BMW 320D chiptuning – Kivallattuk a BMW-t aztán majdnem motorcsere lett!

Szerző: dec 11, 20202 hozzászólás

Erős BMW 320D chiptuning volt a cél, aztán…

 

Sok BMW-t hangolunk, népszerű a BMW 320D chiptuning kérés is. Kiválóan reagál a szakszerű beállításra úgy a szívó- és turbóbenzines, mint a turbódízel. Kezdve a 90′-es évek első felétől gyártott modellekkel, napjainkig. A mostani 2004-es E46  320D 150LE 330NM modellből, úgy általában az M47 motor Bosch EDC16 rendszeréből több száz fut már PPro beállításunkon, legyen szó a legkisebb 116, középső 136 vagy mostani 150 lovas verzióról. Nem ritka az olyan BMW, amelyet 20 éve hangoltunk és azóta is hibátlan.

bmw-320D-chiptuning-teljesitmenymeres
Bmw-320d-20d-E46-136-116_318D-chiptuning

Miért éppen chiptuning? Volt valami gond?

 

Ügyfelünk chiptuningra érkezett. Határozott elképzeléssel: legyen az autó erős amennyire lehet, és főleg az alsó tartományon erősítsünk, mert ott nagyon gyenge. A turbó túl későn “kapcsol” (tölt be), így kínszenvedés elérni a 2500-as fordulatot, ahol viszont szépen felépül, és onnantól húz az autó. Másik kérés a füst csökkentése volt, mert főleg alul az autó brutálisan kormolt. Már elmondás alapján tudtuk, hogy a tipikus eset, amelyben sok autó szenved: a szívó oldal lekormolódott, a szívócsatornák összeszűkültek, és ez fojtja a légáramlást, csökkentve a motor öblítését. Magyarul a fenti jelenséget okozza. Hozzá jön még a turbótöltő alul működése, amely eredhet abból, hogy utángyártott, felújított, vagy lehet épp gyári de már rossz állapotú. A motordiagnosztika EGR-re utaló hibákat hozott, így kezdődött… 

BMW 320D chiptuning -teljesítménymérés és érdekességek

 

A teljesítménymérésen felvett gyári görbe messziről jól néz ki. Az autó 16 éves kora ellenére, hozta a katalógus szerinti csúcsadatokat, 147LE 329NM, amely szinte hihetetlen. A mérés látszólag ellentmondásban van a ténnyel, hogy az autó füstöl, és alul harmat gyenge.
Közelebbi vizsgálat feloldja az ellentmondást: katalógus szerint, a nyomatékcsúcsnak 2000-es fordulatszámon lenne a helye, viszont a mérés mutatja, hogy ezt csak 2502RPM-nél éri el. Ami rosszabb: a 2000 alatti rész is nagyon be van esve, legalább 44-60NM hiányzik.

Tesztre elkészült a kérés szerinti BMW 320D chiptuning,  420NM-t megcélzó Prémium Pro beállításunk. (A javasolt érték a korra, futásra való tekintettel 360-380NM, de az ügyfél mérlegeli a kockázatot, ő használja az autót. Ha ritkán nyom padlót, ritkán van túlterhelve.) Azért csak tesztre, mert tudtuk, hogy nem jön az elvárt eredmény, javíttatni kell az autót nem tuningolni. Így került a képbe Szabó Gergely kolléga (Six-In-Line Kft. Szekszárd), BMW motor és váltó specialista, aki már több alkalommal kiváló eredménnyel megoldotta a hasonló napi problémákat. Persze, ekkor még nem tudtuk mekkora a baj!

Bmw-320d-2000D-E46-150ps-2004-chiptuning-teljesitmenymeres-dyno
M47-motor-felujitas-tuning-2
bmw-m47-chiptuning-henger-kopas-olajcsere

És akkor elkezdődött… 

 

Kérdezem Gergőt, hogy haladt a hiba feltárással, javítással: ” Az ügyfél azzal a problémával keresett meg, hogy a autója nálatok volt teljesítményméréssel egybekötött tuningon, de a jelleggörbe eltér a gyárilag megadottól, valamint a nyomatékmaximum felépüléséig füstöl, ezen felül a motor olajfogyasztása jelentős, üzemanyag fogyasztása magas.

Az első körös megbontással járó vizsgálat során megállapítottam, hogy a motor vezérlése a nagymértékű láncnyúlás miatt nincs a “helyén”, a vezérműtengelyeken kenéshiányra utaló nyomok vannak, a motorból több helyen szivárog az olaj, a katalizátorok előtt vastag koromréteg van a kipufogó és a turbófeltöltő turbinaház belsejében, az oxigén szenzoron vastagon áll a korom, a légszűrő minősége kritikán aluli (bizony erre is érzékeny a BMW, az ALCO-t nem szereti).”

bmw-m47-320d-chiptuning-teljesitmenymeres

Az elvégzett javítások, kreatív turbó hangolás… 

 

“Ezeket csináltuk: a magas motorolaj fogyasztás hibakeresésére a tulaj kifejezett kérésére a motort tovább bontottuk, amely során megdöbbenve tapasztaltuk a nagymértékű károsodást a hengerfalon szintén kenéshiány miatt. Ezek után a tulajjal együtt a motor teljes felújításáról döntöttünk, tehát hengerfúrás túlméretes dugattyúkkal, a főtengely és a hajtórudak csapágyazása, a motor összes tömítésének cseréje, vezérlés cseréje, vízpumpa, termosztát csere, a turbófeltöltő felújítása (ha már ennyire belementünk, akkor nem szabad hibaforrást hagyni), oxigén szenzor csere, motortartó bakok cseréje. Összeszerelést követően egy bejáratási szakasz következett amit én végeztem el a tulaj beleegyezésével (1000 km). Utána olajcsere.”

“Sajnos az elvártnál magasabb fordulaton történő “éledés” még fennállt, ezért kénytelen voltam a turbó elektromos szabályzójához tartozó kart kiváltani, egy általunk gyártott egyedi állítóható karra cserélni. Ezzel meg tudtam keresni folyamatos logolás mellett (terhelés alatti adat rögzítés, elemzés) az optimális geometria beállítást.

Az eredménye a ti teljesítményméréseteken látható. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az autó átalakult, de az is egyértelműen látszik, hogy mennyire korlátozza a ti általatok elérhető eredményt a motor állapota. És sajnos sokszor olyan hibák állnak fenn, amik kívülről nem láthatók, ha jól tudom az autó hozta a gyári csúcsadatokat ebben a leromlott állapotában is.”

 

Chiptuning és dinamika szempontjából egy fontos észrevétel

 

“Egyébként ami a teljesítménymérés jelleggörbén egy pici változás, azt az úton hatványozottan lehet érezni. Nekem eddig nem volt összehasonlítási alapom, ezt most értettem meg. Pl.: alacsony fordulaton 20 vagy 30 Nm többlet, az olyan mintha “seggberúgnák” az autót! Nagyjából ennyi a sztori ami a motort érinti.”

 

Egy rossz hír azoknak akik hasonló cipőben járnak

 

“Még annyi talán Ricsi, hogy ezek  nem olcsó javítások. Nem is tudom hogyan fejezzem ki magam. Ugye ezeknél a nagy javításoknál megspékelve egy tuninggal az autó teljességgel átalakul, nagyon más lesz vezetni, teljesen más az élmény, de ennek borzasztó ára van. Egy ilyen E46 projekt, beleértve a futómű teljes felújítását is br 2.2m forint. Nem akarom azt a látszatot kelteni, hogy ezek bárki számára elérhető dolgok. Ezeknél a projekteknél nem az ésszerűség dönt, hanem valamilyen érzelmi indíttatás, vagy egyszerűen megteheti és kész. Én sem értem teljesen. Ha az emberek azt gondolják, pl. egy E46 tulaj, hogy 300e ből neki is lehet egy felújított autója, az nekem nem jó, mert ki kell ábrándítanom.Szabó Gergely autószerviz tulajdonos, BMW motor és váltó specialista. Szakcikkekkel, esettanulmányokkal bővülő Facebook oldalából szintén sokat lehet tanulni!

Összefoglalás és eredmény

 

Gergő “kezelése” után visszakaptunk az autót egy kontrollmérésre. A csúcsadatok most hozzák az elvárt szintet PPro beállításunkkal: 184LE 416NM (+37LE +88NM). Az eredmény és érzés sokkal több annál amit a számok mutatnak. Az autó alapjárattól kezdve tökéletesen reagál a gázra, és már 1900-tól belehúz az ülésbe, itt éri el ugyanis a gyári csúcsnyomatékot (330NM), és 2000RPM-nél már 360NM gyorsítja az autót. Ez a kezdeti állapothoz képest itt alul 75NM javulás!

Alul látod a teljesítménymérés eredményét, rajta az érkező gyárit, középen a PPro beállítást rossz állapotban, majd ugyanezt a javítás után.

Egy jó állapotú autóra nem kell két milliót költeni azonos eredményért, ott elsőre jönni fog az évek alatt kifejlesztett PPro beállításunk haszna, jelenlegi karakterisztikája, csúcsadatai. 

 

Ha ez tetszett, további BMW szakcikkek, sztorik, referenciák

 

 

Ha tetszett, és van véleményed, kérdésed, írd ide, szólj hozzá az oldal alján!

Köszönöm figyelmed. Te megtalálod az autód az ország legjobb ajánlatkérőjében? Ha igen, kérj ajánlatot, nézd meg, mire képes! 

 

bmw-chiptuning-motor-javitas-meres-dyno-fekpad

Chiptuning árajánlat és infó az autódról 5 perc alatt

  • Gyári, lebutított középszerűből
  • erős, dinamikus, megbízható
  • vezethetőbb, szerethetőbb autót
  • Rigotech beállítással!