Öreg Opel nem vén Opel!
Opel VectraB 2.0DTI 17 éves, és tudja amit kell!
János friss szerzeménye ez a szép állapotban levő 452 979 km-t futott Opel. A vételt követő napokban semmilyen hibát, rendellenességet nem tapasztalt, viszont erőtlennek érzi az autót. Pest mellől érkezett a Rigotech szekszárdi műhelyébe, egy terheléses motordiagnosztika, teljesítménymérés esetleg egy óvatos finomítás, Rigotech chiptuning miatt.
Külön öröm és elismerés számunkra, amikor valaki ennyit hajlandó autózni azért, hogy mi foglalkozzunk az autójával, ügyével! – Köszönet érte! – főleg, hogy Pesten kb. 10 helyen is lemérethette volna az autót, csináltathatott volna egy „valamilyen” chiptuningot…

Három lépésben, három teljesítményméréssel és élő adatok kontrolljával elkészült az optimális beállítás, amelynél …

Rigotech PPro, amelynél aligha lehet erősebbet, csinálni…
Jelen esetben legalábbis biztosan. Méghozzá két okból:
- a görbék alakulásából láthatjuk, hogy elértük az autó maximumát (az adagoló által szállított maximális dózist, amely még „átfér” a befecskendezőkön
- elértük a maximális töltőnyomást, amelyet a maximális kipufogógáz sebesség és mennyiség mellett generálódni tud (A teljesítmény és nyomaték görbékből ez nem következik, viszont látszik a terheléses diagnosztikai adatokból)
Terheléses diagnosztikai adatfelvétel
A teljesítménymérés alatt van lehetőségünk az autót megfékezni, egy-egy tetszőleges fordulatszámon. Annyira le tudjuk terhelni, mintha épp egy olyan meredek emelkedőn menne felfelé, ahol már adott fordulatszám fölé nem képes pörögni. Itt egyenlítődik ki a motor vonóereje, a lejtő dőlésszögéből és autó tömegéből, egyebekből adódó ellentétes irányú erővel. Ha út közben előáll ez a helyzet, akkor vagy megvárjuk hogy véget érjen az emelkedő, vagy visszaváltunk, ha túlzottan leesik a fordulatszám.
Az autó számára ez a terheléses vagy (padló gáz esetén) teljes terhelésű üzemállapot, ahol leadja az adott fordulathoz tartozó maximális nyomatékát, teljesítményét. Ilyenkor érdemes mérni a motor kiegészítőinek paramétereit (nem alapjáraton, vagy üresben, terheletlenül felpörgetve…) mert ekkor életszerű és valós minden érték, üzemi körülmény. (Pont mint a dombon felfele padlóval)

Az egyedi beállítások tanulsága, haszna
Az autó a magas futásteljesítménye (sok km) ellenére szinte tökéletesen tudta a gyári értéket. Ez annak köszönhető, hogy jól karbantartották, valamint a közelmúltban átesett egy adagoló felújításon, porlasztó javításon, amely tökéletesen sikerült. Az ilyen akciók ellenőrzésére is kiválóan alkalmas a terheléses motordiagnosztika, és állapotfelmérés célú teljesítménymérés.
Rigotech PPro1
A teljesítménymérés diagram legalsó piros vonala a gyári forgatónyomaték görbe. A felette levő piros az új nyomatékkarakterisztika, amelyet az 1. beállításunk mutat. Az utolsó beállítással elért 55NM többletből már megtaláltunk elsőre 35NM-t, viszont a következő hátrányokat láttuk:
- a nyomaték nem elég korán kezd felépülni a módosított beállítással sem
- csak egy szűk sávban markáns az eredmény, de nagyobb fordulaton elfogy
Pados kontroll nélkül itt más cég akár be is fejezte volna (az olcsó gagyi sufni-chippes örülne ha akár csak ezt el tudná érni). Hiszen, az autó jobb, erősebb, fent is jobb, mi kell még. Ügyfelünknek a tökéletes beállítás kellett azért minket választott a közel 300 hazai chiptuning lehetőség közül.
Rigotech PPro2
Megfigyelve a kapott valós értékeket, összevetve a szoftverben tett módosítás jellegével finomítottam a beállítást, amely
- magasabb fordulaton duplázta az eredményt
- a nyomatékcsúcsot is sikerült emelni, kiszélesíteni
- alacsony fordulaton is megjelent a Rigotech egyedi beállítás jótékony hatása, a nagyobb nyomaték, ami könnyebb gyorsítást, sokkal jobb menetdinamikát ad már kicsivel indulás után is!
Szerettem volna a teljesítményen még emelni, ezért készült egy 3. beállítás is, ahol emeltem a turbónyomáson, valamint még inkább föl engedtem az üzemanyag mennyiségi határolásokat. A teljesítménymérés és adatrögzítás rámutatott a következőkre:
- elfogyott a benyomható üzemanyag mennyiség. Tehát hiába van nagyobb mennyiség kérve, a hardver (adagoló, porlasztó) nem képes az égéstérbe juttatni
- hiába kérünk nagyobb turbónyomást, a valós érték a kérelemtől elmaradt, így felesleges nagyobb mértékben emelni, sőt! Szélsőséges helyzetekben hibakódot generál az ilyen túlhúzott beállítás, és teljesítményvesztéssel járó un. vészfutásba kerülhet az autó. Látva az élő adatokat, végül visszatértünk a kb. azonos eredményt adó 2. beállításhoz, ez került vissza az autóra.
Összefoglaló
Láthatod, hogy egy cég, (jelen esetben a Rigotech) beállításai közt is brutálisan nagy különbségek, eltérések vannak, mert
- az autók többnyire nem egyformák,
- emiatt adott módosításra a szoftverben eltérően reagálhatnak
- ezeket az eltéréseket csak folyamatos teljesítménymérés, és élő adatgyűjtés segítségével lehet precízen kimutatni, követni
- így lehet kontrollálni azt is, hogy a kért értékek meg tudnak-e valósulni az adott fizikai rendszeren
- összességében csak ilyen módon lehet lépésről lépésre optimalizálni, olyan javulást elérni, aminél már nem lehet jobbat csinálni.
Rigotech munkamódszer – amivel jól jársz!
Ez a fajta munkamódszer nem a leggyorsabb. Nem olyan gyors, mint amikor odamész a sufni chippeshez, és biztonsági mentés nélkül, teljesítménymérés nélkül, egyebek nélkül… felküld az autódra egy másik autóból származó, más kérése szerint készült szétberhelt beállítását… 30 perc alatt. A miénkhez kell: teljesítménymérő pad, tudás, diagnosztikai eszközök, idő. Ezért nem is tartozik az olcsó megoldások közé!
Azért nem kell megijedned, ha egy erős egyben biztonságos beállítást szeretnél nálunk ez nincs „arany árban”.
Kattints ide, kérj ajánlatot az autód adatainak megadásával, és megírjuk mit lehet kihozni belőle és mire kell figyelned!
Ha csak egy állapotfelmérést szeretnél teljesítményméréssel, itt vannak az árak és a telefonszám az időpont foglaláshoz.
Köszönöm figyelmed, örülök, hogy itt vagy, üdv
Tóth Richárd (tulajdonos ügyvezető Rigotch Chiptuning)
Te hol tartasz most?
Van már árajánlatod? |
Van már időpontod? |
Sziasztok! Mai napon voltam B.Zoltánnál Debrecenben
Egy B5 1.9 pd passat-ot vittem hozzá Gyári(fogjuk rá) beállításokkal
115 LE 285 Nm volt a gyári A Mostani módosítással már jobb érzés vezetni de hétvégére
többet tudok majd írni.