Lambdaszonda hiba – ismét köszönjük CR tuningbox!
Lambdaszonda hiba, – már megint tuningbox okozott jelentős nem várt kiadást
Lambdaszonda égett szét már másodszor is, nem találod ki, mitől! Egy autószerelő partnerünk (akinek rejtélyes hibákkal érkező autóknál a beállítások vizsgálatával segítünk, – tuningfájlok küldése mellett – ) kérdezte, hogy mitől lehet, hogy egy ügyfelének a 2.0 CR Audijában tönkrement a lambdaszonda. Ráadásul egy éven belül most másodszor. Ügyfele olcsóbb megoldást választott, így a gyári szonda helyére utángyártott került. Jogosnak tűnt a felvetés, hogy biztos emiatt jött fel ismét a motorhiba lámpa, és tárolt a rendszer lambdaszonda hibát. át, és emeli szervizköltséget.

Az utángyártott lambdaszonda a hibás?
Kivételesen nem. Ezeket a szondákat nem az örökkévalóságnak tervezték, de élettartamuktól azért 100-200e km elvárható. A gyáritól eltérő minőségű lambdaszonda jól vizsgázott, megfelelően gyorsan szabályozott és megbízhatóan – hibamentesen – működött majdnem egy éven keresztül. Aztán, ismét hibalámpa, csökkentet teljesítményű mód, újabb ‘idegbaj’, hogy vajon hol fog az autó ismét lerohadni
Partneremnek elmondtam, hogy a szondahibák jelentős része a nagy hőterhelés miatt következik be, valamikor visszavezethető a rosszul megírt chiptuningra. Javasoltam a jelenlegi esetleg tuning beállítás vizsgálatát. Mielőtt erre sor kerülhetett volna, az éles szemű kolléga megtalálta a rail-szenzorra kötött un. CR-tuningboxot. Ezek a kártékony tuningdobozok a nagynyomású üzemanyagrendszer nyomásának (hol fixen, hol állíthatóan, sőt még mobilról kapcsolható módon is) drasztikus emelésével érnek el teljesítmény növekedést. (Most) nem részletezve az egyéb lehetséges mellékhatásokat (porlasztó meghibásodás, nagynyomásúrendszer-hibák, nagy terhelésen letiltás, csökkentett teljesítmény, motorhiba, stb.) maradunk a megnövekedett hőterhelésnél.
Lambdaszonda hiba – mitől fehér?
A cr tunoingbox működéséből fakadóan, a motorvezérlő nincs „tudatában” a megnövelt üzemanyagnyomásnak, így a megnövelt mennyiséghez nincs hozzáállítva sem az előtöltés, sem a turbónyomás. Az ily módon elcsalással beállított sokszor több száz Bar nyomásemelés egyenes következménye, hogy a bejuttatott többlet gázolaj nem végez hasznos munkát, hanem egy jelentős része a leömlőben ég el. (ezzel fokozva a kipufogószelepek, leömlő és lambdaszonda hőterhelését is). A fehér szín a jócskán 1000 fok Celsius feletti kipufogógáz hőmérsékletnek tulajdonítható.
Tuningbox ki, így talán megmenekül a 3. lambdaszonda…
A kép szerinti tuningboxot a kolléga kidobta, hatására érezhető teljesítményvesztés tapasztalható, amely majd ha kell, egy precíz Prémium Pro chippel orvoslásra kerül majd. A motorhang nem kopogós, szép lággyá vált a gyári nyomásértéknek köszönhetően, és a max. EGT (kipufogógáz hőmérséklet) is vissza fog állni és csúcsterheléskor sem fog 850-900 fok C fölé emelkedni.
A szonda is cserére került, az autó teszt alatt, egyelőre hibamentes. A kolléga így foglalta össze:
Megvan a lambdahibás Audi baja is.
Bejött a tipped, a szonda egyik fele teljesen fehér és meg van égve, a másik fele tiszta korom.
Kicsit nézelődtem a motorterben és kiderült hogy a „tunig” valójában egy utólagos box, a railcső nyomás szenzorra kötve.
Be van ázva.
Úgyhogy kapott egy gyári szondát és a tuningbox ment a kukába.
Gondolkodik rajta hogy mi legyen, kb 2 hét múlva jön vezérlés cserére addig eldönti hogy kell e neki egy rendes tuning vagy marad így.
Ha kell neki akkor megcsináljuk.
Összefoglalás
Kérdezz itt lent, ha lambdaszonda hiba van!
Kérdezz és válaszolni fogok. A lambdaszonda egy nagyon precíz műszer. Hibátlan működése elengedhetetlen nem csak a jó emissziós értékek miatt, de a jó fogyasztáshoz, és az autód megfelelő dinamikájához, erejéhez is létfontosságú. Általános infók a szonda működéséről a Wikiépdiában itt, minden másról technikai és szerviz kérdésekről pedig itt lejjebb, ha kérdésed van tedd fel!
Labdaszonda