Inkább gyári, mint túlhúzás és autómentő!

Szerző: nov 17, 20190 hozzászólás

Túlhúzzuk, szétesik. A biztonságos kevés. Mi van ilyenkor?

“Szia Ricsi,
sajnos tegnap nem jött össze az autómon az általam elvárt / remélt beállítás, így maradt a gyári.
Ettől függetlenül nem mondtam le a tökéletes autóról.
Itt szeretném jelezni, ha közben akár hasonló gépjármű miatt, akár más úton meglenne a jó program, továbbra is érdekel az ügy.
Leginkább a magas nyomaték a 140 -200 Km/h tartományban és a végsebesség jelentős “kitolása” (7 -es fokozatban “szabdonfutóként” működik a DSG, és nem ad nyomatékot) a lényeg, de a Start-Stop kiiktatás és a DSG váltó korretebb működése a cél. Üdv…”

 

Skoda-octavia-20cr-chiptuning-teljesitménymérés
Skoda-octavia-20cr-dyno-eredeti

Milyen autó, milyen technika, és mi volt a gond?

Skoda Octavia 2.0 CRTDI 184LE 380NM 2019 volt az alany DSG váltó, 4×4 összkerék hajtás.
A Volkswagen, Audi, Seat, Skoda csoportban ez a 2 literes dízel 21-féle teljesítményosztályban jött ki 75-204 lóerő között, 200-450NM konfigurációkban, változatos váltó és hajtás elrendezésekkel.

Jelen Octavia hatalmas hátránya, hogy bár már gyárilag erősített kivitel (nem azonos hardver mint a 204 lovas!) 140 kmh felett ahogy a DSG 7. fokozatba kapcsol, teljesen elfogy. Nulla dinamika. Padlóra az autó egyet visszavált, de akkor meg már a magas fordulatszám miatt nincs nyomaték.

Az autón elég sokat fejlesztettünk. Az új szoftver verzióban olyan nyomaték korlátozások és monitor funkció van, hogy elcsalás nélkül csak többedikre sikerült ‘unlockolni’ a 380 NM-es limitet, és életre kelteni a gyári tartalékot, amely egyébként jól érezhető javulást adott, lásd a folytatásban.

 

 

Javulás, de nem az elképzelt mértékben

Az általam biztonságosnak ítélt Rigotech PPro val az autó 199 LE és 419NM. A gyári program is 420NM-ig ‘van megírva’, tehát a fejlesztés során a teljes keverékképzést és nyomatékkezelést 420NM-ig kiszámolták a mérnök kollégák (ezt a program TARTALMAZZA). Ez egy jelzés amit érdemes komolyan venni. Az autó húzható e fölé is, csak agresszív használat mellett rohamos élettartam csökkenés várható.

Beállításunkkal a dinamika javult, a +40NM jól érezhető, és a +17 ló is segít a fenti tartományban. Biztonságosan.
Kérés volt még a start-stop rendszer lekapcsolása, de a szokásos módon nem működött ezen az új verzión, így ez fejlesztést igényel(t). – de már megvan a megoldás. Ügyfelünknek egyéb extra kérései is voltak amelyet megoldottunk, viszont a menetteszten azt tapasztaltuk, hogy bár az autó javult, nem egy rakéta 7. fokozatban. Ennek oka lehet az összkerék hajtás nagyobb vesztesége, a DSG váltó áttétele. (ahol ezt a 7.-et fogyasztáscsökkentési céllal egy “sebességtartó” hosszú fokozatnak szánták)

Az autóban 6000km van. Az interjún kiderült, hogy ügyfelünk szeret padlón közlekedni és az autó sokat megy a maximális terhelés közelében. (amely gyári beállítással sem a hosszú élet garanciája) – emiatt nem javasoltam és nem készítettem erősebb beállítást, a biztonságos 419NM pedig ennyire volt elég.

Skoda-octavia-20cr-ori-rigotech-mod-dyno-teljesitménymérés
Skoda-octavia-20cr-dyno-rigotech-ppro

A chiptuning nem erre való, de nem mindenki így áll hozzá…

Nem szívesen veszek részt egy zsír új autó szétküldésében, milliós kár okozásában, ezért az alábbi válaszommal próbáltam ügyfelünket a REALITÁS talajára hozni:

Értem, hogy problémás az autó elfogyása 7. fokozatban. A váltód programját ellenőriztem. A DSG-ben a limiterek 500NM-en vannak az nem korlátoz. A motor az autóban már egy igen hegyes darab a turbó méretéhez képest, mondhatni “gyári tuning” a kisebb 320, 350 után a 380NM.
A kisebbeket 400NM-ig szoktuk húzni, ez egy biztonságos határ. Nálad felmentünk 420NM-re, ami kevésnek bizonyult. Turbónyomás emeléssel és az üzemanyag értékek elcsalásával lehetséges még feljebb menni. Akár 480NM 230LE is elérhető! Ezt nem javaslom, és örülök neki, hogy nem választottad ezt a lehetőséget (kollégámmal beszéltetek erről). Ez egy fiatal autó, több százezer km-t el kell neki még menni.

 

Mi van akkor ha a túlhúzott chiptuning szétküldi a turbót, motort, részecskeszűrőt, hajtásláncot?

 

Természetesen garanciát NEM tudsz érvényesíteni a Skoda felé, ha szétszáll a turbó, motor, egyéb. Biztonsággal ennél erősebbet később sem fogok tudni ajánlani. Ahogy erősítek rajta, nő a fogyasztás és az alkatrészek és üzembiztonság kockázata.

Tudok olyan magyar tuningosokat, akik KÉRDEZÉS NÉLKÜL csinálnak az autódból 450nm-t, meg 230 lovat… KÉRDEZÉS NÉLKÜL kiütik a DPF-et, EGR-t belőle, mert akkor “nem lesz velük gond…”. Nálunk máshogy működnek a dolgok.

Az interjú alatt elmondtad mennyire nyomod neki, nem lenne hosszú életű, és utána saját költségen kell javíttatnod. Részünkről jobb egy “nem megcsinált” autó, mint egy túlhúzott ami SZÉTESIK és drága rossz érzések lesznek belőle.

A másik kérdés a garanciavesztés: ha kiderül, hogy írt az autó, azt bukod. Az, hogy a CVN számot az eszközünk megoldja, hogy ne változzon, az műszakinál jól jön, és talán egy olajcsere alkalmával sem veszi észre a márkaszerviz, hogy tuningos az autó, de bármikor le tudják ellenőrizni (akár rutinból is) és az online rendszerbe bejegyzés készül a tuning tényéről. Ha bármikor később garanciális igényed lenne, erre való hivatkozással elutasítják, és kapod a javítási számlát. Ezeket mérlegeld.
Erősebbet bármikor tudok csinálni (fentiekre tekintettel továbbra sem ajánlom), de csak a saját felelősségedre. – Üdv.: Tóth Richárd

Több cikket írtam már a nem megfelelő chiptuning beállítások javításáról. Inkább hagyd az autód gyári beállításon és kerüld ez az ILYEN ESETEKET!