/**/

8 eset, amikor gyári visszaállítás kötelező a „tuning” után

Chiptuning » 8 eset, amikor gyári visszaállítás kötelező a „tuning” után

Chiptuning után ki és miért kéri vissza a gyári beállítást?

 
Gyári visszaállítás? Miért? Egyre gyakoribb, hogy a gyári szintű gépünk ezt dobja (lásd a képen). Szerencsére a lehetetlent is megoldjuk, de a csodákra egy kicsit várni kell.
Munkáink jelentős részét teszi ki az autók gyári állapotra visszaállítása. Ennek vezető oka valamilyen hardveres meghibásodás egy rosszul megírt program ráhatása miatt. Volt olyan autó amelyről a gyári, + 2 zsír új gyári (500e+ forintos) turbó ugrott le, (egy hónapon belül!) a „chip” után, mire felmerült, hogy esetleg a tuning beállítással lehet a gond, persze aki írta esküdött, hogy az kizárt… – hát persze hogy az
 

Chiptuninggal, tárolt hibával megbukhat a műszakin?

 
Simán! Gyári visszaállítás kérésekor a második ok, a műszakin bukás, igen, már itthon is! (pl. import autó, új forgalomba helyezés, KPM műszaki, azonnal bukik, ha bármilyen hibakód van tárolva, akkor is, ha hibalámpát nem gyújt!) – vagy ha berhelt EGR, DPF, Adblue, stb. ténye kiderül. Volvo-k esetén a chiptuning nyomán gyakran van tárolt hiba (amely amúgy semmilyen gondot nem okoz, mindössze arról tájékoztat, hogy az autó nem az elvárt szoftveren fut). Ahogy ezt a KPM-en meglátják, lehet frissíteni az autót, ha mégis kell az a rendszám…
Ausztriában, Németben már rutin dolog, hogy műszakin lekérdezik a hibatárat (nem csak a motort, ABS-t váltót, SCR-t, egyebeket is). A módszer / jelenség szépen begyűrűzik már ide is.
A napokban (2022. január) történt, hogy egy barátom autója itt bukott meg Szekszárdon, mivel az izzításra vonatkozó fennálló hiba volt tárolva benne, noha sem hibalámpát nem gyújtott, sem egyéb jele nem volt, hogy hibás az autó.
 
A harmadik ok, amikor vissza szeretnének állni (vagy vissza kényszerülnek állni!) a gyári beállításra a „tuning” nem megfelelő eredménye. Pl. elszállt fogyasztás, rendellenes hangok, automataváltó kapcsolási problémák, vagy simán csak a pénz elment, de az erő nem jött meg. Ilyenkor ‘Újratuningot’ kértek, viszont a hardverhibák kizárása érdekében mindig gyári visszaállítással kezdünk. Ha ezzel teljesen hibamentes az autó, kizárható minden fizikai hiba (beigazolódik, hogy a „tuning” sz@r volt) akkor következhet az állapotnak és kérésednek megfelelő Rigotech Prémium Pro beállítás. Gyári visszaállításra, és PPro tuning beállításainkraIDE kattintva tudsz ajánlatot kérni.
 
 
gyári visszaállítás

A 4. ok amiért gyári visszaállítást, szoftverfrissítést kértek tőlünk

Ez is a műszaki vizsgán megbukáshoz köthető: lehetséges, hogy a chiptuning jól sikerült, az autódat imádod, viszont vagy technikai okból, vagy felkészületlenség / megfelelő műszerezettség hiányából adódóan feketén-fehéren detektálható, kimutatható, hogy az autód nem gyári bállításon fut. Ekkor szintén ogorhat a rendszám / nem kap műszakit az autó a „hiba” javításáig. – ami sokszor csak szakszervizben orvosolható a vezérlőegység cseréjével, sok százezres költségen. (Vagy akár nálunk, ha menthető még a vezérlő). Erről bővebben írtam a CVN számos (detektálható szoftver azonosító) cikkemben.
gyári visszaállítás

Az 5. ok, a DPF egyéb helyreállítása

Régebben divat (néha anyagi kényszer) volt a környezetvédelmi rendszerek kiiktatása, mint a részecskeszűrő, EGR szelep, katalizátor stb. Ez több síkon is problémás, viszont két látványos pofon: 
  • az autó eladáskor, vagy épp amikor ezek okán utólag perrel fenyegetnek, pénzt kérnek vissza
  • műszakin bukás, vagy egyéb miatt visszaépítésre kerül a szűrő, EGR, egyéb, és kiderül, a lekapcsolt / tuning szoftverrel az autó használhatatlan. (A fizikai visszaállítást, javítást le kell követni az autó szoftverében, beállításaiban is, gyárira visszaállítással)
 

A 7. eset: frissítéskor vagy tuning alkalmával elhalálozott vezérlő …

Elmész az autóddal a márkaszervizbe, ott vagy egyeztetés után, vagy kérdezés nélkül (a hivatalos protokoll szerint) megkezdik az autód frissítését a legújabb verzióra. Nem kell hozzá tuning, sem semmilyen korábbi beavatkozás, sőt még az sem, hogy a szervizes a frissítés alatt véletlenül kirúgja a helyéről az OBD kábelt, vagy akár az akksi belemerüljön a folyamatba. Simán ‘magától’ is előáll, hogy a vezérlő meghal a folyamat alatt. Ilyenkor ha a gép már nem tud vele kommunikálni, cserét írnak elő, amely minimum 100e egy régebbi autónál, de akár félmilliós, milliós tétel is lehet, hiszen az autó “agyának” cseréjéről beszélünk. Mi a Rigotechnél nagy eséllyel javítjuk a kommunikációra képtelen, szoftverfrissítés közben sérült motorvezérlőket is.

A bónusz pont: amikor ugyanez nem a márkában történik, hanem valamilyen tuningos ír a vezérlőre valamit, és indításképtelenné válik a jármű. Ilyen esetben is keress minket bátran, ha ott helyben nem tudják esetleg megoldani.

Még a márkához: pontosan tudják a szalonban / szervizben, hogy milyen kockázata van a szoftver frissítésnek, ezért nem szeretik vállalni. Ha megneszelik, hogy tuningos az autó, akkor az ügyfélre nézve kemény kikötéseket tesznek, gyakran nulla garancia van a sikerre, vagy akár arra, hogy az autó aznap még beindul, ezért legtöbbször neki sem állnak. 

További probléma a hivatalos frissítéssel, gyári visszaállítással: ha az autó már a legfrissebb verzión van, a legtöbb gyári gép nem fog azonos verziót ráfrissíteni, mert szerinte okafogyott. Így a tulaj kifizet ilyenkor 15-40 ezret egy alap diagnosztikáért, és közlik, hogy minden rendben, az autó a legfrissebb verzión volt, és most is azon van. Hurrá, csak az eltitkolt szoftveres probléma továbbra is fennáll…

A 6. eset: hiba keresés, vagy diagnosztikai funkció hiba

A nem megfelelő tuning / egyéb beállítás gyakran okoz rejtettnek tűnő hibákat. Van, hogy már a fél autót kicserélték, de mégis betilt nagy terhelésnél, túlmelegszik, hidegen csattogós hangja van, egyéb változatos jelenségek. Gyakori, hogy módosított program mellett, nem futtatható diagnosztika, vagy akár a teljes hibatároló ki van kapcsolva. Ha valaki a végére akar érni a javításnak, célszerű minél hamarabb kérni a gyári beállítások visszaállítását annál a cégnél ahol az autót tuningolták / módosították. Ezt kérhetitek tőlünk is, vagy akár a márkaképviselettől. 

Hab a tortán …

Az olcsó legtöbbször bóvlit áruló chippesek korát éljük. (Csak itthon több mint 200 helyen nekifeszülnek az autódnak nagyon szívesen… – köztük (nem a gagyi árkategóriában) több jó és korrekt cég is – ) Mégis a nagy többség minden képzettség, hivatalos gyári gép, adatok, óvintézkedések, adatmentés hiányában esik neki az autónak a gyors pénz reményében. Megértem, hogy könnyű meló 10 perc alatt rátölteni VALAMIT az ügyfél autójára. Van, hogy az autó többé nem indul. Néha ugyan indul, de nyilvánvaló probléma  jelentkezik, – máskor csak hosszabb távon esik szét valami, vagy jövünk rá, hogy mégsem volt ez olyan jó ötlet.

Ilyenkor jön: „oké, akkor kérem vissza az eredeti beállításom” … Csak az a gond, hogy a „tuningos” sokszor le sem menti a gyárit, így NINCS mit visszaállítani! Simán azonosítás után egy azonos vagy hasonló szoftververziós állományt feltöltenek, (felülírják a gyárit, amely ilyenkor elveszik) és „kész” is. Ilyenkor jön a vakarózás, meg „menj be a márkába, majd ott lefrissítik neked..” szöveg és hasonlók. 

8. Gyári beállítás visszaállítása: garanciális szerviz, eladás

Mi elég sok új autót optimalizálunk, tuningolunk. Sok esetben a beállítás finomítása olyan nyomot hagy maga után, (pl. lásd feljebb: CVN, egyéb.) amely ha kiderül korlátozhatják a garanciát, így el kell mindent követni ennek elkerülésére. Megvannak azok a típusok amelyek kényesek, és azok amelyeknél kizárt a „mellékhatás” a szervizek, szoftvereik működésmódja miatt. Mi tudjuk melyek ezek, és gyári visszaállítással (is) segítünk ügyfeleinknek minimalizálni a kockázatot. Jogos kérés tehát, garanciális autó tuningja során, hogy mielőtt az ügyfél a márkába látogat, visszatesszük az (első kategóriába eső) autót gyárira. Gyakran egyébként frissítik is ezeket a szerviz alkalmával, így nekünk is követni kell a változásokat, ezt a szoftverkövetés garanciánk fedi le.

Utolsó kategória, amikor a tulaj eladja az autót, és bár ő ésszel vezette, vigyázott rá, nem akar kérdéseket kapni később, így gyári állapotban adja el az autót, visszatöltve rá az ori fájlt. (ori: originál, az autó saját gyári érkező beállítása). A visszaállítási folyamatra gyakran restock néven találunk hivatkozást. 

Kérj ajánlatot akár a beállításod vizsgálatára, akár gyári visszaállításra, IDE kattintva!
Tedd fel kérdésed ebben a témában itt alul most, és válaszolok rá!

 

Üdv.:
Tóth Richárd
tulajdonos ügyvezető
Rigotech Chiptuning