Egy régi barátom hívott, hogy nem indul a Suzuki SX4 1.5i pedig megbízható gép. Azt gondolták, kifogyott a benzin, hoztak bele, de a helyzet változatlan. Kérdezi, fel tudnék-e ugrani egy diagnosztikára. Beülök a kocsiba, ráadom a gyújtást, a benzinpumpa dolgozik, a műszerfalon a visszajelzők rendben, kivéve egyet: a kis lakat jel villog. Ez az indításgátló rendszer hibájára utal. A rendszer 3 fő részből áll, de kezdjük az elején: a pótkulccsal.
Megérkezik a pótkulcs, a hibajel kialszik, a Suzuki indul. Kérdezem a barátom, nem esett le a kulcs? „De, pont tegnap, a 2. emeletről a betonra!” Ez magyarázza a dolgot, elviszem és bár nem foglalkozom ilyenek javításával, egy gyógypillantást megér.
Szétszedés után egyből feltűnt, hogy hiányzik belőle valami: az indításgátló lánc 3. eleme az un. transponder-chip. Ez, egy egyedi chip, az autó személyes adatait tartalmazza, és indításkor a jelenléte elengedhetetlen, mivel ha az autó nem tudja lekérdezni belőle az adatokat, nem ad indítási jogosultságot. Pont arra találták ki, hogy ha valaki zártöréssel lopná az autót, akkor az a zár elfordítása ellenére se induljon.
Az történt, hogy a kulcs landolását követően, a műanyag fedlapja kipattant, le sem esett, de ez pont arra elég volt, hogy az apró chip kiessen belőle. Hívom a barátom, hogy nézzen szét a becsapódás helyén. „Nem sok esélye van… pont kőművesek dolgoznak, járkálnak egész nap, meg volt az a nagy eső is egész éjszaka, biztos elvitte a víz… ” Sebaj, azért csak keresd az a kis fekete kb. 14x5x4 milliméteres fekete kis chipet. Mázlis nap volt, meg lett. Igaz, hogy közben áttoltak rajta néhány talicska törmeléket, pár órát állt a víz alatt, de meg lett. Visszahelyezését követően, az autó indul, túlélte!
Hab a tortán, hogy a kulcsban levő távirányító karcolás nélkül túlélte, tökéletesen működik. Ezzel a körrel sikerült megspórolni egy 30-40 ezres kulcs vételt, kódolást.
Tanulság: ne dobáld a kulcsod, mert ha autód 1995 utáni akkor több mint 90 százalék a a valószínűsége, hogy egy hasonló transponder chip van benne, ami ha nem is sérülékeny, annál könnyebb elveszíteni. Ez egyébként egy szinte teljesen olyan chip, aminek a kisebb tokozású változatát a háziállatokba ültetnek azonosítási céllal. Lekérdezésének hatótávolsága max 10cm.
A művelet során volt alkalmam reklámozni azt, amivel foglalkozom. Tehát, elmondtam barátomnak milyen előnyei vannak egy minőségi beállításnak, chiptuningnak az ő Suzukiján. Chiptuning után javul a fogyasztás, menetdinamika, sokkal jobb érzés lesz vezetni a kocsit. Ma, vasárnap érkezik a műhelybe – mert hétköznapra már nincs időpont – szóval a kulcs chipjének „tuningján” felül valami más is fog történni.

A kulcsban levő transponder-chip. A fiatalabb kocsik kulcsában levő chip mérete a fele, vagy harmada mint ez.

A Suzuki kulcs fedlap nélkül, rajta a transponder-cihp. Innét már csak egy apró mozdulat és a helyére kerül.
de nekunk 1 kulcs van csak itis a lakat de az tekeresnél elkel aludni mia teendö meg a köszponti zar se mukodik elemet is cseréltunk