/**/

„Orbán Viktor mindenkit megcsipel?” Chipkártya személyi boncolás Rigotech módra

Szerző: okt 25, 201412 hozzászólás

Új személyi- és diákigazolvány RFID azonosító chippel, mint nyomkövető!

Itt az újabb hazugság, amin jól el lehet majd rágódni, és stresszelni a tudatlan embert azért, hogy a valós problémái helyett, ilyenekkel ‘kössük’ le a figyelmét… Az elmúlt pár hónapban többször szembe jött az új személyi igazolvány és új diákigazolvány témája a neten, facebook-on. Mind azzal riogat, mint ez a legújabb is: “Orbán Viktor mindenkit megcshipel” (legalább helyesen írnák a hülyeségeiket…), vagy a másik: “Orbán: Minden állampolgár köteles lesz nyomkövetőt magánál hordani” és hasonlók. Több barátom is kérdezte, hogy ennek mennyi a valóság alapja, és mi van ha igaz?! Nos: a válasz előtt elmondom, hogy RFID kártyát használó rendszerek elektronikáját terveztem, építettem, teszteltem, méreteztem, gyártottam évekig, így a fent említett cikkek íróival ellentétben tudom, hogy mi a realitás, a fizika, az elektronika, és mi az az RFID chip. Továbbá: ez mire való, mire alkalmas, és mire nem. A cikkben csak néhány pontra fogok rávilágítani, mindenki ez alapján mélyebben utána járhat a dolognak. Néhány kiemelt válogatott hazúgság:

“Mivel az RFID-csip egy adott kódot sugároz és minden állampolgár egyedi azonosító kóddal bír, ezért a magunknál hordott diákigazolvánnyal, személyigazolvánnyal és vezetői engedéllyel egyben visszakövethető a tartózkodási helyünk is.” “Mivel az RFID-csip gyenge jelet bocsát ki, csak a vevő készülék érzékenysége fokozásának kérdése, hogy a jel távolabbról is érzékelhető legyen. ” “telefonközpont technikai háttere elegendő ahhoz, hogy kis átalakításokkal monitorozható és regisztrálható legyen a tízmillió állampolgár mozgása a nap 24 órájában.”

chiptuning-szemelyi-orban-rfid

Ha kicsit parás vagy, és „tuti ami fix”, neked ez kell!

Használd ezt, kattints IDE – és nem leszel követve,

legalábbis RFID e személyin keresztül biztosan nem.
Sőt, ha ilyenben tartod az elektronikus okmányaid mellett az érintésmentes bankkártyád, akkor azt sem fogják a farzsebeden keresztül megterhelni a villamoson egy mobil kártyaolvasó terminállal!

 

e-szemelyi-igazolvany-chip

Nézzük akkor ezt a ‘bűnös’ RFID igazolványt átvilágítva

Véletlenül van itt a fiókban pár darab RFID azonosító kártyám. Pont olyan, amilyen az új személyi igazolvány, diákigazolvány. Ezek elég jól össze vannak ragasztva, ezért először átvilágítottam, hogy lássuk, mi is van benne, íme: A kártya kontúrjával párhuzamos hurok körbe az RFID antenna, a többcélú ID (azonosító) chip jobb felül látszik, és látszik a bekötése az antennához. Az RFID igazolvány kártya felső rétegeit eltávolítva alul látható a chip, illetve a kártya szélén ahol belevágtam, a vékony rézdrót antenna. chip-nyomkovetes-orban-szemelyi    chip-szemelyi-igazolvany

Az RFID azonosító rendszer további részei

A kártya önmagában semmire nem használható azon túl, hogy a felületére nyomtatott és adott esetben megszemélyesített, hitelesített és biztonsági elemekkel ellátott nyomatot hordozza, akár a korábbi jogosítvány, vagy akár személyi igazolvány azonosító kártyája. Az RFID kártyán tárolt fixen ‘beégetett’ és  módosítható un. dinamikus adatok elérése egy kártyaolvasó eszközön keresztül történik. Az olvasó egység logikailag 3 részre tagolható:

  • antenna (képen 1. az antenna csatlakozója)
  • kártya-protokoll chip (2. jelű alkatrész)
  • vezérlő és kommunikációs illesztő elektronika (3. gyakorlatilag az elektronika többi része)

A bemutatott RFID kártyaolvasót én terveztem. A képen az első prototipus van, később a végleges verzióból sokat eladtunk, ma is használatban vannak.

Az RFID azonosító és olvasó együttes működése egyszerű. Jellegzetessége és egyedisége más rádiófrekvenciás azonosító (pl. útdíj rendszerek: Hu-Go, Gobox, Toll collect,  stb.) hogy az azonosító passzív. Ez annyit jelent, hogy nincs saját áramforrása, a működéséhez szükséges energiát az olvasó egységtől kapja, un. induktív csatolásban. Ez magyarra fordítva: az olvasó antennájának van egy gerjesztett elektromágneses tere, amelybe ha a kártya belekerül és megfelelő közelségbe lesznek, akkor a kártya működtetéséhez elegendő elektromos energia tud áthaladni. Ezért is nevezik proximity, azaz közelítéses kártya technológiának az e fajta RFID kialakítást. (RFID = Radio Frequency Identification, azaz: rádiófrekvenciás azonosítás) Ebbe a közelítéses keretbe tartoznak az egyre népszerűbb un. egy érintéses fizetés, vagy érintés nélküli fizetés elterjedőben levő Mastercard bankkártyái is. Itt is ugyanez történik: a fizetést hitelesítő adatok az olvasóterminál és a kártya közt az említett elektromágnese téren keresztül haladnak, ha a kártya és a terminál közti távolság a megfelelő mértékig csökken, és fel tud épülni a kommunikáció közöttük.    rfid-chip-chipkartya-diakigazolvany

Az olvasó antennájának egy lehetséges kivitele (saját tervezés)

rfid-chip-chipkartya-diakigazolvany

A speciális protokoll chip, ami lekérdezi és írja a kártyán tárolt adatokat, a felvázolt elektromágneses erőtéren keresztül. Ez tartalmazza a titkosításhoz használt algoritmusokat, valamint kezeli az adatütközéseket, ha egy időben több kártya is a ‘látóterébe’ kerül.

orban-nyomkoveto-rfid-chip
chip-nyomkovetes-orban-szemelyi
chip-nyomkovetes-orban-szemelyi
auto-kulcs-rfid-chip
Suzuki-transponder-chip

Ha Orbán követni akar, mégpedig RFID segítségével, akkor azt már “most is megteheti…”

Van kocsid? Trabant? Esetleg Lada? – ha hasonló kategóriában utazol, biztonságban vagy! 🙂 Ha kicsit modernebb autód van, akkor – láss csodát! – most is van nálad egy RFID azonosító (amiről valószínű nem is tudsz!) ami, ha igaz lenne ez az agymenés Orbán követéséről, az új személyi igazolvány mint nyomkövető használatáról, akkor már most is követnének. (Egyébként, ha valaki követni akar, akkor erre már kész megoldások vannak, így nem kell hozzá RFID személyi igazolvány … Erre tökéletesen alkalmas a mobiltelefonod, legyen az hagyományos, vagy okos. Erről csak ennyit, mert kitenne egy teljes cikket a téma.) A lényeg, a kocsikulcsodban pont ilyen elven működő RFID chip van, ami minden indításnál feloldja az indításgátlót, ha jogosult kulcs fordítja el a zárat. (ha zártöréssel gyújtásra is teszik a kocsit, lévén nincs a közelben a gyári kulcs RFID chipje, az autó nem fog indulni.)

Az autókulcsban használt RFID transponder elve 100%-ban ugyan az, mint az új RFID személyi igazolványnak.

RFID chip, ami minden 1995 után gyártott autó kulcsában megtalálható, kisebb-nagyobb kivitelben. (tisztelet a nagyon ritka kivételeknek)

Szuzuki kulcsban látható az RFID chip helye, és rajta a kiszedett cihp

 

Összefoglaló és a megoldás

Az említett rémhírkeltő cikkekben nincs más, csak rosszindulat, és a nézettség hajhászása. Tipikus példája ez annak, hogy amikor mondasz 5 tényt, akkor ha mondasz mellé 2-3 totális baromságot, akkor az emberek hajlamosak azt is ténynek venni, mintsem megkérdőjelezni.

A lényeg összefoglalva:

  • Az új személyi igazolvány és diákigazolvány kártyák már több mint 20 éve használatos passzív RFID technológiát használják. (mint pl. a londoni vagy egyéb metrók, ruha címkébe varrt lopásgátlók, új útlevél stb.) tehát, nincs ebben semmi új vagy különleges.
  • A hatótávolságuk korlátozott, jellemzően 2-10 cm. Nagy energiájú olvasókapuk használatával ez kiterjeszthető 1-2 méterig, de lévén a rendszerbe táplált energia nagysága a kártya és olvasó távolságával exponenciális arányban van, nagyobb távolságból egyik ilyen eszköz sem olvasható. Gondolj bele: a kártya a működtető energiát az olvasóból nyeri. Hogy a kártya és olvasó az adatcsere során szinkronban legyen, azonos frekvencián kell legyenek (így kizárva, hogy bármilyen más megtáplálást kap a kártya – reagálva egy újabb hülyeségre, amit erről írtak már)
  • A kommunikáció az olvasó által kezdeményezett, és fenntartott erőtéren keresztül történik, mégpedig úgy, hogy a kártya a saját működtető erőterét az adatoknak megfelelően időszakonként (jellemzően ezred másodperces vagy rövidebb periódusok) gyengíti. Az olvasó ezeket az apró erőtér ingadozásokat érzékeli, és ebből képzi le a közölt adatokat. Ez a folyamat az un. moduláció-demoduláció.
  • Ebből következik, hogy a kártya és olvasó kapcsolata nagyon érzékeny. A legkisebb külső zavar, – ami a távolság növekedésével ugrásszerűen többszöröződik – lerontja, ellehetetleníti a kommunikációt, tehát senkit sem fognak “átalakított telefonközpontokkal, meg jelerősítőkkel,…”  meg egyéb baromságokkal nagy távolságból követni. (Arra vannak más módszerek, úgy hogy nagyon nem kell örülni.)
  • Egy lehetséges RFID olvasó chip (ami mi is használunk) műszaki leírását ITT találod, benne a fent összefoglalt eljárások és működési feltételek és határok taglalásával.

A megoldás az, hogy nyitott szemmel jársz, és elolvasol pl. ilyen, szakmailag hiteles és részleteket, referenciákat tartalmazó írásokat. Nem hagyod magad hergelni és megvezetni, nem mész birka módjára a tömeggel. Segítesz másoknak is, hogy értesüljenek ezekről a szerintem megnyugtató dolgokról. Köszönöm a megosztást.

Az oldalam témája chiptuning, autótuning, stb. Tehát az, hogy hogyan lehet az autód erősebb, jobb méghozzá úgy, hogy a fogyasztást is mérsékeljük. Olvass bele a többi cikkbe, megéri!

Ha kicsit parás vagy, és „tuti ami fix”, neked ez kell!

Használd ezt, kattints IDE – és nem leszel követve,

legalábbis RFID e személyin keresztül biztosan nem.
Sőt, ha ilyenben tartod az elektronikus okmányaid mellett az érintésmentes bankkártyád, akkor azt sem fogják a farzsebeden keresztül megterhelni a villamoson egy mobil kártyaolvasó terminállal!