/**/

Chiptuning 2022 – processzorok közvetlen olvasása már 2008-ban a Rigotechnél

Chiptuning » Chiptuning 2022 – processzorok közvetlen olvasása már 2008-ban a Rigotechnél

Egy kis sztori a 2022-es magyar chiptuning bizniszről…

(aki nem annyira műszaki, csak nézze a dátumot jobb alul a bekötési rajzon)
Egy kolléga kért segítséget ma, neki küldtem ezt a saját ‘fejlesztésű’ bekötési rajzot, amit még 2011-ben csináltam.
 
Ez még erősen az az időszak volt, amikor a hazai „chiptuning biznisz” nem volt ilyen kiterjedt. Nem született minden héten egy profi chiptuning műhely (pl. csak 2019-ben ötven pár addig ismeretlen ‘garázs’ tuning hirdetése ugrott elém, számoltam…)
 
Ami még kifejezetten értékelendő volt 2010 körül, hogy akkor könnyebb volt azzal a szűk sokkal inkább szakmai körrel beszélgetni, mert még volt az embereknek nevük, esetleg szakirányú végzettségük, pár év tapasztalatuk, szakmai ambíciójuk. Még nem értettek mindenhez IS. Emiatt, még tettek fel értelmes kérdéseket, születtek jó ötletek. – jó volt egy-egy fórumon beszélgetni
 
 
 
chiptuning-2022-bekötés
 

Mára megváltozott. Mindenki mindent jobban tud…

 
és gyakran álneveken ezt ki is fejti. Az árak lefeleződtek, a minőséget hagyjuk.
 
Az van, hogy aki reális árat kér az drága, aki szakmai hozzáfűzést tesz méghozzá úgy, hogy mérést, adatokat mellékel az okoskodó, aki kirak több ezer referenciát méréssel az nem ért hozzá.
 
Fordítva ülünk a lovon… tisztára, mint az Orwelli világban, ahol a Szabadság = Szolgaság, a Háború = Béke, … (és mindezt el is hiszik!) tehát van némi zavar a fejekben. Azokéban is akik ezt kreálják, és azoknál is, akik számára a tények nem létező dolgok.
processzor bekötés

Japán rendszerek tuningja


Az elsők között voltunk akik már 2008 körül írtunk Denso rendszereket (Suzuki, Mazda, Nissan, Subaru, Honda), többféle eszközzel is. Ezek mindegyike újdonság (és rohadt drága!) volt akkor. A jobb haladás kedvéért csináltam az 1. kép szerinti kereszt-referenciát, bekötési rajzot, és értelmeztem, hogy mely vonal hova kell hogy menjen. Segítségével amikor asztalon (szétszedés után, közvetlenül a processzorra csatlakozva – fenti kép) bekötöttük a motorvezérlőt, és az egyik eszköz elvérzett rajta, gyorsan tudtunk váltani a másikra, vagy ha a gyártó nem adott bekötést mi is ‘fel tudtuk találni a kereket’ nem kellett a segítségre várni, kitaláltuk mit hova…
 
Nem utolsó sorban át kellett még akkor gondolni, hogyan is működnek a dolgok, mi miért és hova kell. Ma már „elég” ha valaki megtalálja az OBD csatit. 😉  – és akkor ha olyat mondanék egy-egy beleokoskodásra lejáratási próbálkozásra pl. youtube videók alatt, vagy a Facebook-on, hogy amikor én 1994-ben szakvizsgáztam, még a csattogós lepkét húztad és az autónak még azt mondtad tü-tűű, akkor bizonyára igazolnám, hogy a hozzá nem értésem mellett még arrogáns és undok is vagyok… így inkább meghagyom másnak az oktalan vitákat.
 

Köszönet és hajrá!


Célközönségünk, aki jó autóból szeretne tökéleteset csinálni, és nem akar extra kockázatokat, pénzkidobást úgyis megfelelően tájékozódik a projekt előtt. (A legalsó képen a processzor adatvonalaira kötött un. logikai analizátor felvett adata látható, ahol elemezhető, hogy megfelelő-e a bekötés, ill. a kommunikáció miként működik a chiptuning eszköz és a vezérlő processzora közt.)
 
Üdvözlettel: Richárd (tulajdonos ügyvezető Rigotech Chiptuning)
 
analizátor