Beállításaink lelke: az adatrögzítés, kiértékelés + interaktív kütyü a cikkben

Szerző: ápr 25, 20200 hozzászólás

A repülőbe sem poénból tették a műszerfalat!

 

A chiptuning az autó beállításainak módosítása, a jobb erő, vezetési élmény, dinamika, akár jobb fogyasztás érdekében. A motor / beállítás fejlesztése során a gyár is hasonló módon hangol: csinál egy beállítást, majd visszaméri, teszteli, hogy a valóságban az hogyan érvényesül, hogyan hat a teljesítményre, és tartósságra!

Az autó teljesítménye, nyomatéka akár egy stopperrel + fordulatszámmérővel is mérhető, számolható, viszont az, hogy mi történik a motorban miközben 500NM-t generál maximális terhelésen, csak “tippelni” lehet, vagy ahogy a gyár is csinálja: rögzíteni kell (datalogging, adatok naplózása) párhuzamosan akár húszféle motoradatot, majd ezeket kiértékelni. Figyelni kell terhelés (mérés) közben (amelyet fékezett teljesítménymérő padon menetszimulációban végzünk) a csúcsértékeket, pl. turbónyomást, kipufogógáz hőmérsékletet (EGT-t). – ez a hosszú távon is megbízható beállítás készítésének egyetlen módja, alapja.

 

Számodra ez a biztonsági kontroll azért érdekes, mert nem fog a turbód leugrani az első próbakörön, és később sem fog megolvadni semmi a motorban. A Rigotech chiptuning beállítások fejlesztésénél már 20 éve használunk ilyen monitoring / adatrögzítő technikákat, akár csak egy mechanikus nyomásmérő óra, szélessávú lambdaszonda, vagy egy sima feszültségmérő műszer használatával. Ilyen adat logolást végez a teljesítménymérő padunk beépített loggere OBD csatlakozón keresztül, is vagy még a pad előtti időkben (és manapság is ha szükséges) napi rutin volt, hogy tesztkörön vettük fel menetadatokat gyári diagnosztikai műszerrel, így látjuk pontosan mi történik a gépháztető alatt, miközben nyomod neki.

chiptuning-datalogging-log-adatok

Gyári szinthez közeli adatrögzítő funkcióval bővült az egyik kedvenc műszerünk

 

A technika fejlődésével a motorvezérlőn lévő szoftverek, beállítások bonyolultsága, összetettsége brutálisan változik. A 90′-es években, volt motorvezérlő, amely 8kB (kilobájt) memóriával operált, és az autó tökéletesen tudta a dolgát! Mára nem ritka a 4MB (megabájt) fájlméret, amely ötszázszoros növekedés. Persze “nem a méret a lényeg”, de belátható, hogy ezzel arányosan a számítási kapacitás, kezelt feladatok köre is arányosan nőtt. 

Ebből adódóan a beállítások fejlesztése is több időt, mérést, technológiát igényel. Olykor lehetetlen logolás és teljesítménymérés nélkül megtalálni azokat az adatokat, amelyek módosítása a biztonságos siker érdekében kötelező.

Az új loggerünkkel gyártó és vezérlőrendszer specifikusan 1 kattintással ki tudjuk választani a szükséges csatornákat és a teljesítménymérés / terheléses teszt során, MINDEN SZÜKSÉGES ADATOT EGY HELYEN látunk, rögzítünk.

A gyűjtött adatok, és valós idejű megfigyelésük

 

A tesztek során ezeket az adatcsoportokat nézzük:

  • turbónyomás
  • terhelés
  • forgatónyomaték
  • keverékképzés
  • hőmérsékletek
  • egyéb

A csoportokon belül látjuk a programban KÉRT és a valóságban MEGJELENŐ, KAPOTT adatokat is, valamint ezek esetleges különbségét. Ha van eltérés, azzal foglalkozni kell, ez a lényeg.

12 tetszőleges csatornát beállíthatunk, amelyet a mérőpad adatai mellett valós időben LÁTNI szeretnénk. Ettől függetlenül a háttérben TOVÁBBI 20 CSATORNÁT IS RÖGZÍTHETÜNK, későbbi elemzéshez.

 

 

chiptuning-mért-adatok-logolás-gauges

PRÓBÁLD KI! Lent egy 14 másodperc hosszú padlógázos gyorsítást látsz fékezett mérőpadon.

 

(Megj.: telefon helyett monitoron jobban működik, legalább 650 képpont szélesség kell, hogy mindent láss.)

Mozgasd az egeret, és látod az idő függvényében hogyan nő a fordulatszám, sebesség, hogyan alakul a töltőnyomás, hőmérsékletek, nyomaték, egyebek. Az egeret ha jobb szélre kihúzod, testre szabhatod, milyen mentett adatokat kívánsz vizsgálni, kattintsd be azt, ami érdekel. Bekattinthatod akár az összes csatornát is. Ha alul megnyomod a “Show Table” gombot, minden mentett adatot táblázatban is megkapsz.

Ezeket a logokat elemezve, értékes infóhoz jutunk a beállítások fejlesztése során is, de ugyanilyen fontosak az ÁLLAPOTFELMÉRÉSI szakaszban, hogy lássuk minden tökéletesen működik az autódon.

Összefoglalás és a lényeg

 

A teljesítménymérés + logolás a hatékony és BIZTONSÁGOS tuning alapja. Mindkettőnek több módszere van: az időmérés + kezdetleges mérési (logolási) módszereknél hatékonyabb amit fent mutattam: menetszimulációra alkalmas fékezett mérőpad + gyártmányspecifikus (nem általános EOBD) adatrögzítő eszköz/szoftver együttes használata.

Jelenleg (2020.04.25) a műszer lefedettségét fejlesztik, további gyártmányok, motorok adatcsoportjai adódnak hozzá a támogatott listához, így fokozatosan térünk át a használatára, és addig is maradunk a bevett (bár lassabb) módszereknél, a szükséges adatok elérése érdekében.

A logolásnak fontos szerepe van az állapotfelmérésben. Akkor szükséges emiatt használni, ha az autó nem tudja a gyári teljesítményt, egyéb gond van vele. Kiemelt szerepe van az ÚJ RENDSZEREK FELTÉRKÉPEZÉSÉBEN, a tuning beállítás fejlesztési szakaszában.

FONTOS: ha a te autód beállításakor nem logoltunk, vagy nem ilyen mélyrehatóan, annak oka, hogy:

  • láttuk (mérés, diag, teszt), hogy az autód rendben van, az állapotfelmérés nem indokolja a mélyebb logolást
  • az autód rendszere “régi” így teljesen feltérképezett, nincs benne kérdés. A kapott beállításod már letesztelt, kipróbált (korábban logolt, visszamért) adatokon, sémákon alapszik, újra logolása nem indokolt

 

IDE kattintva kérj MOST ajánlatot az autódra, nézd meg milyen BIZTONSÁGOS tartalékai vannak. Aztán gyere hozzánk, és ülj át álmaid autójába, amely erős és hosszú távon is megbízható társad lesz. Üdv Richárd

Chiptuning árajánlat és infó az autódról 5 perc alatt

  • Gyári, lebutított középszerűből
  • erős, dinamikus, megbízható
  • vezethetőbb, szerethetőbb autót
  • Rigotech beállítással!