A részecskeszűrő működése és a rendszer részei
Fontos infó!
NEM vállalunk és nem adunk árajánlatot DPF szűrő lekapcsolásra (még diagnosztikai teszt jelleggel sem). Minden problémás esetben a hiba forrásának javítása javasolt, ha szükséges akkor a szűrő cseréje kizárólag gyárira. DPF rendszerek diagnosztikájával, hibakereséssel a továbbiakban nem foglalkozunk. Segíteni tudok korábban "kiherélt" autó gyári visszaállításában, és továbbra is állok rendelkezésedre ha egy minőségi beállítást (Rigotech chiptuningot) szeretnél.
A részecskeszűrő működése
A szűrő a porszívó zsákjához hasonlóan működik, a keresztüláramló gázt átengedi, a szilárd részeket felfogja. A részecskeszűrő nagyon sok egymás melletti szűrő cellából áll. Ezek a cellák a használat során telítődnek a felfogott részecskékkel, így a hasznos felületük lecsökken. A motort fojtani kezdi a telítődött szűrő, ahogyan a tele porzsákkal is már nehézkes a munka. A motorvezérlő egység méri a telítettséget, és ha az átlép egy szintet megkezdi a regenerálást, a szűrőben felhalmozott korom elégetését. A telítődés, regenerálás ciklusa folyamatosan ismétlődik a háttérben. A rendszer csak akkor jelez felénk a motorhiba-lámpa, (check-engine) és / vagy DPF jel felkapcsolásával ha valamilyen működési zavar keletkezik.
A részecskeszűrő egység részei
A rendszer főeleme a kombinált részecskeszűrő dob. Ez attól kombinált, hogy a kipufogógáz belépő oldalon egy oxidációs katalizátor betétet is tartalmaz. (ez egy másik környezetvédelmi egység, veszélyes gázok CO, HC, és NOx kezeléséért felel.) Tehát, a kombinált dobban egymást követik az oxidációs katalizátor és részecskeszűrő betét. Továbbá, az egységen kialakított helyek vannak a hőmérséklet érzékelők, és a differenciál nyomás szenzor elvezetései számára. – lásd lejjebb
Differenciál nyomás szenzor (különbözeti nyomás jeladó): Az alaphelyzetben tiszta részecskeszűrő áramlási ellenállása kicsi, a torlónyomás közel nulla kPa értékű alapjáraton, és terhelés alatt is alacsony. Normál működés során a DPF szűrő telítődik, a belépő kipufogógáz nyomása megnő, mivel a szűkebb keresztmetszet miatt akadályba ütközik. Ezt a torlónyomást az un. differenciál nyomás szenzor méri és továbbítja az autó motorvezérlőegysége felé. A vezérlőegység ebből a jelből számolja a szűrő aktuális koromtartalmát, telítettségét.
Hőmérő: a részecskeszűrő normál használatkor is elég meleg, 150-250 fok C az átáramló gázoknak köszönhetően. Az un. regenerálás vagy részecskeszűrő tisztítás, kiégetés alatt ez a hőmérséklet tartósan 350-500 fok C de akár 650 is lehet. Ezt a dobba épített minimum egy, de valamikor 2, 3 különböző pozícióba elhelyezett hőmérő méri, alakítja elektromos jellé a motorvezérlő egység számára. Ezeknek fontos szerepük van a regenerálási folyamatban, nélkülük nem meghatározható a betét hőmérséklete. A túlhevített betét károsodhat, akár tüzet okozhat.
5. injektor vagy regenerálási befecskendező: nem minden rendszernél, de Toyota, Lexus, Ford és más gyártmányok egyes modelljeinél a kombinált dob előtt található. Feladata, a részecskeszűrő regenerálás folyamatában a felfűtéshez szükséges gázolaj bejuttatása.A kombinált dobtól hátrafelé található, káros gázok kezeléséért felel.
Elektronikus fűtő betét: kevéssé elterjedt, de valamikor alkalmaznak ‘izzítógyertyát’ a regenerálási befecskendező közelében. Ilyenkor a szűrőbetét hőmérsékletétől függetlenül azonnal begyullad a regenerálás miatt belőtt gázolaj. Az eszköz a regenerálás hatékonyságát javítja.
Motorvezérlőegység és szoftver: ez irányítja a teljes szűrőfelügyeletet és üzemeltetést. Regisztrálja a szűrő telítettségét, szabályozza a regenerálás folyamatát, biztosítja a diagnosztikai funkciót, hibakezelést.
Részecskeszűrő adalék adagoló rendszer: főként Ford, Peugeot, Citroen autóknál egy un. additív folyadékot (nem összekeverendő az adblue-val) töltenek az autóba az időszakos szervizek alkalmával. Egy töltés 30-50 ezer km alatt elégetett gázolajhoz elegendő. Az additív célja, a keletkező koromszemcse gyulladáspontjának csökkentése. Magyarul: ha van additív létrejöhet akár passzív regeneráció is: a részecskeszűrőben felhalmozott korom akár magától is begyulladhat, eléghet, gyorsul a regenerálás, kevesebb extra gázolaj kell a felfűtéshez.
Katalizátor: ez már nem közvetlen részegység. A kombinált dobtól hátrafelé található, káros gázok kezeléséért felel.