Klasszikus forrasztós, memória-írós chiptuning – postán!
Opel Omega vezérlő – chiptuning Sopronból
Nemrég kaptunk egy vezérlőegységet Sopronból, ami kb. 700 km-re van oda-vissza Szekszárdtól. A tulajdonos egy Opel Omega 2.5 DTI, 150 lóerős motorral szerelt autóval keresett meg minket.
Ez még a klasszikus chiptuning kategóriába tartozott, tehát:
- a vezérlőből ki kellett forrasztani a memóriát,
- speciális adapterbe helyeztük,
- majd egy un. EPROM-íróval mentettük le a gyári adatokat (biztonsági mentés),
- finomhangoltuk a szoftvert, majd visszaprogramoztuk,
- végül visszaforrasztottuk a chipet a helyére.
- és már vitte is a futár
A dolog különlegessége, hogy az autó itt sem volt, csak a vezérlője érkezett és távozott futárral
Az eredmény? +40-50 Nm nyomatéknövekedés, +20-30 lóerő teljesítménytöbblet – és mindez úgy, hogy a vezérlő ugyanabban a dobozban ment vissza, ahogy érkezett. A tulajdonos másnap délután már visszaszerelhette az ECU-t, és széles mosollyal élvezhette az extra teljesítményt.
Nem csak hobbiautók esetén járható út a vezérlőegységek postázása bevizsgálás vagy tuning céllal.
A hagyományos forrasztós chiptuning folyamata képekben
Ma már minden más. Mindenki ért a tuninghoz, diaghoz, elektronikához. Mindenre van kész megoldás, 1 gomnyomás és generálódik a stage1 tuning (mondjuk az olyan is -amilyen…), de így generálódnak az EGR, egyéb deaktivációk is. Az egyetlen kihívás az OBD csati megtalálása, és ha még valaki fel is tudja tenni töltőre az autót már joggal sorolódik a tuningipar felső 10 százalékába.
Nem volt ez mindig így. Volt, hogy szerelni kellett mechanikát, vezérlőt, forrasztani, agyalni, problémákat megoldani… megoldásokat gyártani, fejleszteni. Nem különösebb kihívás, mégis a hazai kb. 300 tuningot hirdető cég közül talán ha 10 áll neki még a hagyományos tuningnak, és van hozzá jártassága, műszerezettsége és affinitása. Ha lehet, én is kerülöm már ezeket, de néha nosztalgiából és (muszájból) elkészül egy-egy régi forrasztós meló is, a tulajdonosok legnagyobb boldogságára.
Képekben és címszavakban a folyamat lépései: megérkezik a vezérlő.
Kinyitom, megnézemi milyen memória van benne, majd előkészítem az eszközöket.
Leforrasztom a memóriát és azonosítom a típusát
Letisztítom a panelt, elő van készítve a visszaforrasztáshoz
A memória jelen esetben egy Atmel 29F400BT amely mindössze fél megabájt adatot tartalmaz ebben a régi Opelben (ami gyakorlatilag BMW rendszer)
A memória foglalatba kerül, hogy csatlakozni tudjon a programozó berendezéshez.
A memória bekerül a foglalaton kereszütl az olvasóba
A letöltött tartalom …
készül egy biztonsági mentés, valamint az eredeti állományon dolgozva elkészül a kért beállítás, amely ellenőrzés után visszaírásra kerül (jelen esetben) az eredeti memória chipre. (Sok esetben a gyári chip nem újraírható így cserealkatrész szükséges.)
Ezen a képen már a visszaforrasztott memóriát látod
Az összeszerelt vezérlőt visszapostázzuk, vagy beszereljük az autóba
A munkát dokumentáljuk, számlázzuk
Köszönöm figyelmed, ha érdekes volt, kérj ajánlatot a saját audód Prémium Pro chippelésére, ami történhet a szekszárdi műhelyünkben, vagy akár küldheted a vezérlődet postán is, így nem csak időt és utat spórolsz, de jobb áron is kapod a hangolást. További infó a postázásos megoldásról itt.