MapCheck & Restore – ’Vezérlő Vizsgálat és Helyreállítás’ Láthatatlan beavatkozások, láthatóvá téve
A MapCheck & Restore új szintre emeli az átláthatóságot a járműdiagnosztikában.
Láthatóvá tesszük azt, ami eddig rejtve maradt – gyorsan, pontosan és jó áron.
A modern járművek motorvezérlő egysége (ECU) kulcsszerepet játszik a jármű működésében, emissziós megfelelőségében, megbízhatóságában és javíthatóságában. Ugyanakkor az utólagos módosítások – legyen szó:
- emissziós rendszerek kiiktatásáról,
- hibakódok elfedéséről,
- funkciók lekapcsolásáról
- chiptuningról
gyakran rejtve maradnak a hagyományos diagnosztikai eszközök elől. Ezek rengeteg rejtett hibát, problémát, felesleges javítási költséget okoznak. Gyakori, hogy az autó teljesen javíthatatlanná válik, mert a vezérlőegység manipulációja teljesen félreviszi a javítási folyamatot.
Amikor már minden jó és mégse jó, akkor jön a vezérlőegység cseréje, ami az egyik legdrágább fődarab. Ráadásul ez nem az út vége. Most már látjuk a fennálló hibákat, kezdődhet az érdemi javítás…
További infó és időpont foglalás: files@rigotech.hu

A MapCheck & Restore egy olyan speciális diagnosztikai rendszer, amely végre lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy gyorsan, gyártmányfüggetlenül, bontás nélkül feltárják az ECU-ban történt szoftveres módosításokat, és szükség esetén visszaállítsák a gyári állapotot. – elkerülve a fődarab cserét, az eredménytelen javításra fordított munkaórákat
🔍 Miért van erre szükség?
Korábban az ECU eredetiségének vizsgálata csak bonyolult és költséges úton volt lehetséges:
- A vezérlőegységet el kellett távolítani
- A gyártóhoz kellett visszaküldeni
- Több hetes elemzés után érkezett a jelentés
Ez a folyamat nemcsak drága és lassú volt, hanem gyakran elérhetetlen egy független szerviz vagy ügyfél számára.
A MapCheck & Restore ezt a problémát oldja meg. Kérésre, a vizsgálaton túl helyre is állítjuk a vezérlő gyári állapotát, funkcionalitását.
Hogyan működik?
- Kapcsolódás az autóhoz OBD-n keresztül, vagy közvetlenül az ECU-hoz
- Kalibráció olvasás: néhány perc alatt lementjük a motorvezérlő adatait
- Beküldés a MapCheck platformra – járműadatokkal és kérdésekkel együtt
- Elemzés: 3 vagy 24 órás válaszidő
- Riport: megállapítjuk, hogy az aktuális kalibráció gyári-e,
- Ha nem gyári: részletezzük az eltéréseket, tekintettel
- az emissziós rendszerek állapotára
- hibakódok lekapcsolására
- tuning, egyéb beavatkozás történt-e,
- ha tuningolt, az milyen minőségű, van-e kockázata
- Kérésre visszaállítjuk az eltéréseket, megküldjük a gyári kalibrációt. Ezt feltöltve helyreállítható a vezérlőegység.
A MapCheck rendszer alkalmas váltóvezérlők vizsgálatára és frissítésére autókon túl további járműkategóriák vizsgálatára, javítására is.
🔧 Mit tudunk megállapítani? – és még mire jó?
- Az emissziós rendszerek (EGR, DPF, SCR stb.) aktívak-e, vagy ki lettek kapcsolva
- Vannak-e letiltott (elrejtett) hibakódok, opcionálisan ezek részletei
- A motorszakaszok állapota: gyári vagy tuningolt, és milyen minőségű a módosítás
- Biztonsági mentés is készíthető: így később megszakadt szoftverfrissítés esetén visszaállítható az eredeti állapot
- Frissítés közben meghibásodott vezérlők sok esetben távolról javíthatók.
- Klónozás: ha a vezérlő elektronika hibás, a mentés másik azonos hardverű egységbe tölthető, javítás vagy tesztelés céljából (nem minden rendszer támogatott).
- Kérésre egyedi kalibrációk kialakítása (motoroptimalizálás, szakszerű chiptuning, diagnosztikai deaktivációk mentési, tesztelési célra, akár versenysportra, egyéb.)
🎯 Előnyök
- Gyors: akár 10 perc alatt elvégezhető alapszintű vizsgálat
- Pontosan feltárja a rejtett módosításokat, amelyek hibák forrásai lehetnek
- Gyártmányfüggetlen: autó, motor, teherautó, munkagépek, hajó is támogatott
- Nincs vezérlő megbontás, nincs küldözgetés, nincs várakozás
- Olcsóbb, mint bármely gyári vizsgálat vagy új vezérlőegység
- Biztonságos visszaállítás, gyári működés helyreállítása pár kattintással
📦 A készlet tartalma
- Diagnosztikai interfész OBD kábellel
- Vezérlőegységhez való közvetlen csatlakozáshoz szükséges vezetékek
- Tartozékok, tápegység, táska
- Moduláris szoftver (külön aktiválható járműkategóriák)
- Opcionálisan multiplexer box és gyári kábelkészlet bench-mód csatlakozáshoz. (Gyors csatlakozás a vezérlőre sokszor annak kiszerelése nélkül, közvetlenül az autóban.)
Aktiválható járműkategóriák:
- Személyautó
- Motorkerékpár
- Tehergépjármű, mezőgazdasági és ipari gép
- Hajó, vízi jármű
💰 Eszköz árak (nettó)
- Interfész ára: 800 EUR (28.800+ tétel a jármű listában, a legnagyobb elérhető lefedettségű eszköz)
- Autó aktiváció: 2 280 EUR
- Éves szoftverfrissítés (nem kötelező, de ajánlott): 590 EUR
Egyéb jármű aktivációk ára: kérésre.
💰 Ajánlott szolgáltatási árak az ÜGYFELEK felé
- csak kalibráció vizsgálat 40.000 – 160.000 Ft
- kalibráció vizsgálat + gyárira visszaállítás 60-300.000 Ft.
Az árak jármű / vezérlő típusfüggők és változnak az elemzés részletességével.
Példák, javasolt végfelhasználói (autó tulajdonos, ügyfél) árak, amit a partnerünk számláz:
- 2010 VW 2.0 CR TDI vizsgálat 50e, gyári visszaállítás 70e.
- 2015 Mercedes C200 CDI vizsgálat 60e, gyári visszaállítás 80e.
- 2020 BMW 220D vizsgálat 70e, gyári visszaállítás 100e.
- 2020 Fendt Vario 936 vizsgálat 120e gyári visszaállítás 200e.
Kinek ajánljuk?
- Független szervizeknek
- Igazságügyi szakértőknek
- Használtautó-átvizsgálással foglalkozó szakembereknek
- Márkafüggetlen diagnosztikai cégeknek
- Flottakezelőknek, akik biztosak akarnak lenni járműveik állapotában
További infó és időpont foglalás: files@rigotech.hu
Gyakori (rejtett) manipulációk a vezérlőegységben
Ezek közül sok nem látható a felhasználónak, de hatással lehet a motor élettartamára, a környezetvédelemre és jogi következményekkel is járhat (közúti használat esetén).
- DPF (részecskeszűrő) kikapcsolás
- Tünet: Nincs regeneráció, sosem nő a DPF telítettségi érték.
- Cél: Elkerülni a drága karbantartást, regenerációs ciklusokat.
- EGR (kipufogógáz-visszavezetés) deaktiválás
- Tünet: Túl alacsony EGR értékek OBD-ben.
- Cél: Teljesítményjavítás, kokszosodás megelőzése.
- AdBlue / SCR rendszer kikapcsolása
- Tünet: Soha nem fogy az AdBlue, nincs utántöltési igény.
- Cél: AdBlue költségek elkerülése, költséges javítás elkerülése, szükséghelyzet, ha az autó adblue hiba miatt letilt, legalább a szervizig el lehessen vele menni. (Erre van sokszor gyári protokoll is, viszont mire egy pl. egy VW szalonból kiszállnak az autóhoz, hogy engedélyezzenek további pár km-t, vagy néhány motorindítást, már önmagában sok idő és magas költség.
- Lambda szonda / katalizátor manipuláció
- Tünet: Másodlagos lambda szonda jele állandó vagy irreális.
- Cél: Katalizátor hiányának / alacsony hatásfokának elfedése. Egyéb magas emissziót okozó hiba elfedése, pl. gyenge gyújtórendszer, vagy becsöpögő injektorok.
- Alacsonyabb normára visszabutítás
- Tünet: pl. Euro 5 motort visszaírnak Euro 3-as logikára, más országba szánt szoftverrel, vagy egyes rendszer(ek) lekapcsolásával az eredeti verzión.
- Start-Stop rendszer végleges kikapcsolása
- Tünet: Rendszer nem működik, nincs hibakód.
- cél: valaki nem szereti, és valaki szerint balesetveszélyes így talán jogos a lekapcsolása, amelyre a gyár nem ad lehetőséget, max. átmenetileg (következő indításig).
- DTC-off (hibakódok) maszkolása
Cél: egy-egy meghibásodott érzékelő, részegység, alrendszer hibakódjainak elfedése, a javítás mellőzése. Gyakori pl. a flaps/swirl (változó szívócső geometria) meghibásodása, majd javítás helyett a mechanikai ’kiherélés’ és a vonatkozó hibakódok kikapcsolása. (Néhány típushibás modellnél – pl. BMW-k – ez a legjobb szervizgyakorlat megelőzendő a motorkárosodást. – vagy gyakran cserélni újra a teljes rendszert… )
Súlyosabb, amikor megnyúlt vezérműlánc miatt regisztrált szinkronhiba kódjait ütik ki. Ilyenkor a vevőnek nincs tudomása róla, hogy egy időzített bombával jár.
Sokszor a környezetvédelmi rendszereket sem ’szakszerűen’ (gyári szoftverdokumentáció alapján a funkció lekapcsolásával) iktatják ki, hanem a vonatkozó hibakódok elrejtésével. Ilyenkor, noha a funkció aktív (pl. EGR) de a szelep lehúzása nem generál hibakódot, és nyilván innentől nem is látja el a feladatát.
Egyéb gyakori esetek:
- Az autó változatos jelenségeket mutat, még sincs benne sem EOBD, sem specifikus hibakód. Pl. gyorsításkor betilt, a motor leáll, stb.
- Diagnosztika szerint az autó hibátlan, de élő adatban logikátlan értékek, nem várt viselkedés.
- P0000 hibakód van tárolva, ami a rosszul lekapcsolt hibakódra utal
- Immobilizer kikapcsolása
Bevett módszer, főleg bontott vezérlőegységek esetén, hogy az autó indítható legyen az eredeti rendszer megkerülésével. Sokszor már a bontóból „immo off-al” adják a vezérlőt, kulturáltabb esetekben a bontott vezérlőt gyári géppel illesztik, és megtartják az immo funkcióját.
- Vmax (sebesség korlátozás) módosítás
– főleg tuning céllal, az ügyfél kérésére. Ill. olyan importok esetén, amikor pl. USA vagy belga a származási ország ahol eleve alacsonyabb limiteket alkalmaznak.
- Leszabályozási fordulatszám módosítás
– főleg tuning céllal. Sok értelme nincs, extrém használat esetén az élettartamot csökkentheti.
- Chiptuning, motoroptimalizálás
– a gyári motorparaméterek finomítása, vagy drasztikus eltérések alkalmazása a felhasználó (vagy volt tulajdonos) igénye alapján. Ez több minőségben készülhet. Van, hogy
– teljesen ártalmatlan (kismértékű szakszerű módosítás), amellyel még az emissziós értékek is javulhatnak. (csúcsteljesítmény, csúcsnyomaték nem feltétlenül nő, mégis az autó vezethetősége javul, a nyomatékleadás megváltozott jellege miatt.
– Erősebb verzió, amely normál használat mellett nem okoz mellékhatást, jelentős túlterheléseket. Ez hogy mennyire káros, használatfüggő és függ az autó szervizeltségétől.
– Stage2, 3, egyéb túlhúzott verziók, sokszor környezetvédelmi deaktivációkkal együtt. Ez úgy emisszióban, mint élettartam szempontjából nagyon előnytelen.
Szerviz trükkök a manipulációk megállapítására
Ezek nem igényelnek komplex diagnosztikai eszközparkot, de igényelnek egy kis tapasztalatot és figyelmet.
- Emissziós rendszerek – OBD élő adatok vizsgálata és egyéb megközelítések
- EGR értékek
- szelep kivezérlés ha mindig 0%, az gyanús
- alapjáraton a mért és specifikált légtömeg eltér, mért érték fix
- le van húzva az EGR csati, még sincs hibalámpa, hibakód
- DPF
- telítettség mindig fix, nem változik
- utolsó regenerálás km óra állás irreális, idő intervallum irreális
- hőmérők mérési értékblokkban fix pl. 350 fok C értéken
- kormos kipufogó → nincs / átfúrt DPF.
- Euro 5 és fölötte kipufogója tiszta, korommentes → ha nem, az gyanús
- lehúzott hőmérők, érzékelők esetén nem ír be hibakódot, nem gyújt hibalámpát
- a kombinált dob kopogtatásnál hallani, hogy üres
- nem lehet kényszerített regenerálást indítani (vagy hiányzik a funkció, vagy jelen van, de nem indul el)
- nullás szűrőadatok
- nem lehet a szűrőadatokat nullázni,
- bármilyen egyéb hibás DPF diagnosztikai funkció esetén gyanús
- Lambda szenzor értékek
- ha a másodlagos szonda is az elsőt másolja → kat. hiány, hibakód lekapcsolás
- nincs 2. szonda jel > lekapcsolt funkció
- AdBlue
- szint (soha nem fogy)
- hiányzó vagy irreális / fix NOx értékek
- lehúzott NOx szenzorok, akár lehúzott adblue vezérlőegység – és nincs hibakód
- kivett SCR biztosíték, és nincs hibalámpa, hibakód
- nincs kommunikáció (diagnosztika) az SCR modullal – még sincs hibakód a motorvezérlőben
- Nyomásértékek vizsgálata
- Szívócsőnyomás, töltőnyomás, MAF érték
- gyári tartományban van? Ha jelentősen magasabb (terhelés alatti teszt, próbakör vagy mérőpadon), tuningolt / turbó / szabályzókör hiba, DTC-off
- jelentősen alacsonyabb? Ugyanez, csak ki van kapcsolva a diagnosztikája (DTC-off), így az autó nem jelzi
- Rail nyomás összevetés: mechanikus óra mutatja a valós rail nyomást, mérési értékblokkban követhető az, amit a vezérlő érzékel. Ha jelentős eltérés van, akkor vagy CR tuningbox van közbeiktatva (rail nyomás tuning szándékkal elcsalva) vagy rossz a rail szenzor, vagy ECU programmódosítás történt.
- Szoftververzió ellenőrzés
- ECU SW verzió és ellenőrzőszám (CVN – Calibration Verification Number) összevetése gyári adatbázissal.
- CVN szám figyelése történik műszaki vizsgán. Pl. így tudták szűrni, hogy a „csaló szoftveres” VAG-ok visszamentek-e a kötelező frissítésre. Amennyiben a vizsgán érvénytelen CVN (csaló szoftver, vagy tuningolt, egyéb céllal módosított szoftver) jelenik meg, úgy bukik az autó. (Önmagában ez nem megoldás, mert a jobb tuning szoftverek/eszközök korrigálják a CVN-t, így habár a kalibráció módosított, a vezérlő érvényes CVN-t fog hazudni. – a módosításra nem derül fény. Ezt leginkább a kalibráció kiolvasásával, elemzésével lehet felfedni. (Vagy élő adatok vizsgálatával nagy típusismeret és gyakorlat esetén, tuning esetén teljesítményméréssel.)
- Teljesítményosztály / szoftververzió konzisztencia: ellenőrizhető, hogy adott szoftververzió milyen teljesítményű autóra való. Ha a bejegyzett adat és szoftververzió eltérést mutat, habár a vezérlőn gyári beállítás van, mégis erősebb az autó. Sok esetben az erősítésnek (gyárilag is) csak szoftveres összetevője van, más esetekben mechanikai megerősítések is vannak. Utóbbi esetben nem szerencsés a nagyobb teljesítményosztályú kalibráció használata (gyengített mechanikán az ’erős szoftver’). Míg, előbbi esetben (teljesen azonos mechanika) műszaki szempontból nem releváns.
- Motor ECU kiolvasás, kalibráció ellenőrzés – MapCheck
- Haladó technika: céleszközzel lementeni a jelenlegi kalibrációt → összehasonlítani gyári checksum (szoftver ellenőrző összeg), gyári kalibráció alapján. Részleteiben elemezni.
- A mentés sok esetben történhet OBD-n keresztül
- kényelmes, gyors, de nem mindig elérhető, valamikor csak részleges adatok, részleges vélemény alkotható
- Történhet a vezérlőre közvetlen csatlakozással (bench-mód)
- változó (de nem túl komoly) megbontást igényel, hogy hozzáférjünk a vezérlő csatlakozójához. Teljes tartalom menthető, átfogóbb vizsgálat, teljes biztonsági mentés, kockázatmentesebb helyreállítás.
- A mentés sok esetben történhet OBD-n keresztül