A részecskeszűrő működése és a rendszer részei

Fontos infó!
NEM vállalunk és nem adunk árajánlatot DPF szűrő lekapcsolásra (még diagnosztikai teszt jelleggel sem). Minden problémás esetben a hiba forrásának javítása javasolt, ha szükséges akkor a szűrő cseréje kizárólag gyárira. DPF rendszerek diagnosztikájával, hibakereséssel a továbbiakban nem foglalkozunk. Segíteni tudok korábban "kiherélt" autó gyári visszaállításában, és továbbra is állok rendelkezésedre ha egy minőségi beállítást (Rigotech chiptuningot) szeretnél.

 

A részecskeszűrő működése

 

A szűrő a porszívó zsákjához hasonlóan működik, a keresztüláramló gázt átengedi, a szilárd részeket felfogja. A részecskeszűrő nagyon sok egymás melletti szűrő cellából áll. Ezek a cellák a használat során telítődnek a felfogott részecskékkel, így a hasznos felületük lecsökken. A motort fojtani kezdi a telítődött szűrő, ahogyan a tele porzsákkal is már nehézkes a munka. A motorvezérlő egység méri a telítettséget, és ha az átlép egy szintet megkezdi a regenerálást, a szűrőben felhalmozott korom elégetését. A telítődés, regenerálás ciklusa folyamatosan ismétlődik a háttérben. A rendszer csak akkor jelez felénk a motorhiba-lámpa, (check-engine) és / vagy DPF jel felkapcsolásával ha valamilyen működési zavar keletkezik.

A részecskeszűrő egység részei

A rendszer főeleme a kombinált részecskeszűrő dob. Ez attól kombinált, hogy a kipufogógáz belépő oldalon egy oxidációs katalizátor betétet is tartalmaz. (ez egy másik környezetvédelmi egység, veszélyes gázok CO, HC, és NOx kezeléséért felel.) Tehát, a kombinált dobban egymást követik az oxidációs katalizátor és részecskeszűrő betét. Továbbá, az egységen kialakított helyek vannak a hőmérséklet érzékelők, és a differenciál nyomás szenzor elvezetései számára. – lásd lejjebb

Differenciál nyomás szenzor (különbözeti nyomás jeladó):  Az alaphelyzetben tiszta részecskeszűrő áramlási ellenállása kicsi, a torlónyomás közel nulla kPa értékű alapjáraton, és terhelés alatt is alacsony. Normál működés során a DPF szűrő telítődik, a belépő kipufogógáz nyomása megnő, mivel a szűkebb keresztmetszet miatt akadályba ütközik. Ezt a torlónyomást az un. differenciál nyomás szenzor méri és továbbítja az autó motorvezérlőegysége felé. A vezérlőegység ebből a jelből számolja a szűrő aktuális koromtartalmát, telítettségét.

Hőmérő: a részecskeszűrő normál használatkor is elég meleg, 150-250 fok C az átáramló gázoknak köszönhetően. Az un. regenerálás vagy részecskeszűrő tisztítás, kiégetés alatt ez a hőmérséklet tartósan 350-500 fok C de akár 650 is lehet. Ezt a dobba épített minimum egy, de valamikor 2, 3 különböző pozícióba elhelyezett hőmérő méri, alakítja elektromos jellé a motorvezérlő egység számára. Ezeknek fontos szerepük van a regenerálási folyamatban, nélkülük nem meghatározható a betét hőmérséklete. A túlhevített betét károsodhat, akár tüzet okozhat.

5. injektor vagy regenerálási befecskendező: nem minden rendszernél, de Toyota, Lexus, Ford és más gyártmányok egyes modelljeinél a kombinált dob előtt található. Feladata, a részecskeszűrő regenerálás folyamatában a felfűtéshez szükséges gázolaj bejuttatása.A kombinált dobtól hátrafelé található, káros gázok kezeléséért felel.

Elektronikus fűtő betét: kevéssé elterjedt, de valamikor alkalmaznak ‘izzítógyertyát’ a regenerálási befecskendező közelében. Ilyenkor a szűrőbetét hőmérsékletétől függetlenül azonnal begyullad a regenerálás miatt belőtt gázolaj. Az eszköz a regenerálás hatékonyságát javítja.

Motorvezérlőegység és szoftver: ez irányítja a teljes szűrőfelügyeletet és üzemeltetést. Regisztrálja a szűrő telítettségét, szabályozza a regenerálás folyamatát, biztosítja a diagnosztikai funkciót, hibakezelést.

Részecskeszűrő adalék adagoló rendszer: főként Ford, Peugeot, Citroen autóknál egy un. additív folyadékot (nem összekeverendő az adblue-val) töltenek az autóba az időszakos szervizek alkalmával. Egy töltés 30-50 ezer km alatt elégetett gázolajhoz elegendő. Az additív célja, a keletkező koromszemcse gyulladáspontjának csökkentése. Magyarul: ha van additív létrejöhet akár passzív regeneráció is: a részecskeszűrőben felhalmozott korom akár magától is begyulladhat, eléghet, gyorsul a regenerálás, kevesebb extra gázolaj kell a felfűtéshez.

Katalizátor: ez már nem közvetlen részegység. A kombinált dobtól hátrafelé található, káros gázok kezeléséért felel.

Az Adblue kikapcsolás ’okosság’ helyett, és három trükk, amivel indulhat az autó!

  Adblue hiány, akkor Adblue kikapcsolás? „A modern dízelmotorok működéséhez nélkülözhetetlen AdBlue hiánycikk lett Magyarországon. A probléma csaknem 5 ezer autóbuszt, 33 ezer kamiont és teherautót, 100 ezer kishaszonjárművet és 300 ezer személykocsit érinthet.”...

Mit utál a magyar a chiptuningban? – a felmérés eredménye

Chiptuning ügyek... Megkérdeztük - elmondtátok Köszönjük a segítséged és válaszaid! Nem vagyok gondolatolvasó. Ezért csináltam egy kérdőívet, ahol a chiptuning témájába vágó kérdéseket tettem fel. Az egyik kérdés az volt, hogy "mit szeretsz az autózásban,...

Toyota OBD

  Chiptuning Toyota/Lexus OBD-n keresztül, Magyarországon elsőként! Jelenleg az ország első és egyetlen OBD-n keresztül tuningolt Toyota/Lexus rendszere, Szekszárdon a Rigotechnél A Toyota féltve őrzött Denso rendszere elvesztette a szüzességét! - OBD-n keresztül...

Chiptuning traktorra később

  Chiptuning traktorra is... ha nem tudod hogy működik, Máté a 9 éves srác elmagyarázza! Hihetetlen találkozás egy nem mindennapi 9 éves gyerekkel, aki minden szabadidejében a családi gazdaságban segít Chiptuning később. Jobb oldalon a srác hihetetlen! – saját...

Toyota tuning – megoldva!

Toyota tuning! Magyarországon 11 év várakozás után elkészült az ELSŐ! Nem tuningbox, kizárólag gyári technika a Toyota Denso rendszere is tuningolható szoftveresen mától! Ukrán-Japán barátság a tuning bizniszben A világ egyik legkeresettebb autómárkája a Toyota, ezért...

8 év alatt 6 milliót…

8 év alatt 6 milliót spórolt a teljes flottán a betegszállító a Rigotech Chiptuning minőségi beállításaival! Rigotech Chiptuning = gazdaságosság, erő - mindez megbízhatóan!!!

Szabad vagy, vagy lenyomnak a körülmények?

A Te autódból mit tudnánk kihozni? Íme pár friss sztori, chiptuning referencia videó Több mint 500 referencia és esettanulmény vidó, íme pár aktuális... Miért jön egy zsír új 10 millás Mazda egyenesen a szalonból egy egyedi Rigotech beállításért? Király lett a Fiat...

Chiptuning a jégen

Chiptuning tűzön, vizen, hóesésben, jégen... Attól, ha leesik 20cm hó, még nem áll meg az élet, nincs hószünet a tuningműhelyben sem... Bátor, elszánt ügyfelek, térdig érő hó, chiptuning Chiptuningra a szokásos napi 4 autó mellé, beesett egy ötödik is, és extra...

Chiptuning ár – befektetsz, vagy kockáztatsz?

Chiptuning árajánlatkéréssel kezdődött …Ez egy gyors bejegyzés, egyben egy reagálás egy árajánlatot kérő, majd (bízom benne, hogy csak ideiglenesen) elutasító chiptuning felől érdeklődő ügyfelemnek. Az úrnak egy 2012-es Kia Sportage 2.0CRDi 136 lóerős autója van....