/**/

Lambdaszonda hiba – ismét köszönjük CR tuningbox!

Chiptuning » Lambdaszonda hiba – ismét köszönjük CR tuningbox!

Lambdaszonda hiba, – már megint tuningbox okozott jelentős nem várt kiadást

Lambdaszonda égett szét már másodszor is, nem találod ki, mitől! Egy autószerelő partnerünk (akinek rejtélyes hibákkal érkező autóknál a beállítások vizsgálatával segítünk,tuningfájlok küldése mellett – ) kérdezte, hogy mitől lehet, hogy egy ügyfelének a 2.0 CR Audijában tönkrement a lambdaszonda. Ráadásul egy éven belül most másodszor. Ügyfele olcsóbb megoldást választott, így a gyári szonda helyére utángyártott került. Jogosnak tűnt a felvetés, hogy biztos emiatt jött fel ismét a motorhiba lámpa, és tárolt a rendszer lambdaszonda hibát. át, és emeli szervizköltséget. 

lambdaszonda hiba tuningbox miatt

Az utángyártott lambdaszonda a hibás?

Kivételesen nem. Ezeket a szondákat nem az örökkévalóságnak tervezték, de élettartamuktól azért 100-200e km elvárható. A gyáritól eltérő minőségű lambdaszonda jól vizsgázott, megfelelően gyorsan szabályozott és megbízhatóan – hibamentesen – működött majdnem egy éven keresztül. Aztán, ismét hibalámpa, csökkentet teljesítményű mód, újabb ‘idegbaj’, hogy vajon hol fog az autó ismét lerohadni

Partneremnek elmondtam, hogy a szondahibák jelentős része a nagy hőterhelés miatt következik be, valamikor visszavezethető a rosszul megírt chiptuningra. Javasoltam a jelenlegi esetleg tuning beállítás vizsgálatát. Mielőtt erre sor kerülhetett volna, az éles szemű kolléga megtalálta a rail-szenzorra kötött un. CR-tuningboxot. Ezek a kártékony tuningdobozok a nagynyomású üzemanyagrendszer nyomásának (hol fixen, hol állíthatóan, sőt még mobilról kapcsolható módon is) drasztikus emelésével érnek el teljesítmény növekedést. (Most) nem részletezve az egyéb lehetséges mellékhatásokat (porlasztó meghibásodás, nagynyomásúrendszer-hibák, nagy terhelésen letiltás, csökkentett teljesítmény, motorhiba, stb.) maradunk a megnövekedett hőterhelésnél.

Lambdaszonda hiba – mitől fehér?

A cr tunoingbox működéséből fakadóan, a motorvezérlő nincs „tudatában” a megnövelt üzemanyagnyomásnak, így a megnövelt mennyiséghez nincs hozzáállítva sem az előtöltés, sem a turbónyomás. Az ily módon elcsalással beállított sokszor több száz Bar nyomásemelés egyenes következménye, hogy a bejuttatott többlet gázolaj nem végez hasznos munkát, hanem egy jelentős része a leömlőben ég el. (ezzel fokozva a kipufogószelepek, leömlő és lambdaszonda hőterhelését is). A fehér szín a jócskán 1000 fok Celsius feletti kipufogógáz hőmérsékletnek tulajdonítható. 

Tuningbox ki, így talán megmenekül a 3. lambdaszonda…

A kép szerinti tuningboxot a kolléga kidobta, hatására érezhető teljesítményvesztés tapasztalható, amely majd ha kell, egy precíz Prémium Pro chippel orvoslásra kerül majd. A motorhang nem kopogós, szép lággyá vált a gyári nyomásértéknek köszönhetően, és a max. EGT (kipufogógáz hőmérséklet) is vissza fog állni és csúcsterheléskor sem fog 850-900 fok C fölé emelkedni. 

A szonda is cserére került, az autó teszt alatt, egyelőre hibamentes. A kolléga így foglalta össze:

Megvan a lambdahibás Audi baja is.
Bejött a tipped, a szonda egyik fele teljesen fehér és meg van égve, a másik fele tiszta korom.
Kicsit nézelődtem a motorterben és kiderült hogy a „tunig” valójában egy utólagos box, a railcső nyomás szenzorra kötve.
Be van ázva.
Úgyhogy kapott egy gyári szondát és a tuningbox ment a kukába.
Gondolkodik rajta hogy mi legyen, kb 2 hét múlva jön vezérlés cserére addig eldönti hogy kell e neki egy rendes tuning vagy marad így.
Ha kell neki akkor megcsináljuk.

Összefoglalás

Jogos a kérdés: volt-e köze a tuningbox beázásának a lambdaszonda hibához? Valójában mindegy. Tízesével szedünk ki itt Szekszárdon és partnereinknél CR tuningboxokat változatos hibajelenségek miatt. Néha ez megoldja a problémát, néha venni kell ezt-azt, pl.: 4 új porlasztót, nagynyomású szivattyút, rail-nyomásszenzort, ritkán motorvezérlő egységet…
Ha valaki „óvatosra” állítva használja ezeket, a fizikai károsodás esélye kisebb. Persze, ha a külföldi út során maga a box hibásodik meg, beázik, egyéb belső hibája keletkezik, azért nem olcsó az autómentés. Ha „durvábbra” van állítva, akkor egy időzített bomba. Csak idő, használati mód és futott km kérdése, mikor adja meg magát valami. Akár csak egy lambdaszonda, akár egy (vagy az összes) porlasztó, stb. Drága játékok ezek. CR tuningboxnak nincs helye semmilyen írható motorvezérlővel rendelkező autóban, mivel nem más, mint drágán beszerzett maréknyi alkatrész, amely jelentősen csökkenti az autód üzembiztonságát, és emeli szervizköltséget. 
 

Kérdezz itt lent, ha lambdaszonda hiba van!

Kérdezz és válaszolni fogok. A lambdaszonda egy nagyon precíz műszer. Hibátlan működése elengedhetetlen nem csak a jó emissziós értékek miatt, de a jó fogyasztáshoz, és az autód megfelelő dinamikájához, erejéhez is létfontosságú. Általános infók a szonda működéséről a Wikiépdiában itt, minden másról technikai és szerviz kérdésekről pedig itt lejjebb, ha kérdésed van tedd fel!