Bmw chiptuning - ahogyan egyes idióták látják, és ahogyan én…
Bevezető helyett
Nagy Csaba, Rigotech Siófok: Már jó ideje készülök ezt a cikket megírni, de eddig csak húztam, halasztottam a dolgot vegyes érzelmekkel fűtve, látván sok idióta „munkáját” a chiptuning „szakmában”.
Az indulatos cím, és szóhasználat nem véletlen. Megérne egy külön cikket a magyar chiptuning ’piac’ de hadd ragadjak le ebben a cikkben az általam tisztelt és nagyra tartott márkánál, és annak hangolásánál.
Aki ismer, vagy járt már nálam az tudja, hogy bár minden típust szívesen látok, hangolok, de a szívem csücske a Bmw. Bmw-s vagyok kb. 15 éve. Hidd el, tudom, mit keres valaki ebben a szegmensben ha chiptuningot szeretne az autójára. Maga az autómárka, és annak tulajdonosai is megosztják a közvéleményt jó ideje.



Bmw mint márka, mint technológia
A Bmw mindig egy lépéssel a többi autógyár előtt járt technikai megoldásait, újításait tekintve mind a benzines erőforrások tekintetében, mind a diesel motorok tekintetében. A megbízhatóságát tekintve vannak pozitív, és sajnos negatív vélemények, tapasztalatok, ez is vitathatatlan.
Mitől lesz megbízható, vagy éppen pénztemető egy Bmw? Hát Tőled, és a „szakértőktől” kedves barátom!
Kevesen tehetik meg, hogy 0 km-rel, újonnan vásárolhassák meg a kiválasztott modellt, és annak új korától mindent megadhassanak, így biztosítva az autó állapotmegőrzését, műszaki megbízhatóságát. (Javaslat: felejtsd el a gyári márkaszerviz által meghatározott 25-30e km-s olajcsere periódust, de azonnal…)
Mire jó a 30e km-es olajcsere periódus? Hát arra, hogy a garanciaidőt simán kibírja gond, vagy meghibásodás nélkül, de annak lejárta után garantáltan a gatyádat rá fogod költeni…, és ez nem vicc, hanem a fogyasztói társadalom! Aki laikus, örül a 30e km-es ajánlásnak, hiszen örül, hogy a szervizköltség így mennyivel kedvezőbb. Mire belegurul az a kb. 150e km, addigra meg úgy is lecseréli. Itt jön az új tulaj, az Ő kanosszajárása, majd a sárdobálás a márkára, és a véget nem érő kiadások tömkelege. (Nem beszélve a megtekert kilométerórákról…)
Ha jót akarsz magadnak és az autódnak, akkor 10e km után olajcsere! Ha az olajcserék többlet költségét összevetíted egy turbó-, vagy főtengely csapágysor, rossz esetben főtengely árával, akkor kitűnő megtérülést fog hozni a 10e-s olajcsere periódus, ezt garantálom.
Ugyanez a helyzet a használt autók tekintetében is. Ha rendesen megnézed, mit készülsz megvenni, nem spórolsz az első (megvétel utáni) nagyszervizen, akkor nem fognak kínos meglepetések érni.
Vannak motor típusok, amit biztosan nem vennék meg hiába Bmw. – lásd majd egy későbbi cikkben
Nem azzal van a gond, hogy nem jó motor (pl N47), hanem arról, hogy ha 150e km környékén nem szedeted szét, és cserélteted ki a fél motort, akkor Te is azok közé fogsz tartozni, akik köpködni fogják a márkát, és a közelébe sem mennek többet. Biztosan hallottál a vezérmű lánc problémákról, vagy a kiégő F szériáról. Ezek persze megelőzhetőek, ha az anyagi részét képes vagy finanszírozni.
Én 15 éve Bmw-t hajtok, de soha nem hagyott cserben egyik sem. Egyrészt tudatosan választom ki, hogy mit veszek meg, másrészt megadom neki, ami jár.
Bmw tulajokról, meg az Őket ekéző autós társaikról
Három féle ember vesz Bmw-t. Vannak, akik a márka, az általa biztosított vezetési élményért, és azért az érzésért, amit egy jó Bmw nyújt. Én ide sorolnám magamat is, aki ezért választja ezt a márkát, az tudja hol az index, és még használni is tudja, nem tér el a többi autónál megszokottaktól semmiben. Meg tud állni a zebra előtt, nem távolság jelzőnek használja a reflektort, vagy kürtöt, és nem jön Veled szemben egy kanyar közepén. Van, aki presztízsből választja ezt a szegmens-t, mert a társadalmi szintje elvárja, Ők a 0km-es vásárlók, márkaszervizes ügyfelek, kultúrájukat tekintve Ők is ismerik a kresz-t, és autós íratlan etikai kódexet. Aztán vannak azok, akik villogásból veszik meg ezt az autót, pénzük nincs ugyan sem rendben tartani, sem szervizelni, ezért kiélvezik azt a pár 10e km-t amíg nem esik szét alattuk a vas, így nincs idejük indexelni, nincs idő zebrával, gyalogossal, busszal foglalkozni, és mivel elég kopottak már a fékek, előznek ha kell ha nem. Azért nekik is jut arra, hogy egy tuti chiptuningot írassanak rá 30-40e ft-ért a haver haverjának a szomszédjánál, vagy a magukat Bmw specialistának hirdetett idiótáknál. Ugye milyen jó, hogy azért mégis költenek az autóra, de most tényleg!




BMW chiptuning módszerek, hozzáállás, folyamat
Szerencsésnek tartom magam, mert azzal foglalkozom, amit szeretek, amihez értek. A többi márka között a Bmw mindig is kiemelt volt nálam, de ettől még minden egyes autóba bele teszem a szívem, lelkem. Büszke vagyok rá, hogy a Rigotech Chiptuning partnereként komoly részt vállalok a BMW beállítások készítésében, tesztelésében, fejlesztésében.
Az elmúlt években, közeli hónapokban is szép számmal jöttek a Bmw-s márkatársak, hogy készítsünk Nekik egy egyedi beállítást, vagy éppen javítsuk ki az autón futó rossz tuningot, ami tönkre teszi a vezetési élményt, nem beszélve a műszaki meghibásodásokról, azok költségeiről, amit okozni tudnak, vagy éppen a szűnni nem akaró füstről, vagy állandóan elduguló dpf szűrőkről nem is beszélve. Egyre többen jönnek ide a Siófoki Rigotech chiptuning műhelybe Bmw chiptuningra ügyfeleink ajánlására, ismeretségi körükben, vagy Bmw-s fórumokon ajánlva minket. Sok márkatárs élvezheti már a Rigotech Siófok egyedi beállításait, vagy oldottuk meg a rossz tuning, dpf lekapcsolás okozta problémáikat, így jó szívvel ajánlják a Siófoki műhelyt egymás közt a márkatársak. Ne hidd el, hogy az normális, ha 2 havonta új turbó kell, bár biztos van olyan, aki ezt elhiszi, és olyan is, aki ezt megpróbálja elhitetni, mert hát Ő „Bmw specialista, profi chiptuningos”… Ugye milyen mákod van, hogy találtál egy ilyet…! Ne viccelj, Te benyalod ezt a hülye dumát, de most tényleg!!?? Ébredj fel, és járd körbe a kérdést, mielőtt késő lesz, inkább ezt javaslom!
Ügyfelek beszámolói alapján elég nagy területet fednek le az olyan idióták, akik magukat „profi chiptuningosnak”, vagy „Bmw specialistának” vallják, és ezt fennhangon hirdetik is a Facebook-on, egyéb fórumokon, mert hát máshol nem teheti, mivel feketén űzi az ipart… Hát kíváncsiságból megnéztem párat, és nem tudtam eldönteni hogy sírjak vagy röhögjek…
Vannak ám referenciáik is jó nagy számmal, nézd meg figyelmesen! Jó esetben 1-2 éve működő magas szintű technológiát nem nélkülöző Kínai klón chiptuning eszközökkel (még a fényképet is kiteszi az illegális eszközről.. ), és tört szoftverekkel dolgozó „specialistáink” rendelkeznek akár több ezer követővel, like-al, csupa dicsérő „hiteles” kommenttel. Na ne már, ennek az olcsó marketingnek tényleg képes lennél bedőlni?? Nézd már meg a számokon felül, hogy kik is a kommentelők, követők! Csupa 20-on éves kiscsaj, a csajának a barátnői, és az azok barátnői, és rokonai, és így tovább…, vicc!
Tényleg van olyan hülye ezt aki elhiszi, hogy csak az ott látottak közül példának felhozzam, egy BMW E46 3.0d-ből büntetlenül ki lehet a gyári 204Le helyett hozni 350Le-t !!?? De sorolhatnám elég hosszan ezeket a remek specifikációkat, széles a repertoár. Senkit nem szeretnék még véletlenül sem megsérteni, de ki az a barom, aki ezt benyalja…!? Nem csoda hogy ennyi füstöt okádó, dugattyút átégető, turbót 2 havonta megevő, hajtókart eltörő Bmw-ről lehet hallani, a hiba statisztikák szerint bizony dolgoznak a „Bmw specialista profi chiptunerek”.
… azt mondták mégsem tudnak segíteni és itt hagytak…
Egy nagyon jó példát hadd osszak meg veletek, és sajnos ugye nevet nem „illik” ilyenkor mellé tenni, bár szívesen megosztanék egy névsort, hogy kiket kerülj el messzire. Nyáron egyik vasárnap délelőtt a 2,5 éves kisfiammal autózunk, és élveztük a sor6 duruzsolását, amikor megcsörren a telefon… Szia, xy vagyok, és van egy kis probléma. Szia, hát épp vasárnap van, de figyelek, hátha tudok segíteni. Tökölön vagyok gyorsulási versenyen egy 535d-vel, ami már tuningolt, de itt voltak az xxx chiptuningosok, tudod, Ők „Bmw specialisták”, és felajánlották, hogy van egy tuti beállításuk az ilyen autóra, feltolják rá nem sokért, és akkor tuti nyerő leszel. Na most az van, hogy obd-n megpróbálták, aztán azóta nem indul el a kocsi…, azt mondták semmi gond, mindjárt kikapják az vezérlőt, kinyitják, és feltolják rá úgy. Sajnos ez sem jött össze, és most nem tudom mit csináljak, mert azt mondták mégsem tudnak segíteni és itt hagytak…
Ugye milyen klassz, ilyen egyszerű az egész!! Van egy tuti beállítás az adott típusra, olcsón megszámítják, és Te vagy a király!! De most komolyan, hogy lehettél ekkora fácán!? Az autót tréler elvitte a legközelebbi Bmw márkaszervizbe, és gyári géppel lefrissítették másnap… Mákja volt a jóhiszemű tulajnak, hogy nem kellett új vezérlő bele…
Komolyan mondom, hogy nem cikket, de kis túlzással könyvet lehetne írni a hasonló esetekről.
Letölt a nagy tudású chiptuning „szakember” egy tört módosító szoftvert (crack-elt ECM, Winols, Map3d), nem baj, hogy nem ér semmit. A program a felét sem mutatja a valóban hatékony beállítás készítéséhez szükséges adatoknak, de vannak benne táblázatok, érthetetlen számok, ja, és szép színes is, na ez már valami, ilyenkor már izgalomba is jön, ezt megcsíptem, k*urva jó lesz…” – gondolja Ő. „Ez nem tudom mi, ezt meghúzom fullba 25%-al, ezt 60%-al, ezt csak 30-cal” és wow, késsz is egy szörnyszülött idióta módosítás… Szinte minden napra jut egy szomorú ügyfél, szétesett autó, amiről ilyen torz beállítást mentünk, és az autót visszaállítjuk gyárira, vagy kap egy valóban szekértelemmel elkészített, örömteli, tartós motort, turbót garantáló beállítást.
A kész chiptuning fájlok, tartalmak szakértelem nélküli felhasználása is zsákutca. Látszik, hogy profi, 20 perc volt az egész, nagyon ügyes a csávó, látszik, hogy a kis újában van az egész. Nem is tudom, hogy akik több órát mondanak egy beállításra azok mit tudnak ennyit tökölni…, ez egy zseni, de tényleg!





BMW chiptuning a siófoki Rigotechnél, vagy a központban – ellenpéldaként
Megérkezel a megbeszélt időpontra. Megyünk együtt egy teszt kört, ha megengeded, én vezetnék. Itt már sok minden ki fog derülni az autódról, annak állapotáról, vagy hogy járt-e már az autód egy ilyen specialistánál agymosáson. A tesztkör előtt és alatt motordiagnosztikát (logot) csinálunk, (log: élő menetadatok naplózása, rögzítése, későbbi elemzés céljából). Megbeszéljük ha bármilyen műszaki kérdés, vagy teendő van az autóval. Ha a chiptuningot, optimalizálást befolyásoló műszaki hibát találtunk, dönthetsz: megállunk egy diagnosztikánál, vagy megbeszéljük mi a gond, és elkészítjük a tuningot, majd javíttatod. Az eredményt később véglegesítjük, ha tökéletes az autód a javítást követően.
Ha minden ok, letöltöm az autó gyári beállítását a vezérlőből, átbeszéljük hogy mit szeretnénk az autóval kapcsolatosan elérni, ebből mi az ami reális, ami nem jár élettartam károsodással, és nem fog semmi gondot okozni (csak előre szólok, nem lesz 204Le-ből 350). Ezek után minden esetben ellenőrizzük, hogy a letöltött beállítás eredeti, vagy már valaki „foglalkozott” vele. Ha eredeti, akkor indulhat a beállítás elkészítése a kéréseid szerint, ha már módosított, akkor megnézzük mit csináltak vele, megtartható, vagy új beállítást javaslunk.
Nem olyan rég volt itt egy BMW E60 3.0xd, szívesen leírnám hol készült a beállítása, a szaki szintén „Bmw specialista” saját bevallása, és a hirdetései szerint. Na az Ő munkái közül már jó néhány megfordult nálam, csak úgy tudnám jellemezni, hogy ez mi, ugye csak vicc…!? Tuti tuning, és dpf lekapcsolás… A fenti szisztémát követve: „ide 60%, oda 30, amoda, 25, azt nem tom mi, ez jó így, az meg nem kell, és kész, ja hadd fusson le a xxx nevű szoftver (töröljön bele fontos mezőkbe, mindenféle kontroll nélkül…), kapcsoljuk le a DPF-et, és kurva nagyot alkottam már megint” – gondolta Ő…
Na ebből az lett, hogy az autó kormolt, felment a fogyasztás, hullámzott a teljesítmény leadás, a váltó rántott, olyan hibakódok jöttek elő, amik előtte sosem voltak, és zéró lett a Bmw-s feeling, de a szaki állította, hogy „figyu, a beállítás tuti ok, más gond lesz”.
Egy hosszas telefonos egyeztetést követően eljött Siófokra az autó, és már a tesztkörön érezni lehetett a zsenialitás felső kategóriáját, hát ezt tényleg megcsípte az idióta, de sajnos elmérgedt a csípés…
A folytatás, mert nem egyedi eset…
Hasonlóképp egy BMW 535d járt ugyan ennél a vérprofinál (ez csak utólag derült ki), mikor az autót frissen vásárló tulaj a tesztkör után felhívta az eladót, hogy azt mondja a srác, hogy ez már nem gyári. Korrekt ugye hogy utólag derül ez csak ki… Na mindegy, diagnosztika, töltsük le, nézzük át… Fél óra múlva megvan a komplett diagnózis, az autó súlyos agykárosodást szenvedett a szakértő kezei által, de még maradandó következmény nélkül helyrehozható. Mi legyen…? Pár perc csend következett…, majd megkérdi a tulaj, Te mit javasolsz. Elmondtam, hogy az autó idióta módon túl van húzva, nem csoda hogy kis gázra ki akar alólad futni, és minden fokozatnál ránt a váltó, emellett nagyon hiányos, amatőr munka. Sokat beszéltünk a diag, és teszt kör alatt a Bmw-ről, típushibákról, jó tanácsokról. Mivel láttam, hogy tanácstalan az új tulaj, megkérdeztem Tőle, hogy megtisztelne-e azzal, hogy megengedi, hogy egy olyan beállítást készítsek az autóra, mintha az a sajátom lenne. Boldogan elfogadta az ajánlatot. Kb 1,5-2 óra alatt lett kész, első lépésben gyárira vissza állítottam a szoftvert. (A Bmw rengeteg alverziót használ a javítások, frissítések miatt, ezért a 100% egyező gyári beállítást ez esetben nem találtam egyik előfizetős hivatalos adatbázisban sem, így ezt el kellett készíteni – más referencia adatok alapján.) Majd egy precíz, korrekt egyedi beállítást készítettem rá. Amikor kijöttem a dolgozó szobából, a srác viccesen mondta, hogy épp fel akart ébreszteni, mert biztos elaludtam, hogy ilyen sokáig tartott, mondván ez már sokadik autója amit chippeltet, de eddig mindenhol kb. 30perc volt az egész. Hiába, azok vérprofik voltak mondtam, és most pont miattuk vagy itt…
A tesztkörön széles vigyor, gyönyörű egyenletes teljesítmény, és a gázpedálnak ismét van funkciója, nem csak 0, vagy 100% állása. Jéé, nem ránt a váltó, de fura, milyen szépen vált, basszus, gázt adok, és megindul, nem fulladozik, nem hullámzik…, egyenletes mint egy villanymotor.

Chiptuning marketing helyett – a zárógondolat
Ha szereted az autód, ha nem akarsz folyton szívni egy szar tuning miatt, akkor ajánlom, hogy járd jól körbe a témát mielőtt döntesz arról, hogy kinek engeded meg hogy hozzányúljon a szeretett géphez!
És figyelj, most jön az önmarketing, hogy csak mi, csak ide… de nem. Az országban van más is aki ért jelen esetben a Bmw-khez, de nagyjából 3-4 műhely az aki tudja is mit miért csinál, kiszámolja a szükséges növekményeket, hogy füst és élettartam romlás nélkül élvezhesd az autód. Gyors fejszámolással: ez nem egyenlő a több mint 200 lehetőséggel, ahol szembejön egy profi chiptuning ajánlat.
Te döntesz: egyszer fizetsz egy lehet, hogy magasabb összeget egy korrekt, tudás alapú beállításért, vagy inkább maradsz az okos tojások körében és megfelel a tippelés-alapú oroszrulett-beállítás. Ők is szívesen látnak, olcsón megszámítják gyorsan ’kész lesz’. Végül majd a BMW márkaszervizben, vagy olyan helyen ahol egyáltalán van lehetőség a beállítás korrekciójára vezérlőegység csere nélkül, biztosan kifizeted a különbözet többszörösét.
Ha szereted az autód és egyetértesz velem abban, hogy fél áron nem lehet azonosan jó minőségű szolgáltatást, tuningot kapni akkor kérj ajánlatot nálunk. Gyere el a Siófoki műhelybe, és személyesen megbeszéljük, milyen beállítást szeretnél, vagy milyen problémára keresel megoldást. Engem elérsz utána is telefonon ha elköszöntünk, sok olyan ügyfélből lett baráttal gazdagodtam, akik azóta is megtisztelnek a bizalmukkal, és ha technikai segítség kell, engem kérdeznek első sorban. Természetesen szívesen látnak bármely Rigotech chiptuning műhelyben, ahol azonos minőségű szolgáltatást garantálunk.
Köszönöm, hogy megtiszteltél figyelmeddel!
Nagy Csaba (Rigotech Chiptuning Siófok, 2017. december)
Alul kommentbe írd be a véleményed, saját tapasztalatod!
Minden ami a cikkben elhangzott csak erősíti bennem ,hogy aki a bmw márka hű elkötelezett és nem sutyori ,magamutogató,az én turbóm nagyobbat nyom „”” szerető tagja az tudja hogy miről beszél ez a blog!!! Sajnos nagyon sok köcsög is van aki miatt minősítik a tulajdonos társakat .Hidjétekeltudom mit írok heti 1000km város pálya vegyesen és sok a hülye „”” de ezt érdemes megfogadni amit a cikk írója mondani akar!!! Koszönöm Csaba ! Az én élményem vissza adtad!!! 🙂
Helló nagyon tetszett az írásod, érződik hogy értesz ahoz amit csinálsz!
Én is elvittem egy “specialistához” remélem nem csinàlt bajt? E-61 525 D
177le ről 224 le lett!
Autokorbel csömöri út
15.000. Volt az teljesítmény mérés
45.000 volt optimalizálás
Jó lehet ez?
Sziasztok! Rédai Zsolt vagyok. Én tavaly novemberben voltam Debrecenben Bálint Zolinál egy 1998-as 523i-vel. Nem fél óra volt, úgy ment ott is a beállítás, mint ahogy a cikkben olvashattuk. Kaptam 20 LE-t és 30 Nm-t. Az autó azóta is tökéletes, csak sajnos nincs kihasználva, 2. autó. De ez nem ide tartozik. Tehát nem csalódtam, előtte több, mint egy évig bújtam a netet, hogy megtaláljam az igazit. Többszöri telefon és e-mail után mentem Debrecenbe. Ajánlani tudom a Rigotech-et!! Üdv, Rédai Zsolt
Sziasztok.
Csak alatamsztani tudom, ami itt le van irva. Az elso BMW-met a Ricsi tuningolta meg 2015ben, nagyon jo lett a gep, de aztan dizelt vettem, N47 motorral. Ezt nem tunigolhattam, mert garis volt es amugy is elegedett voltam a teljesitmennyel. DE!! Elvittem a Csabihoz, hogy mint BMW szaki nezze at es ingyen, bermentve – nem fogadta el a penzt, sot majdnem meg is vert 😀 – megvizsgalta a kocsit, tippeket adott es meg cigivel is lehuztam. Ezt nevezem Profi hozzaallasnak, amikor latom az illeton, hogy nemcsak ledolgozza a 8-10 orajat, hanem szivvel lelekkel segit, ahol tud.
Ugyan elhegytam a BMW tabort, de ha lejar a gari a mostanirol tuti elviszem a Csabihoz, hogy kcsit reszeljen rajta.
Nemvagyok fizetett berenc, csak egy autob.zi, aki szereti, ha a kocsija jo kezekbe kerul.
Tibor
Sziasztok a cikket olvasva az szűrhető le hogy jó hogy vannak ilyen “szakemberek”a chiptunigos szakmában ,mert pl így van mit kijavitson az aki tényleg ért hozzá. És így mindig vannak boldog tulajok is a sok nem boldog között. Nagyon tetszett a cikk tökéletes képet kaphatunk a magyar tuningolások zöméről. Jómagam is bmw t hajtok 2005 525d e61 körűlbelűl 2 éve van módosítva a gyári motorvezérlő beállítása Orbán Laci által Orbánchip. Nem tudom hogy mit mondanátok az általa megírt teljesítménynövelő és fogyasztás optimalizáló és dpf kiíró programokról. Azt tudom elmondani hogy az autómban gyárilag teljesítmény csökkentett program futott ( 163 le) volt a jobb adóbesorolás érdekében . Ez nem annyira tetszett ezert került sor a tuningra. Most az Orbán úr beállítása szerint 200 ló körűl van a ménestár nagyobb gázadásra jem füstöl sokkal hatékonyabban meglódul viszont a csúcsok csörömpölnek egy bizonyos fordulaton ami nem tul szépen hangzik! A dpf et kiiktatta elvileg . A fogyasztás az autó szerint 10.2 városi hasznalatban az autópalyan mindig lejjebb megy kb 9.5 környékére! Kérdésem az lenne hogy mi a véleményetek erről? Választ köszönöm! Jó munkát!
Erre a válaszra én is kiváncsi lennék. Nagyon érdekelne,hogy egy szakembernek mi erről a véleménye.
Minden elismerésem a cikkert .
Nagyon sok igazság van benne , személyes tapasztalatom alapján tudom ezt állítani .
Sajnos hozzatok 3 program után került az autóm . Azóta imádom és gyakorlatilag vissza kaptam azt amiért anno megvettem .
Tökéletes dinamika , hibátlan futás és meg sorolhatnám . Igaz így az autó 215 el tud csak menni 235 helyett de ezzel a tudattal meg tanultam együtt élni . Csak így tovább minden elismerésem a tiétek .
Ui: több ilyen cikk kellene akar a témában akar más berkekben . Futomu fék stb .
Szia Csaba!
A cikket olvasva szeretném kérni a véleményed ill. tapasztalatod az N55-ös motorról.
Köszönettel, Tibi.
Egy elèrhetősèget kaphatnèk ?