Így NE bukd el a műszakit, garanciát gondolkozz előre!

Szerző: dec 5, 20192 hozzászólás

Ne bukd el a német TÜV műszakid, az olcsó / régi chiptuning miatt!

A VAG csoport (VW, Audi, Seat, Skoda, stb.) környezetvédelmi botránya (gyárilag csaló szoftverek több százezer autón!) óta, műszaki vizsga alkalmával kitüntetett figyelmet kap az autód beállításának ellenőrzése. Ha valaki nem ment el a gyári visszahívásra, hogy a csaló szoftver helyett a jó (adatlap szerinti) környezetvédelmi értékekkel bíró beállítást megkpaja, tőlünk nyugatabbra (Németország, Ausztria, stb.) autója a műszakin megbukik. Ugyanez a helyzet akkor is, ha az autód beállítása chiptuning vagy más beavatkozás (dpfoff, egroff, hibakódok lekapcsolása, egyéb.) által manipulált, módosított.

Volkswagen-Passat-7-20TDI-140ps-2014-tuv-fails-bukas

Fogadok, hogy nem szeretnél ilyen papírt kapni a TÜV műszakin

CVN nicht vorschriftsmabig, Motormanagement auffallig, Verdacht auf Manipulation! (Die CALID stimmt mit den Vorgaben der Referenzliste überein, jedoch passt die CVN nich dazu.)”

Azaz A CVN* nem megfelelő, valószínűsíthető, hogy a motorvezérlő rendszer manipulált! (A CALID** megfelel a referencialista előírásainak, de a CVN nem felel meg.)

* CVN: Calibration Verification Number – Kalibráció Ellenőrző Szám az autód beállításának egy jellemzője, hívhatjuk gyári aláírásnak. Lényege: ha csak egy adat is megváltozik a beállításban, akkor azzal változik a CVN-is. Ha lekérdezik a motorvezérlőben tárolt CVN-t, és az valamilyen módosítás miatt egyedi (eltér a verzióhoz rendelt lista szerinti eredeti CVN számtól) bizonyított, hogy a szoftvered módosított. A tétel megfordítása nem igaz: ha egyezik a CVN a gyári listaszerintivel, az még nem jelenti azt, hogy a beállításod gyári! Ez a tény ad kapaszkodót a módosított szoftver és sikeres műszaki vizsga vonatkozásában!

** CALID – Kalibráció Azonosító: a szoftver azonosító és verziószáma amin az autód fut. A műszaki vizsga szoftver részére, a gyártók (nem csak a VAG csoport, az ÖSSZES GYÁRTÓ!) megadják a CALID- CVN párokat, így a szoftver tudja, mi az adott CALID-hoz elvárt gyári CVN amellyel az autó szoftvere eredetinek tekinthető. 

Ha a hivatalosan regisztrált CALID-CVN pár nem egyezik az autódból olvasott CALID-CVN párral, kijelentik, hogy a vezérlő manipulált, így az autód megbukik a műszakin. (Ideiglenesen jóindulatból kaphatsz 30nap érvényességet, aztán be kell mutatnod az autót újra. Ha akkor is ‘nem regisztrált’ verzión vagy, nem tudom milyen következmények lépnek életbe, de műszakit biztosan nem kapsz. Egy ilyen papírt ad a TÜV.

cvn-tuv-bukas-pub2

VW Passat 2.0CR hibás CVN számmal megbukott a TÜV-ön

A fent megbuktatott autó megérkezett hozzánk. Műszakihoz hasonlóan az OBD-n keresztül mi is azonosítottuk a rajta levő szoftvert. Ha összenézed a lenti képet a TÜV-ös papírral, látod, hogy a CALID egyezik, és mi is látjuk a hibás CVN számot (79B45CCB).

VW-cvn-hibas-erkezeskor-tuv-bukas-muszaki-tuning

VW Passat 2.0CR gyári állapot visszaállítása, CVN ellenőrzés

Az autót a gyári szoftverfrissítéssel azonos módon, az OBD csatlakozón keresztül visszaállítottuk az aktuális verziószámú gyári beállításra, majd ismét lehívtuk a tárolt CVN számot, amely a gyári kalibráció VALÓS CVN-je, így akár mehetne is újra műszakizni az autó. A CALID-CVN szám jelen állapotban egyezik a TÜV adatbázisban tárolt adattal, így nem lesz elakadás.

VW-Audi-CVN-hiba-muszaki-viszga-bukas-tuv-fail-restock

VW Passat 2.0CR finomhangolás a megfelelő eszközzel, technológiával

A következő lépést hívhatjuk csalásnak, trükknek, vagy aminek akarjuk. Vannak olyan technikák és programozó eszközök, amelyek (nem csak a reklámjukban!) ügyelnek a CVN szám változatlanságára. Változatlanul “tartják” a CVN-t olyan esetekben amikor a kalibráció chiptuning vagy egyéb ok miatt módosul. Tehát, műszaki vizsga / egyéb pl. garanciális ellenőrzés alkalmával az autó nem a tényleges verziónak megfelelő CVN-t küldi az ellenőrző műszernek, szoftvernek, hanem a verzióhoz tartozó EREDETI CVN-t.

A lenti képen azt látod, hogy egy optimalizált beállítás kerül az autóra, és ennek ellenére a CVN a gyári állapotnak megfelelő értéken van. – hála a nem éppen olcsó technológiának, amellyel jelenleg (2019 vége) igen kevesen rendelkeznek a chiptuning cégek közül hazánkban.

A trükknek köszönhetően, az autó nyugodtan mehet műszakira, akár garanciális szervizre, a felületes (rutinszerű) ellenőrzésen nem fog a tuning ‘kibukni’. Az autó korábbi megírása nem okoz bukást, garanciavesztést. Ez nem mondható el egyetlen olyan esetben sem, amelyben NEM fordítottak figyelmet a megfelelő eszközök, szoftverek megvételére, körültekintő használatára, a CVN-re egyéb trükkökre!

Rigotech-chiptuning-VW-Audi-Seat-Skoda-CVN-tuv-ok

Figyelmeztetés és összefoglalás a fenti eljárással kapcsolatban

Az Általános Szerződési Feltételeink szerint, bármilyen átalakítás az autón engedélyköteles. Nem bíztatok senkit  a fenti ügymenetre.

Ez mindössze egy lehetőség, amivel mindenki saját felelőssége szerint élhet. Ha az autója megbukott a műszakin, akkor frissítés keretében segíteni tudunk a korrekt full-gyári verzió visszaállításában, amely jó CVN-t mutat. – nyilván ez esetben a módosított beállítás előnyei elvesznek, viszont a tulajdonos teljesen szabálykövetően jár el

Egyúttal kiemelném azt a szomorú tényt, hogy a hazánkban jelenleg több mint 160 chiptuningot hirdető cég és “cég” egyetlen cikkében, honlapján, kommunikációjában sem találtam utalást a CVN szám változásának kockázatáról, következményéről. Ezen cégek igen kis százaléka rendelkezik tudással a témáról, és még kevesebb eszközzel a helyzet kezelésére.