner ‘kizárja magát’ a vezérlőegységből, így az többet sem OBD, sem bench módban nem kommunikál. Ilyenkor még van esély a vezérlő megmentésére annak kinyitása után, a hagyományos boot mód használatával.
7. Példák EDC17 típusokra
ECU típus | Jármű | Jellemző |
---|---|---|
EDC17CP14 | VW 2.0 TDI | gyakori, jól támogatott |
EDC17C46 | Audi 3.0 TDI | bonyolultabb struktúra |
EDC17C64 | Skoda/Seat | erősen védett |
EDC17CP20 | BMW 2.0D | komoly checksum védelem |
Több mint 80-féle EDC17 altípus létezik, és ezek több tízezer fajta szoftververziója. Noha ezek egy családhoz tartoznak a mapok (tuning térképek) vonatkozásában elég nagy változatosságot mutatnak. Emiatt (is) van, hogy egyes tuningosok már kitapasztaltak pl. egy VW EDC17 rendszert, jó eredményeket érnek el, ugyanakkor szinte semmilyen javulást nem tudnak elérni egy Citroen EDC17 esetén, mivel nem ismerik az adott EDC17 altipusra és azon belül is a PSA által használt struktúra és értékkészlet sajátosságait a megfelelő mélységben.
8. Összefoglalás
Az EDC17 vezérlőcsalád kiemelkedő rugalmasságot kínál a motorvezérlés és tuning terén, ugyanakkor komoly védelmet alkalmaz a jogosulatlan módosítás ellen. A bench mód programozás és boot mód elérés további rugalmasságot biztosít ha teljes mentés, javítás, vagy speciális funkciók aktíválása a cél, utanakkor alap feladatokhoz biztonságosan programozható OBD-n keresztül is.
Gyakran használt EDC17 rendszerek
amelyeket lefed az általunk fejlesztett univerzális Express bench cable:
EDC17C08, EDC17C18, EDC17C19, EDC17C46, EDC17C49, EDC17C53, EDC17C54, EDC17C55, EDC17C59, EDC17C61, EDC17C63, EDC17C64, EDC17C72, EDC17C79, EDC17C81, EDC17CP04, EDC17CP14, EDC17CP15, EDC17CP20, EDC17CP24, EDC17CP52, EDC17CP54, EDC17CV44, EDC17CV54, EDC17CV56, EDC17U01, EDC17U05, EDC17C06, EDC17C41, EDC17C43, EDC17C45, EDC17C50, EDC17C56, EDC17C58, EDC17C66, EDC17C76, EDC17CP01, EDC17CP02, EDC17CP06, EDC17CP10, EDC17CP11, EDC17CP16, EDC17CP21, EDC17CP22, EDC17CP27, EDC17CP46, EDC17CP47, EDC17CP48, EDC17CP49, EDC17CP50, EDC17CP57, EDC17CP60, EDC17CP68, EDC17C57, EDC17C69, EDC17C74, EDC17C83, EDC17CP44, EDC17CP55, EDC17CP62, EDC17CP74, EDC17CV52, EDC17C60, EDC17C10, EDC17CP42, EDC17C70, EDC17C47, EDC17C73, EDC17C11, EDC17C42, EDC17C84, EDC17CP19, EDC17CP58
Autó / jármű és egyéb márkák amik EDC17-et (is) használnak
Aebi Schmidt, Agco, Alfa Romeo, Audi, Belarus, BMW, Case Ih Construction, Case Ih, Challenger , Chenglong, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Claas Tractors, Dacia, Deutz, Dodge, Dongfeng, Fendt, Fiat, Force Motors, Ford, Great Wall, Honda, Hyundai, Isuzu, Iveco, Jac, Jaguar, JCB, Jeep, JMC, John Deere, Kia, Komatsu, Kubota, Lamborghini Tractors, Lancia, Land Rover, Landini Tractors, Laverda, Ldv, Lindner, Mahindra, Manitou, Maserati, Massey Ferguson, Mercedes-Benz, Merlo, Mini, Mitsubishi Fuso, New Holland, Nissan, Opel, Peugeot, Piaggio, Porsche, Renault Truck, Renault, Saab, Saic, Same Tractors, Seat, Shacman, Sinotruk, Skoda, Steyr, STILL, Suzuki, Tecnoma, Thaco, Toyota, Valtra, Volkswagen, Volvo Penta, Volvo, Xcmg, Yanmar Construction, Yanmar Marine, Yuejin.
Ha te is chiptuninggal foglalkozol …
nézz szét a webáruházunkban, ahol 350+ vezérlőegységhez találsz bench kábelt a legjobb áron.
EDC17 bench cables – supported by Express
Aebi Schmidt EDC17C49 bench cable
Agco EDC17CV54 bench cable
Alfa Romeo EDC17C69 bench cable
Alfa Romeo EDC17C49 bench cable
Audi EDC17C64 bench cable
Audi EDC17C74 bench cable
Audi EDC17CP04 bench cable
Audi EDC17CP14 bench cable
Audi EDC17CP20 bench cable
Audi EDC17CP24 bench cable
Audi EDC17C46 bench cable
Audi EDC17CP44 bench cable
Audi EDC17CP54 bench cable
BMW EDC17CP49 bench cable
BMW EDC17C56 bench cable
BMW EDC17C41 bench cable
BMW EDC17C50 bench cable
BMW EDC17CP02 bench cable
BMW EDC17C76 bench cable
BMW EDC17C06 bench cable
Belarus EDC17CV54 bench cable
CaseIh EDC17C49 bench cable
Case-Ih EDC17C49 bench cable
Challenger EDC17CV54 bench cable
Chenglong EDC17CV44 bench cable
Chevrolet EDC17C59 bench cable
Chrysler EDC17C49 bench cable
Citroen EDC17C60 bench cable
Citroen EDC17CP42 bench cable
Citroen EDC17CP52 bench cable
Citroen EDC17C10 bench cable
Citroen EDC17CP11 bench cable
Claas EDC17C53 bench cable
Dacia EDC17C84 bench cable
Dacia EDC17C42 bench cable
Deutz EDC17CV52 bench cable
Deutz EDC17CV54 bench cable
Deutz EDC17CV56 bench cable
Deutz EDC17C53 bench cable
Dodge EDC17C79 bench cable
Dongfeng EDC17C53 bench cable
Fendt EDC17CV56 bench cable
Fendt EDC17CV54 bench cable
Fendt EDC17CV52 bench cable
Fiat EDC17C10 bench cable
Fiat EDC17C49 bench cable
Fiat EDC17CP52 bench cable
Fiat EDC17C69 bench cable
Fiat EDC17C84 bench cable
Force Motors EDC17C53 bench cable
Ford MEDG17.0 bench cable
Ford EDC17C70 bench cable
Ford EDC17C10 bench cable
Ford EDC17CP42 bench cable
Great Wall EDC17C53 bench cable
Honda EDC17CP16 bench cable
Honda EDC17C72 bench cable
Honda EDC17C58 bench cable
Honda EDC17CP50 bench cable
Honda EDC17CP06 bench cable
Hyundai EDC17C57 bench cable
Hyundai EDC17C08 bench cable
Hyundai EDC17C53 bench cable
Isuzu EDC17C83 bench cable
Iveco EDC17C69 bench cable
Iveco EDC17C49 bench cable
Iveco EDC17CP52 bench cable
JCB EDC17CV54 bench cable
JMC EDC17C55 bench cable
Jac EDC17C63 bench cable
Jac EDC17C53 bench cable
Jaguar EDC17CP11 bench cable
Jaguar EDC17CP42 bench cable
Jaguar MEDC17.9 bench cable
Jaguar EDC17CP55 bench cable
Jeep EDC17CP27 bench cable
Jeep EDC17C79 bench cable
Jeep EDC17C69 bench cable
Jeep EDC17C49 bench cable
John Deere EDC17CV54 bench cable
Kia EDC17C57 bench cable
Kia EDC17C53 bench cable
Kia EDC17C08 bench cable
Kia EDC17CP62 bench cable
Komatsu EDC17CV54 bench cable
Komatsu EDC17C49 bench cable
Kubota EDC17C55 bench cable
Lamborghini EDC17CV54 bench cable
Lamborghini EDC17CV52 bench cable
Lamborghini EDC17C53 bench cable
Lancia EDC17C49 bench cable
Lancia EDC17CP27 bench cable
Land Rover EDC17CP11 bench cable
Land Rover MEDC17.9 bench cable
Land Rover EDC17CP42 bench cable
Land Rover EDC17CP55 bench cable
Landini EDC17CV54 bench cable
Landini EDC17CV52 bench cable
Landini EDC17CV56 bench cable
Landini EDC17C49 bench cable
Laverda EDC17CV54 bench cable
Ldv EDC17C53 bench cable
a href=”https://express.rigotech.hu/lincoln-medg17-0-bench-cable”> Lincoln MEDG17.0 bench cable
Lindner EDC17C49 bench cable
Lindner EDC17CP49 bench cable
Mahindra EDC17C81 bench cable
Mahindra EDC17CP55 bench cable
Mahindra EDC17C61 bench cable
Mahindra EDC17C55 bench cable
Mahindra EDC17C53 bench cable
Mahindra EDC17C63 bench cable
Manitou EDC17C49 bench cable
Maserati EDC17C79 bench cable
Massey Ferguson EDC17C63 bench cable
Massey Ferguson EDC17CV54 bench cable
Massey Ferguson EDC17CV44 bench cable
Mercedes EDC17CP46 bench cable
Mercedes EDC17CP57 bench cable
Mercedes EDC17CP60 bench cable
Mercedes EDC17C84 bench cable
Mercedes EDC17C43 bench cable
Mercedes EDC17CP01 bench cable
Mercedes EDC17C66 bench cable
Mercedes EDC17CP10 bench cable
Mercedes EDC17C42 bench cable
Merlo EDC17CV52 bench cable
Mini EDC17C41 bench cable
Mini EDC17C50 bench cable
Mitsubishi Fuso EDC17C49 bench cable
Mitsubishi Fuso EDC17CV54 bench cable
Mitsubishi Fuso EDC17CP52 bench cable
Mitsubishi Fuso EDC17CP15 bench cable
New Holland EDC17C49 bench cable
Nissan EDC17C42 bench cable
Nissan EDC17C84 bench cable
Nissan EDC17C45 bench cable
Nissan EDC17C11 bench cable
Opel EDC17CP47 bench cable
Opel EDC17C59 bench cable
Opel EDC17C18 bench cable
Opel EDC17C69 bench cable
Opel EDC17C19 bench cable
Opel EDC17C60 bench cable
Opel EDC17C84 bench cable
Opel EDC17C42 bench cable
Opel EDC17C11 bench cable
Peugeot EDC17CP52 bench cable
Peugeot EDC17C60 bench cable
Peugeot EDC17C10 bench cable
Peugeot EDC17CP42 bench cable
Piaggio EDC17C08 bench cable
Porsche EDC17CP14 bench cable
Porsche EDC17CP44 bench cable
Renault EDC17CP19 bench cable
Renault EDC17CP58 bench cable
Renault EDC17C42 bench cable
Renault EDC17C11 bench cable
Renault EDC17C84 bench cable
Renault Truck EDC17C42 bench cable
STILL EDC17CV52 bench cable
Saab EDC17CP21 bench cable
Saab EDC17C19 bench cable
Saic EDC17C53 bench cable
Same EDC17C53 bench cable
Seat EDC17C46 bench cable
Seat EDC17C64 bench cable
Seat EDC17CP14 bench cable
Seat EDC17U01 bench cable
Seat EDC17C74 bench cable
Shacman EDC17CV44 bench cable
Sinotruk EDC17CV44 bench cable
Skoda EDC17CP14 bench cable
Skoda EDC17C46 bench cable
Skoda EDC17C74 bench cable
Skoda EDC17U01 bench cable
Skoda EDC17C64 bench cable
Skoda EDC17CP74 bench cable
Steyr EDC17C49 bench cable
Suzuki EDC17C49 bench cable
Suzuki EDC17C69 bench cable
Tecnoma EDC17CV52 bench cable
Thaco EDC17CV44 bench cable
Toyota EDC17C47 bench cable
Toyota EDC17C60 bench cable
Toyota EDC17C73 bench cable
Valtra EDC17CV54 bench cable
Valtra EDC17CV44 bench cable
Volkswagen EDC17C74 bench cable
Volkswagen EDC17CP20 bench cable
Volkswagen EDC17C64 bench cable
Volkswagen EDC17CP54 bench cable
Volkswagen EDC17U01 bench cable
Volkswagen EDC17CP04 bench cable
Volkswagen EDC17CP44 bench cable
Volkswagen EDC17U05 bench cable
Volkswagen EDC17CP24 bench cable
Volkswagen EDC17C46 bench cable
Volkswagen EDC17C54 bench cable
Volkswagen EDC17CP74 bench cable
Volkswagen EDC17CP14 bench cable
Volvo EDC17CP22 bench cable
Volvo EDC17CP68 bench cable
Volvo EDC17CP48 bench cable
Volvo Penta EDC17CP22 bench cable
Xcmg EDC17CV44 bench cable
Yanmar EDC17CV54 bench cable
Yanmar Marine EDC17CV54 bench cable
Yuejin EDC17C53 bench cable