/**/

Garancia megtartás az új autóknál 1. rész – kivonat a készülő könyvből

Azaz: hogyan lehet elkerülni a garanciavesztést ezeknél az új autóknál?

(szerkesztés alatt, ez egy régi 2014-es cikk részlet…)

Ez a cikk két témát érint. Egyfelől ennek az új VW Passat 2.0TDI-nek a szakszerű chiptuningját mutatja be, másfelől általánosan felvet pár dolgot a garanciális autók chiptuningjával kapcsolatban.

Miért tuningoltat valaki egy zsír új 7-8 millió forintos autót? A válasz egyszerű: mert nem elég neki a gyár által szándékosan lebutított autó tudása, komfortja. Ügyfelemnek volt már erősebb kocsija és jó tapasztalatai voltak annak korábbi chiptuningjával is, így evidens volt, hogy az átvételt követő bő egy hónap múlva megcsináltatja az új VW-t is. Ez a Passat összkerék hajtású, a 140 lóerőre butított motor alacsony fordulatszámokon joggal küszködik a kihívással, amit egy hirtelen taposott padló gáz eredményez. Magyarul: nyúlós, lusta, nagypapás, tehetetlen. Komolyabb előzésre alkalmatlan, legalábbis eléggé lendületautó.
Gyári garancia:
Az autógyár, az általa készített, érintetlen autóra vállal garanciát. Jellemzően 1-2 évet, vagy 100.000-200.000 km futást. Emellett egyéb kiterjesztett garancia opciók is igényelhetők. Ha új autód van, evidens, hogy törődsz a garancia megtartással, és nem szívesen tennél semmi olyat, ami egycsapásra garanciavesztést okoz. Tudd, hogy ha pl. oktatóautód van, és azt megbontják egy pótfék beszerelése miatt, máris ugrott a gyári garancia, hacsak nem a márkaszervizben szerelteted be! De elmehetünk csak egy egyszerű vonóhorog felszerelés irányába is, amely azonnal garanciavesztést, vagy korlátozást okoz…
Biztosan kitalálod, hogy bármely chiptuning, vagy tuningbox használata is garanciát korlátozó tényező, amennyiben kiderül.
Tuningbox marketing szöveg…
Ne dőlj be, a tuningbox forgalmazók szakmailag teljesen hiteltelen ‘dumájának’, hogy a „tuningbox észrevehetetlen, bármikor egy mozdulattal kivehető…”, mert ez egy hazúgság, de legalábbis elég nagy tévhit. Majd írok erről bővebben is, de elég annyi az elején, hogy az üzemanyag- és elektronikus rendszer megzavarása egy külső egységgel pl. tuningboxszal nyomokat hagy maga után. Nyomokat, a vezérlőegység memóriájában és un. napló vagy LOG fájljában, valamint a mechanikai alkatrészeken (injektorok, rail cső, szabályzás, stb.) egyaránt, melyek célirányos vizsgálattal kimutathatók és bár a box ki van szerelve, azonnali garanciavesztés történik.

Tuningvédelem és a megoldás
A 2009 után gyártott autóknál sok esetben már a gyár konkrét lépésekkel védi az autó beállításait a külső módosításokkal szemben. Ez egy jó dolog, mert a chiptuinghoz komolyabb felkészültség és műszerezettség, valamint elektronikai-műszerész jártasság szükséges, a védelem átlépéséhez.
A garanciamegtartás egyszerű: oly módon kell a chiptuningot, finomhangolást elvégezni, hogy gyorsan és nyom nélkül bármikor vissza lehessen állni a gyári verzióra, méghozzá úgy, hogy az autó szofrverfrissítés-számlálója és a korábban már említett napló fájl érintetlen legyen! Nem utolsó sorban: mechanikai nyom sem maradhat. Az itt bemutatott autóra igazak a fenti kitételek, él a gyári garanciája, mégis egy klasszisokkal jobb, Rigotech chiptuning beállítás fut benne, a gyári középértékekre hangolt beállítás helyett.

tuningvedett-vezerlo-vw-kiszerelvechiptuning-garancia-megtartas A garanciamegtartás titka, hogy az autót nem a szerviz által használt protokollon keresztül programozzuk, hanem a vezérlőegység fejlesztésekor is használt un. debug-módban, vagy fejlesztői módban. Magyarra fordítva: a chiptuning során NEM a szabvány szerinti, módon az autó rendszerén keresztül történik a programozás, hanem egy speciális módon. Ennek köszönhetően, a programozás ténye NEM kerül be a naplóba, ahogy a programozást végző műszer, vagy szerviz azonosítója sem. A balra látható bélyeg nagyságú általunk forgalmazott és használt speciális elektronika lehetővé teszi, hogy a szoftverfrissítést a tuningvédett autókon is megcsináljuk az OBD csatlakozón keresztül, nyomtalanul.

Ebben a fejlesztői módban történő programozás már régi dolog, szinte egyidős a tuningvédelem megjelenésével. Hátránya az, hogy minden esetben ki kell szerelni és szét kell szedni a vezérlőegységet a programozáshoz. Minden alkalommal meg kell bontani a vízzáró szigetelést (ragasztást) valamint a belső hővezető felületeknek sem tesz jót a sok szerelés, emellett a chiptuning és gyárira visszaállás idő- és munkaigényes, ezért drága.

A képen látható kis elektronika abban segít, hogy a beszerelését követően nincs szükség több megbontásra. Minden művelet az autó saját diagnosztikai csatlakozóján keresztül történik, és a lényeg: hogy a szakszerviz tudta nélkül, láthatatlanul. Ugyanez nem mondható el a sima, megszokott OBD-n keresztüli programozásokra, amikor az autó rögzíti az időpontot, programozások számát, műhelykódot, eszköz azonosítót.

Ennek a technológiának köszönhetően 3.5 óra alatt elkészült a Passatra az egyedi beállításunk, melynek eredményeképp az autó kapott +25 LE-t 50NM kíséretében, ami igen kontrasztos javulást hozott a vezethetőségben, dinamikában. A cikk 2. részében megmutatom, hogy mi a pontos folyamat a tuningvédelem átlépésekor, és lesz benne egy videó is amin végigveszem a folyamatot.

Kapcsolódó cikkek

Chiptuning után garancia megtartás 2. rész
Új tuningvédett Honda Accord chiptuningja
Tuningvédelem a 90′-es évek közepén!