Így csinálj professzionális chiptuning vállalkozázást egy tuning árából! 4/3. rész

Szerző: okt 9, 20200 hozzászólás

„Profi chiptuning vállalkozás” kezdőcsomag 2020 – ellenőrző lista

 

A cikksorozat 1. részében leírtam, hogy mint a legtöbb szakmában, így a chiptuning területén is megjelent egy széles, dilettáns (hozzá nem értő, megtévesztő) réteg (az elmúlt 2 év alatt több mint +50 chiptuningos csak Magyarországon!) Ismertetőjelük, hogy minimális felszereltség, minimális szakértelem (vagy annak totális hiánya) mellett olcsó chiptuning szolgáltatást hirdetnek. Többen közülük fórumokban, és ahol csak lehet, leszólják a valódi referenciákkal és szakértelemmel bíró (legálisan működő) drágább konkurenseket (akik egyébként tele vannak munkával, így nem hirdetnek, nem az ő márkanevük ömlik mindenhonnan). A folyamatos hirdetéseknek, Facebook jelenlétnek, „hangoskodásnak” hála, az átlag autós nagyon nagy eséllyel velük kerül kapcsolatba, és könnyen a megtévesztés áldozatává válik. A sorozat 2. része bemutatja milyen képzettség és jártasságok kellenek / kellettek ahhoz, hogy valaki tényleg biztonságos egyben erős beállításokat tudjon készíteni. Ebben a részben bemutatom az ellenkezőjét: hogyan lehet fillérekből „chiptuning műhelyt” nyitni. Aztán már csak hirdetni kell!

profi-chiptuning-clone-kess-ktag-klón
chiptuning-fileservice-ebay-modfajl

 A 90’-es évekhez képest 20-25 évvel később, gyökeresen változott a tudás/gép/szoftver igény a chiptuning területén is

 

  • Kell egy parkoló (mert menet közben azért még nem megy…)
  • kell egy bármilyen laptop (30 ezerért már a célnak messze megfelel)
  • kell egy kábel (chiptuning interfész) amivel az autót összekötjük a laptoppal
    • A több mint milliós befektetést igénylő gyári chiptuning interfész megoldásokkal szemben népszerűek ezek instabil kínai klónjai, amelyek 20-50 ezer forint közt rendelhetők az ebay-ről, aliexpress-ről, de több hazai „forgalmazó” is hirdeti a klónokat a Vaterán, Jó fogáson, Racing bazáron, Facebook csoportban stb. Legnépszerűbbek az Alientech fejlesztőcég termékmásolatai, a klón KessV2 és klón Ktag, de Galetto, Mpps, Genius és egyéb chiptuning interfészek
  • kell egy program, amely letölti az autó beállításait, és jó esetben vissza is tudja majd tölteni
    • Ez többnyire a kábel (interfész) tartozéka, a ’kínai’ ezt díjmentesen megküldi. (Nem kell aggódni az éves licence díjak miatt sem.)
  • kell egy internet kapcsolat, és internetes fizetési lehetőség, pl.: PayPal
    • A beállítás ára megspórolható némi angoltudás és fórumböngészés mellett. Sőt amióta a hasonló hozzáállású lelkes (kártékony) amatőrök magyar nyelvű zárt Facebook csoporton belül megosztják a fájlokat (módosított beállításokat), „tudást” azóta már nyelvismeret sem szükséges.
  • Ha valaki fizetne a beállítás módosításáért: kell egy távoli szolgáltató, chiptuning file szerviz aki az autó adatain elvégzi a kért módosítást, de legalábbis küld valamilyen ’más beállítást’ amit az autóra 1 gombnyomással feltölt a ’profi chiptuning szakember’ akinek valójában fogalma sincs róla, a kapott beállítás mit tartalmaz, mit módosít, mit okoz!
    • Vannak komoly chiptuning fájl szerviz cégek, akik felelősen kezelik a feladatot. Közös jellemzőjük, hogy egyedi kérések esetén a módosított beállítás elkészítése nem 5-20 perc, inkább 1-4 óra. Ennek díja 200-500 EUR közt várható
    • A hazai levert áron „dolgozó” „chiptuningosok” ezt aligha tudják kigazdálkodni a 20-60 ezer forintos végfelhasználói árból!
    • Számukra adott a ’vak vezet világtalant’ fórumokon, Facebook csoportokban elérhető ingyenes „segítség” ingyenes módosított fájl, vagy az ebay-en hirdető (ugyancsak hasonló kvalitású csak épp külföldi szerencselovag „munkája”) aki a „profi chiptuning fájljait” már 10-40 GBP áron 10 perc alatt megküldi! Tehát 4-14 ezer forint önköltséggel már egész jó bolt egy 10 milliós F10-es BMW chiptuningot elvállalni 40-60 ezerért! hogy mi lesz belőle, vagy 1 év múlva mi marad az autóból az majd akkor kiderül…
  • kell egy Facebook oldal, hogy ’megmutassuk a szakértelmet’ és kísérletezésre alkalmas, közúti forgalomban embereket szállító autókat találjunk a gyors és könnyű pénzszerzés reményében.
  • néhány régebbi autó (átmeneti) sikerén felbuzdulva, érdemes partnereket toborozni, őket is ellátni a filléres klón kábelekkel, és többszörözni a bevételt a már megvett (más korábbi igénye szerint) módosított beállítások továbbküldésével, eladásával.
  • Nem kell szerénykedni, egy-egy húszéves VW TDI kb. jól sikerült chiptuningja után már lehet vállalni az EUR6-os új BMW-ket is, végül is nincs nagy különbség…

Hogy készül a profi chiptuning beállítás?

Érkezhet a tuningfájl egy ismeretlen forrásból, vagy lehet, hogy a profi chiptuning eszközhöz kaptunk ingyen egy letöltési linket, amely adatbázisban már ott figyel a szintén teljesen ismeretlen forrásból származó és ismeretlen minőségű “vw_golf_20cr_140le_12345_abcd.mod” tuningfájl, amit már lehet is tölteni az ügyfél megbecsült autójára!

Alternatíva a saját módosított beállítás, tuning készítés. Vannak kártékony amatőrök, vagy épp feltörekvő és idővel jó szakemberré váló érdeklődők – mert bár nagyon ritka, de ilyet is láttam már! – akik saját maguk nyúlnak bele az autódról letöltött adatfájlba, lemásolva egy korábbi hasonló beállítás sémáját, vagy saját (nem éppen megalapozott) ötletektől vezérelve mintegy véletlenszerűen emelik fel az értékeket. Könnyen megtehetik ezt, mert:

  • A beállítások értelmezését, kezelését végző közel milliós, vagy magasabb árú szoftverek tört verziói pl. ECM Titanium, Winols, Race2000 ingyen vagy fillérekért letölthetők.
  • Ezek alkalmasak az autóból letöltött beállítások (tudás nélküli) „hellyel-közzel” értelmezésére, de semmilyen támpontot nem adnak a módosítás módjáról. (A program használatát licence tulajdonosoknak több lépcsős, nem olcsó tanfolyamokon oktatják, itt van mód 1-1 rendszer alapszintű működését megismerni.)
  • A fájlok korrekt és hibamentes elemzése, adott kérés szerinti finomítása egy külön szakma. Ennek alapjait képező mechanikai és informatikai ismereteket az egyetemeken évekig oktatják. Önmagában azonban ez sem elég a több mint negyvenféle motorvezérlő gyártó több mint hétszázféle rendszerének mélyreható ismeretéhez, precíz és hatékony kezeléséhez. Ehhez komoly háttérrendszer és több (tíz) ezer munkaóra és tanulás szükséges.
  • Attól, hogy egy gyártó 1-2 rendszerét (pl.: Bosch EDC15P) valaki kb. használhatóan akár „próba szerencse” alapon meg tudja csinálni, (pl. ingyenes youtube videók segítségével) nem stabil alap a további 698 féle rendszer kezelésekor, módosításakor!
  • Magyarul: ha a „profi chiptuner” a haver 15 éves Passat-ját, vagy 320D BMW-jét jól megcsinálta, bármilyen más gyártó, más rendszerrel szerelt autója esetén érdemes nagyon nagyon komoly fenntartásokkal, és minimális elvárásokkal kezelni!
  • Ha egy fiatalabb BMW jól sikerült (a megvásárolt, előre elkészített sablon beállítással), szépen csillog a Facebookon, de véletlenül sem garancia arra, hogy a következő azonos autó, vagy bármilyen más autó is jól fog sikerülni, ha egy idegen szoftver verzióba átmásol részeket a korábbi beállításból!
chiptuning-fileservice-ebay-modfajl2
kess-ktag-clone-klon-ecm-titanium

Vigyed nyugodtan akárkihez!

Egy korábbi cikkemben összegyűjtöttem a 2016-ban hazánkban chiptuningot / tuningboxot hirdető valódi tuningcégek és „tuningcégek” (részben, vagy egy az egyben a cikk 1. részében vázolt dilettáns modellt alkalmazó helyek, sokszor céggel sem rendelkező mégis szolgáltatást hirdetők chiptuningosok listáját).

A cél a hazai piac sokszínűségének bemutatása és a tuning felől érdeklődő autótulajdonos vagy az autóiparban dolgozó kolléga informálása, segítése volt.

Az akkori cikk a lényegre tapintott és igen nagy port kavart. A szakmát hivatásként kezelő, eszközeire igényes, korrekt munkát végző kollégák körében elismerést és támogatást hozott. A dilettáns próbálkozók ügyfeleket vesztettek. Irányukban a bizalom és az olcsó chiptuningba vetett hit a cikk olvasói körében elszállt, ezért támadásokat, rágalmazásokat kaptam. Ezen támadások stabil érvek hiányában mindössze üres vergődő szavak.

A chiptuning szakmát lejárató és autósok bizalmával visszaélő „szolgáltatói kör” jelenleg még intenzíven nő. Ennek oka a fent bemutatott példa szerinti nulla, vagy minimális befektetés mellett autónként realizált 20-60 ezer forintos bevétel. Erre nehéz nemet mondani. Az internet rogyásig van már vonatkozó információval, fórummal, fájlszervizzel, kínai eszközökkel. Mégis ami a legrosszabb, hogy más területen jól gondolkodó emberek elhiszik, hogy töredéke áron azonos szolgáltatást kaphatnak, és nem látják azt a nyilvánvaló csalást ami folyik és aminek egy kis részét fentebb elétek tártam. Csak az idei évben közel ötvennel bővítettem a ’chiptuningos listát’. Ez azt jelenti, hogy majdnem heti 1 új tuningcéggel bővült a hazai kínálat! – ezek után viheted az autód bárhova, a minőség és az árskála elég széles, de ne gondold, hogy az olcsó az biztosan jó is, még ha a haverod régi TDI-jét jól meg is csinálták, vagy szép a Facebook oldaluk, mert ezeknek a dolgoknak SEMMI KÖZE SINCS ahhoz, hogy a te tuningra szánt pénzed egy jó befektetés vagy rémálom lesz.

Érdekesség

A cikksorozat 1. részében említett chiptuning-sérült autóknál a hibás beállítás oka, gyakran a feltört, nem jól működő szoftverek a hozzá nem értő kezekben! Gyakori az ECM Titanium feltört verziójánál (de a gyári verzióban is), hogy “előtöltés térkép” elnevezésű adatrész valójában EGR szelep vezérlési adat, amelyet a tudatlan felhasználó teljesen rossz irányba és mértékben módosít. Az eredmény: fokozott füst képződés, egyéb problémák, amelyek aztán több százezres részecskeszűrő (DPF, FAP) hibákhoz vezetnek. A hiba könnyen elkerülhető, ha a “tuner” a szerkesztő program ‘támogatása’ nélkül is tudja az adatokat értelmezni, és figyelmen kívül hagyja az összes megtévesztő, fals elnevezést, rossz mértékegységet. Helyette, saját maga keresi meg az adatokat, és hibamentesen azonosítja őket.

Összefoglalás

A beállítási adatok módosítása még ma is jelentős szakértelmet igényel, a motor, elektronika és szoftver átfogó ismerete mellett! Más szavakkal: a legjobb módosító szoftver is mindössze csak egy “okosabb csavarhúzó” és semmivel sem több. Hogy a finomítás során milyen hatást akarunk elérni, mi a beállítás célja, azt csak a módosítást végző szakember tudja, az eredmény az ő képességén, szaktudásán múlik.

A folytatásban

Az 1. rész leírja, milyen károkat okoz a dilettáns amatőr akár a te autódon, ha hozzá engeded. A cikksorozat (épp olvasott) 3. részében megmutatom, hogy lehet kevesebb mint 1 tuning árából, tehát 100e forint alatt összepakolni egy saját sufni-chipp műhelyt. Aztán a 4. részben segítek, hogy hogyan kerüld el ezeket, ha a

  • chiptuninggal valódi eredményt akarsz elérni,
  • fontos az autód üzembiztonsága,
  • nem akarod megbuktatni a műszakin,
  • rejtett szoftveres hibák miatt nem akarsz százezreket feleslegesen elkölteni a javításra, helyreállításra.