Az Adblue kikapcsolás ’okosság’ helyett, és három trükk, amivel indulhat az autó!
Adblue hiány, akkor Adblue kikapcsolás?
„A modern dízelmotorok működéséhez nélkülözhetetlen AdBlue hiánycikk lett Magyarországon. A probléma csaknem 5 ezer autóbuszt, 33 ezer kamiont és teherautót, 100 ezer kishaszonjárművet és 300 ezer személykocsit érinthet.” írja az Index – Adblue kikapcsolás lenne a megoldás?
„AdBlue ellátási problémák tapasztalhatóak a piacon és a helyzet várhatóan tovább fog romlani…” Ebben a cikkben adok egy gyakran működő tippet vész esetére, de a rendszer szoftveres tuningját, lekapcsolását több okból sem javaslom, és NEM is vállalunk ilyen felkérést! (A cikk nem önreklám, csak infó első kézből, hogy miért kerüld a kikapcsolást és mit tehetsz.)
Tehát, hazánkban kb. 438 ezer jármű és munkagép érintett és fenyegetett az Adblue hiány miatt. Ha az adaléktartály kiürül, az autó, busz, kamion, traktor indítását a motorvezérlő-egység környezetvédelmi okból tiltja. A tulajt már attól leveri a víz, amikor megjelenik az üzenet: „Megtehető távolság 400 km, utántöltés szükséges!” A szám csökken, nullát elérve az autó, busz, kamion használhatatlan lesz. Egyes típusok ilyenkor un. csökkentett teljesítményű módban még elballagnak pár kilométert, míg mások szigorúan lezárnak, a motor nem indítható, egy métert sem mennek az utántöltésig, rosszabb esetben az ezt követő teszt futtatásáig amelyet szakszervizben végeznek.
Mi ez az egész, és mit tehetünk?
A Portfólió írja: „… nehogy a motorvezérlő esetleg letiltsa majd az indításkor a motort az üres tartály miatt. Azt is megjegyzik persze, hogy ki lehet játszani a motorvezérlőt egy külön programmal, de ez fokozott környezetszennyezéssel járna némi plusz költség mellett.”
Itt a Rigotech Chiptuningnál húsz éve motorvezérlő-egységek javításával, chiptuningjával, (modern járművek programjának ellenőrzésével, beállításával) foglalkozunk, így szakmai felelősségem a tájékoztatás:
- Ki lehet játszani / kapcsolni az Adblue rendszert?
- A kikapcsolás kockázatai – ezért NE csináld! –
- Legális az Adblue kikapcsolás?
- Mik még a kiiktatás következményei?
- Mennyibe kerül az Adblue lekapcsolás?
- Mennyi a bírság?
- Mennyi a későbbi javítási számla?
- Adblue trükközések szükséghelyzetben
- Érdekességek, összegzés

Mióta a hiány beállt, a tuningcégeknél, ahogy nálunk a Rigotech-nél is folyamatosan cseng a telefon. Kétségbeesett érdeklődők a rendszer szoftveres kiiktatására keresik a megoldást és helyet.
Laikusként jó opciónak tűnhet a kiiktatás, a következő (látszólagos!) előnyök miatt:
- nem kell adblue-t tankolni, költség megtakarítás
- nem kell tartani a motorvezérlő letiltásától, a jármű, gép, mindig indítható
- nem kell százezres, vagy milliós adblue rendszer egységeket javíttatni, cserélni, mint pl. az adblue pumpát, NOx (nitrogén oxid) szenzort, adblue tartályt, annak fűtését, akár az adblue vezérlőegységet.
1. Ki lehet játszani / kapcsolni az Adblue rendszert?
Az Adblue rendszert kikapcsolni, működésébe beleavatkozni – a járműpark kb. 90 százalékánál – ugyan lehetséges, de nem szabad, és nem is célszerű (lásd lejjebb). Létezik szoftveres vagy Adblue emulátor boxos kiiktatás, akár a teljes rendszerre, akár részegységeire.
Szoftveres kiiktatás
Ez egy szoftverfrissítéshez hasonló, közel gyári technika, megbontást nem igényel, fizikai nyoma nincs. Hasonlóan a gyár mérnökeinek fejlesztéséhez, „csak” egy szoftveres módosítás történik. Ilyenkor az adott funkció és a hozzá kapcsolódó diagnosztikai ellenőrző rutinok, hibakódok kikerülnek a programból.
A jármű / munkagép eredeti beállítását letöltve és értelmezve van lehetőség az Adblue funkciókkal kapcsolatos programrészek és adatok kikeresésére és módosítására. Ez a megfelelő információk birtokában történhet a tuningos saját fejlesztéseként, de gyakoribb a célszoftverek használata, amelyek elvégzik a feladatot egy gombnyomással. (Kép szerint kiválasztható a kért deaktiválás az autó beállításaiban)
A módosított beállítást feltöltve, legtöbb esetben az Adblue vezérlőegység, hozzá kapcsolódó Adblue tartály, egyéb perifériák, mint pl. a kipufogógáz összetételének javulását ellenőrző NOx (nitrogén oxid) szenzor eltávolításra kerül(het). Így teljesen mindegy, hogy ezek működőképesek, vagy sem. Lényegtelen, hogy van-e Adblue folyadék a rendszerben, vagy nincs.


Adblue emulátor
Adblue emulátor alkalmazásakor a szoftver és vezérlőegység érintetlen marad, viszont egy kb. cigis doboz méretű külső egység, un. Adblue emulátor bekötésével történik a rendszer megkerülése. Egyes kiviteleknél elég a boxot az OBD (diagnosztikai) csatlakozóba dugni, és ezen keresztül történik a csalás, másoknál több ponton bontani kell a jármű kábelkötegét, és fizikai bekötés szükséges. Az eredmény azonos: a jármű rendszere érzéketlenné válik a folyadék szintjére, és a továbbiakban nem számít az alkatrészek meglétére, működőképességére sem.
2. A kikapcsolás kockázatai – ezért se csináld! –
Több rendszer esetén a szoftver összetettsége és a verziók sokfélesége miatt, nincs működő megoldás (se szoftveres, se emulátoros)! Viszont ez gyakran csak később, a beavatkozás után derül ki. Ennek folyománya: a tulaj „kiütteti” az Adblue-t, majd az autó később ismét jelzi a hibát, esetleg leáll az út szélén, néha maga a motorvezérlő is beadja a kulcsot, akár végleg.
Az Adblue rendszer kiütését továbbá NEM ajánlom, mert:
- kiiktatott rendszerrel az autó közúti használata illegális, jogi vonzata van
- ha elkapnak, ugrik a rendszám, bíráságok várhatók (lásd lejjebb)
- a kiiktatott rendszer helyreállítása legtöbbször nem áll meg az eredeti szoftver visszatöltésénél, mivel a fizikai komponensek az inaktivitás időszaka alatt károsodhatnak. (pl. beleszárad a karbamid – az Adblue fő oldott összetevője – a rendszer elemeibe, és kuka a teljes Adblue tartály/pumpa elektronikával,
- az autó kiherélt rendszerrel eladhatatlan, vagy nagyon durván értékcsökkent
- fokozott környezetterhelés
3. Legális az Adblue kikapcsolás?
A jármű verseny célú átalakításakor van erre mód és lehet legális keret. Maga a művelet elvégzése (legjobb tudásom szerint) nem illegális, viszont a kiherélt autó közúti használata egyértelműen az. Ha ilyenkor tetten érik, az autó tulajdonosa / üzemeltetője felel.
A már említett módosító szoftver is emlékeztet / megerősítést kér minden hasonló beavatkozáskor (kép szerint):
„Az Igen-re kattintással vállalod a felelősséget, hogy az adott országban nem törvénybe ütköző a kiválasztott modulok használata. Az előállított szoftver kizárólag versenycélokra, vagy zárt pályás alkalmazásokra készül és nem tervezett a közúti használata!”

4. Módosított szoftverrel megbukhat a műszakin?
Javítottunk már rendszert annak okán, hogy az autó a kiiktatott Adblue miatt megbukott az osztrák műszakin. A buktatások egyre gyakoribbak lesznek, az itthonra is begyűrűző jobb képességű diagnosztikai rendszerek és szigorodó műszaki vizsga miatt. Nem csak Adblue, de részecskeszűrő (DPF), vagy kipufogógáz visszavezető (EGR) / egyéb környezetvédelmi rendszer lekapcsolt autók sora fog kihullani, ugrik a rendszám, és mehetnek a bontóba, vagy ha kifizetődő, akkor megkezdődhet a helyreállítás, majd hatósági műszaki vizsga, egyéb papírmunka, illetékek, akár perek, ha az autó kiherélve került eladásra.
5. Mennyibe kerül az Adblue lekapcsolás?
Mi a Rigotech-nél fentiek miatt elutasítjuk ezeket a ’munkákat’ (és minden más környezetvédelmi rendszer deaktivációt!). Így jelentős az elmaradt bevétel, viszont nem hozzuk később nagyon kellemetlen helyzetbe ügyfelünket, és nem áldozunk a környezetvédelem oltárán sem.
Rövid kutatásom (Adblue off hirdetésekre, emulátor boxra keresés, néhány tuningcég felhívása) eredménye: a szoftveres kiiktatás 80-200 ezer forint magassága, típus, és technológia függvényében személyautók esetén. Busz, kamion, mezőgazdasági gép kilövése félmilliós tétel is lehet. Ez jó kasza azoknak, akik tesznek a fentiekre.
6. Mennyi a bírság?
Ahogy a személyautókat, a kamionokat is érinti a rutinszerű ellenőrzés bárhol Európában. Egy konkrét esetről tudok, amikor Spanyolországban bukott meg egy Adblue off-os megrakott kamion. A bírság 7.000 EUR (kb. 2.5 millió Ft) és 2 hét kényszerpihenő, + a rakomány mentése másik járattal. Jobb esetben „csak” a rendszám ugrik, és hatósági műszaki következik, egy csekélyebb bünti mellett.
7. Mennyi a későbbi javítási számla?
A helyreállítás lépései: a gyári szoftver visszatöltése, másfelől a fizikai részegységek újra csatlakoztatása, majd az adalékanyag feltöltése. Gyári szintű motordiagnosztikai géppel rendszerteszt, és egy ima, hogy minden lefusson rendesen, hibamentes legyen az autó.
Ha nem így lenne: az Adblue fő egység a legtöbb esetben nem bontható, és magába foglalja a pumpát, fűtőszálat, szint érzékelőt, minőség ellenőrzőt, elektronikát. Ha beleszárad némi Adblue maradvány, vagy a besűrűsödött oldat megmarja akár a fűtőbetétet, akár szintérzékelőt stb. az egység egyben cserélendő, nem javítható. Ez pl. Egy Mazda esetén 650.000 forint, de presztízs márkáknál nem ritka a millió körüli / feletti ár sem. Ha valaki sokáig jár utántöltés nélkül, számíthat ennek meghibásodására. (Igaz, van rá példa normál használat alatt is, ez az egyik oka, hogy a lekapcsolási beavatkozások piaca és szoftver támogatása mára (2021) sajnos elég széleskörű. – de közel sem hibamentes)
Az Adblue off-os ’tuning’ szoftver gyári visszaállítása az adott chiptuning műhelyben valamikor díjtalan, de 20-50 ezer forintos tétel is lehet. Feltéve, hogy elmentették és vigyáztak az autó eredeti, egyedi beállítására. Ha ez nincs meg, nehezen pótolható. Mi (Rigotech Chiptuning) ilyen esetekben szoktunk a képe jönni, és egy speciális technikával megoldjuk a helyreállítást akár gyári biztonsági mentés „alapanyag” nélkül is. Másik alternatíva a márkaszervizben szoftverfrissítést kérni (20-80e Ft.). Itt, ezt nem mindig vállalják, vagy olyan kitétellel, hogy ha a frissítés folyamán a motorvezérlő esetleg elhalálozik, akkor a tulaj vesz bele másikat, felelősséget nem vállalnak érthető módon. A márkaszerviz legtöbbször akkor is ‘felteszi a kezét’ ha nincs az autóhoz újabb szoftververzió, mivel a gépük ilyenkor nem kezdi meg a frissítési folyamatot. A motorvezérlő csere 200-500 ezer forintos tétel indulásnak. További rendszer főelem a NOx szenzor, ennek ára 100-250 ezer forint közt mozog. A lekapcsolás következményeként ritkán romlik el, de ha a rendszerteszt kidobja, mint hiba ok, cserélni szükséges.
8. Adblue trükközések szükséghelyzetben
Mit lehet tenni, ha kifogy az Adblue és nem indul az autó? Legjobb ezt nem megvárni, de ha bekövetkezik, néha még kaphatunk egy kis haladékot. Nem javaslom, hogy bárki nekiálljon bármelyik módszernek, csak említés szintjén: sok esetben segíthet az akkumulátor csatlakozójának levétele 10 percre. Ezzel az autóban minden vezérlőegység átmenetileg tárolt adatai elvesznek, és van némi esélye, hogy újrainduláskor ugyan jelezni fogja az adalék hiányát, a számlálók alaphelyzetbe állnak, és az autó olyasmit ír ki, hogy „Még megtehető 800 km”, így mehetünk tovább. Igaz, lehet csak csökkentett teljesítményű un. LIMP módban, de arra jó, hogy hazajussunk.
Másik irány, az Adblue tartály ioncserélt vízzel feltöltése. (Véletlenül se csapvízzel!) Ez egyébként is az Adblue fő összetevője, „csak” épp a feladat ellátásáért felelős 32.5% karbamid hiányzik belőle. Régebbi típusok, ahol csak mechanikus folyadékszint ellenőrzés van, lehet, hogy leveszik ilyenkor az alacsony szint miatti blokkolást. Más kérdés, hogy rövid idő alatt az autó érzékelni fogja a NOx kontroll szondán keresztül, hogy a kipufogógáz összetétel nem javul az elvárt mértékben. (Mitől is javulna?) Emiatt az autó csökkentett teljesítményű módba fog kerülni, hibalámpák gyulladnak, de lehet tovább menni még egy darabig. Az eljárás nem javasolt és igen problémás mivel később majd a tartály ürítése (leszívása) szükséges, ha lesz adalék.
A legtöbb Adblue rendszerben minőségellenőrzést is alkalmaznak, így az elektronika feltöltéskor és üzem közben felméri az oldat oldott anyag (karbamid) tartalmát, sűrűségét. Amennyiben ez 28% alá esik, úgy hibaüzenetet generál. Nem teszteltük, hogy ioncserélt víz esetén hogyan reagál a rendszer. – ez eggyel több ok, hogy ne próbálkozz ilyennel.
9. Érdekességek
Renault-ok esetén, ha kifogy az adalék, az autó nem indítható, viszont a motorvezérlő csak az indítómotort tiltja. Tehát, az Adblue kifogyás miatt nem induló Renault behúzással, tolással indítható. Ezt szintén nem javaslom, mert nem megfelelő technika miatt a motor betoláskor károsodhat és egyébként sem ez a szokásos elhárítási mód. Ezen gyártmányoknál lehetséges az autó indítása megfelelő diagnosztikai műszer használatával is, annak ellenére, hogy üres a tartály.
A Volkswagen csoport – VW, Audi, Seat, Skoda – szigorúan veszi az Adblue rendszerhibákat, az adalék nullára kifogyását. Ilyen esetekben sokszor nem elég a feltöltés, hanem gyári műszerrel rendszerteszt szükséges a teljes, hibamentes funkcionalitás eléréséhez. Ennek hiányában világító hibalámpa várható, bármilyen rendszerhiba esetén csökkentett teljesítményű mód, vagy az autó a feltöltés ellenére sem indul. A rendszerteszt egy kb. 10 kilométeres próbaút indított teszt funkció mellett. Ha ezalatt minden rendszer jól működik, akkor lesz hibamentes az autó.
Összegzés
A hiány remélhetőleg átmeneti. A nehézségek ellenére is bízom abban, hogy egyre kevesebben mozdultok a lekapcsolás irányába, amely egyébként nekünk szuper bevétel lenne (ahogy sok tuningcég még hirdetni is meri ezt és az egyéb környezetvédelmi lekapcsolásokhoz kötődő tevékenységét). A környezetvédelmen túl (amire a legtöbben tesznek..) mérlegelni kell a lebukás kockázatát, a technikai malőröket (mert azért ez mégis csak egy ‘agyműtét’ ráadásul egy olyan alrendszeren, amelyet kifejezetten úgy ágyaztak be, hogy ne lehessen megkerülni…), valamint a járulékos károkat, a főelemek károsodását, ezzel a várható igen magas helyreállítási költséget, ha valaha még szeretnénk legálisan autózni, hatósági műszakira menni, akár az autót (nem versenycélra) nyugodt szívvel eladni.
Ha már bármely okból módosított szoftveren megy az autód és szeretnéd a gyári állapotot visszaállítani, vagy szeretnél egy biztonságos Rigotech Prémium Pro beállítással átülni egy erősebb, dinamikusabb autóba, keress minket bátran! Ajánlatot ITT tudsz kérni, további szakcikkeinket akár gyártók szerint rendezve ITT találod. Ha az Adblue rendszer működéséről, hibajelzéseiről szeretnél több infót, ajánlom az Autótechnika cikkét. (Másik cikkünkben egy érdekes eset, ahol a részecskeszűrő kiiktatást úszta meg az autó, amelyet szintén nem ajánlunk és nem is végzünk.)
Baráti üdvözlettel:
Tóth Richárd
tulajdonos ügyvezető
Rigotech Chiptuning
Szeretnem kitöröltetni a tejesen a hibat
Szeretnem kiköttetni a adblú tartaáját ! Válaljátok? Köszönetel Rostas Krisztofer
Nekem a folyamatosan feltöltött adblue ellenére fogy a megtehető úthossz. Nox és dpf is cserélve lett. A szakszervizben csak találgatnak. Skoda Kodiaq 2.0
Érdekes xxxxxers xx kft nél levan kapcsolva.