Szívó benzin tuning

Chiptuning » Szívó benzin tuning

Szívó benzin tuning és chiptuning referenciáink, technológiai kérdések és válaszok.
IDE kattintva kérj ajánlatot a saját szívó benzinesedre, gyere el és megnézzük, ha szeretnéd lemérjük és megcsináljuk!

Szólj hozzá, tedd fel kérdésed a témában alul, és megbeszéljük, válaszolok.

 

szivo-benzin-tuning

Érdemes szívó motoros autót tuningolni, chiptuning segítségével finomítani?

A rövid válasz: igen, nagyon is, ha reális elvárásaid vannak, és nem azt az élményt keresed, amely egy feltöltött (turbós, kompresszoros) motornál jön a tuning során. Ha ilyen hátba rúgós élményre számítasz, csalódni fogsz. Viszont, ha az a cél, hogy a szívó benzines autódon javuljon a gázpedál reakció, kicsit lejjebbről húzzon, előzéskor kellene egy kis támogatás, vagy akár a szívóbenzin fogyasztását szeretnéd csökkenteni, komoly létjogosultsága van egy megfelelően megírt szívó tuningnak.

 

Mitől fog javulni a szívó benzinesem, ha szoftveresen nem fokozható a motor feltöltése?

Főleg a rész- és teljes terhelésű előgyújtás karakterisztika módosítása hozza az eredményt a szívó benzin tuning során, mivel gyárilag a gyújtásértékek nagyon konzervatív szintre vannak állítva. Ennek köszönhető, hogy változatos üzemanyagminőség mellett is csörgésmentes és üzembiztos az autó, bármilyen égövben (külső légnyomás és hőmérséklet mellett.). A szívó tuning során itt a Rigotechnél figyelembe vesszük, hogy milyen benzint használsz (oktánszám, adalékolás tekintetében).

 

Segít a sportlégszűrő szívó benzin tuning esetén?

Igen, bár pados tesztjeink önmagában a sportlégszűrő vagy direkt szűrő eredményességét nem igazolták, a teljesítménytöbblet az ígéretekkel szemben nagyon csekély. Az viszont tény, hogy a szűrők jobb áteresztőképessége miatt a motor töltése javulhat, és ha ehhez a tuning során hozzá írjuk a szükséges üzemanyag mennyiséget (amelyre a Lambda szabályzás tuning nélkül is egyébként kísérletet tesz) a sportszűrőbetét eredménye fokozható, a két dolog: sportlégszűrő betét és szívó benzin chiptuning egymás jó támogatói, kiegészítői. A légszűrőkkel kapcsolatban itt egy átfogó cikkünk: https://rigotech.hu/sportlegszuro/

 

Mit módosítotok még a szívóbenzin chippelés során?

Vannak szoftveresen (beállításuk alapján) fojtott szívómotorok. Ezeknél és más esetekben is érintjük a motorvezérlő un. nyomaték kezelését, amelybe beletartozik a pedálkezelés, nyomatékhatárolás, (limiterek) és nyomatékhoz tartozó levegő és üzemanyag mennyiségek tuningja, korrekciója a cél érdekében. Amikor szükséges érintjük a változó szelepvezérlés térképeit (map-jait) is.

 

Mi a szívó benzin chiptuning hátránya? Hogy lehet elrontani?

A szívó tuning kockázata kisebb, mint feltöltött motorok tuningolásakor, mivel a motor és hajtás túlterhelése nem állhat fenn a minimális többlettől, amely a csúcsadatokban jelentkezik. Rosszul kivitelezett chiptuning hátrányai lehetnek szívómotoron:

  • Ha a keveréket túl dúsra állítják, veszélyezteti a katalizátor élettartamát, nőhet a fogyasztás
  • Lambda szonda és 2. szonda hibát okozhat a nagyobb hőterhelés
  • az ‘autó’ szaga változhat a túl sok elégetlen benzintől
  • feljöhet hibalámpa, előállhat csökkentet teljesítményű un. LIMP mód, az autó elgyengül
  • nagy melegben padlógáz közelében becsörrenhet, rosszabb esetben kopoghat a motor
  • még rosszabb esetben hajtókar / egyéb mechanikus kár keletkezhet a túlzott előgyújtás és kopogás kontroll módosítása miatt

Nagyjából ezek a fő kockázatok, amelyek gyakori hibák, mivel a szívó motor tuningjához más jártasságok és tapasztalatok kellenek, mint a feltöltött motorokhoz, amelyekhez ma, 2021-ben már szinte minden sarkon értenek. Nem véletlen, hogy az elmúlt 22 évben, több mint 1000 esetben volt alkalmunk hibás chiptuning beállítást diagnosztizálni, majd javítani és ezeket dokumentáltuk is, ha esetleg furcsán hangzik a magas szám. Köztük szép számmal voltak szívó benzines tuning áldozatok is.


 

Hogy lehet elkerülni, hogy szívó benzinesemnél mellékhatások lépjenek fel?

Nézd meg, hova viszed tuningra. Nézd meg a hely chiptuning referenciáit, vállalási feltételeit. Nálunk a Rigotechnél 3 hétig szinte kötelezettségmentesen tesztelheted Prémium Pro szívó benzin tuningunkat, és kizárólag akkor fizeted a beállítást, ha tetszik. Nem utolsó sorban, több mint 600 videónk és több mint 1000 egyéb tuning referenciánk segít a döntésben. Nálunk minden 3.-4. autó szívó motorral szerelt, így talán a legnagyobb tapasztalatunk nekünk van itthon szívó benzinesek írásában (is). IDE kattintva kérj ajánlatot a sajátodra, gyere el és megnézzük, ha szeretnéd lemérjük és megcsináljuk!

 

Szívó benzin tuning tévhitek és a rosszindulat

Napi szintű, hogy fórumokban, a Facebookon megfirkálják azokat, akik szívó tuninggal kapcsolatban akár csak kérdezni mernek. Teljsen turbódízel és turbóbenzin diktatúra van 🙂 Lenézik a kérdezőket, kioktatják, kedvüket próbálják szegni. Teszik ezt olyan emberek (tudom, mert jó sokkal beszéltem) akiknek az életükben nem volt szívó motoros autójuk, így a Rigotech beállításunkat sem próbálták még. (A legtöbb egyéb tuning céget aki a turbós motorok mellett próbál belejönni a szívó tuningba szerintem is inkább hagyjuk, mert sok eredménytelen próbálkozással találkoztunk már. – tisztelet a kivételnek, mert van az is!)

A fő “érv” hogy a bevitt levegő mennyisége nem fokozható, így nincs értelme a tuningnak.. Fent leírtam, hogy ettől még igen jó eredményeket lehet elérni bőven vannak más paraméterek amelyeket sikerrel lehet állítani. Eredményeinket mérés is alátámasztja, noha ez nem annyira látványos. Szívó motorok tuningjánál soha nem a csúcsadatok növelése a cél, hanem a forgatónyomaték lejjebb hozása, a jobb pedálreakció elérése.Az már csak következmény, hogy az autó rángatás nélkül szépen fut kisebb fordulaton is a beállításunkkal, így óvatos használatnál mindig fogyasztáscsökkenést jeleznek ügyfeleink. Van több ügyfelünk, akivel már túl vagyunk 10 autó tuningján is, ebbben volt több szívóbenzin is. Legyél benne biztos, hogy nem a kalandvágy hozta vissza őket újra és újra, mert olyan rosszak lettek az autók…

Szívó benzin mechanikai tuning

Vannak igazán “elvetemültek” akik nem riadnak vissza a hardveres módosításoktól sem a jobb teljesítmény érdekében szívómotorokon. A motorépítés több külön fejezet. Jó hobbi, és a versenysportban van létjogosultsága. Itt gyakorlatilag a világ összes pénzét és idejét rá lehet locsolni egy pl. Lada motorra, vagy bármilyen szíóvra. A mechanikai módosítások egyik lényegi része, hogy fokozzuk a motor feltöltését, amihez később több üzemanyag adásával nagyobb energia alakítható mozgássá. Feltöltő hiányában, ezt főleg a szívó és kipufogóoldal csatornáinak felbővítésével, más szelepek és vezérműtengely(ek) alkalmazásával és a légcsere további segítésével, pl. a beömlők polírozásával érik el. Gyakori a szívóoldali és kipufogóoldali rezonancia újrahangolása jól megválasztott pl. 4-2-1 leömlők jól választott csőhosszok és átmérők alkalmazásával. Ez bizonyos fordulatszám tartományban passzív feltöltést eredményez. Ezek végeztével, ha padlón azt látjuk, hogy a keverék elszegényedik, már garantált a javulás, mivel ilyenkor jön a szoftveres tuning rész, amikor a többlet levegőhöz hozzáírják a megfelelő üzemanyag mennyiségeket, egyebeket. Mi idő és szándék hiányában NEM foglalkozunk egyedi építések kalibrálásával. Ez ügyben mindenképp még a faragás megkezdése előtt kell a kiszemelt chiptuningossal részletesen egyeztetni. (Nem utólag: hogy ez meg az lett cserélve, átalakítva, és már “csak” össze kéne lőni a rendszert.) Mechanikus szívó benzin tuning ügyben a Havassy Motorsport legyen a kiindulópont ha bővebben érdekel.


Saját tapasztalatom röviden – szívó benzin tuning autóim

Nem cserélgetem gyakran a gépeim, mégis a 95′-ös jogosí és Trabant 601 óta, volt pár autóm. Közülök szívó benzinesek amelyeket hosszabb távon használtam és természetesen vagy megrítam őket, vagy pl. a Coltn-nál mechanika és elektronika módosítás útján szereztem előnyöket. 

Mitsubishi Colt 1.3i 1993 chiptuning

Svájcban vettem a Coltot törötten, 150e km-rel 2001 körül. Kb. 13 évig volt a kedvencem, sok élmény és kaland köt hozzá. Nem utolsó sorban chiptuning fejlesztések (HHO generátor ami rossz tapasztalat volt, de túlélte… ). Nem írható motorvezérlője volt, mégis érdemben tudtam rá megoldást (ma már nem vállalunk hasonlókat). A benzinnyomás emelésével, valamint az előgyújtás elhangolásával (elektronikus úton, nem szoftveresen) érezhetően megjött az alsó fordulati nyomaték, a fogyasztásom 1 litert csökkent. Kb. fél millió km-rel ment a bontóba mert sajnos szétrohadt, a motorja akkor is tökéletes volt.

Fogyasztás kalkulátor 

Fogyasztás és megtakarítás alakulása: 13 év alatt mentem vele 350.000 km-t, 100 kilométerenként igazoltan spóroltam 1 litert. Ez 3500 liter üzemanyag megtakarítás. Mivel ezt ma is meg lehet csinálni, óvatos 440 forintos benzin átlagáron a zsebemben maradt a tuningnak köszönhetően: 1.540.000 forint! Durva. Évente kb. 27e km futás mellett, 1 literrel számolva az éves megtakarításom 118e forint volt. Menj a sajátoddal csak fele ennyit, és spórolj beállításunkkal csak fél litert, akkor is hoz évente kb. 30 ezret. A tuning ára kb. a 2. év közepén-végén visszajön. Ezalatt egy sokkal jobb autóval autóztál, majd utána pénzt termel. Ez tényleg hülyeség akkor! 🙂 A fórumokon a szívóbenzin tuningot leszóló srácoknak is volt hogy megírtam a számokat, ilyenkor kicsit visszább szoktak venni.

Hab a tortán, hogy műszaki vizsgán rendszeres volt, hogy nagyokat néznek, mivel az autó CO-ja ezzel a trükkel 0.0 közelében volt. Pörgették ész nélkül, meg ronggyal tömték körbe egyszer a csövet, hogy produkáljon valami mérhető értéket!

Opel Vectra 2.0i tuning

Régi 96′ körüli  szívó benzin A Vectra, módosított tengelyekkel, szívó és kipufogó oldali átalakítással (így vettem). Ehhez írtunk anno nagyon a kezdetekkor 99′ környékén egy jó tuningot, amelyben kicsit ráemeltünk a leszabályozási fordulatra is. Sok értelme nem volt, de jó hangja volt, és gyerek fejjel izgalmas volt. Ami viszont hasznot hozott, hogy az autó nem 3500 rpm környékén kezdett élni, hanem kb. 2500-3000 körül már nagyon jól vette a lapot. 1 évig használtam kb. hibamentesen. 

Volkswagen Polo 1.4i 60 LE tuning

A Polo kb. 1 évig volt meg, jó áron vettem üzleti céllal. Tuning után viszont annyira megtetszett, hogy kicsit megtartottam. 1998-as gép volt, még klasszikus forrasztós chiptuningot kellett alkalmazni. A buta 8 szelepes motor ellenére, hihetetlenül felébredt a beállításommal. Többeknek feltűnt, hogy 1-3-5 sebességeket használtam csak, a 2-4 teljesen felesleges volt, olyan szépen vitte kis fordulaton. Itt kb. 0.5-0.8 liter üzemanyag megtakarítást mértem.

Opel Astra 1.6i chippelés

Szintén üzleti céllal vettem, gyorsan el is adtam, de közte azért kapott egy tuningot ez a szívó benzin is. Nagy extra nem volt, a szokásos alulról kicsit jobban húz érzés, valamint amit a klíma látványosan levett a nyomatékból a chip visszahozta. Emellett megszűnt a befulladós mély hangja, kicsit élesebb, tisztább lett. Ez valakinek tetszik, valakinek nem annyira, nekem igen. Tehát lehet számítani a módosított paraméterek miatt a hang változására is. 

Szívó benzin tuning esettanulmányok, mérések


Szívó benzin tuning mérések


Néha látványos és szokatlanul jó eredményt érünk el a csúcsadatok javulásában is, bár többnyire ezek alig emelkednek szívó benzines tuningnál. A pad viszont nem ad visszajelzést az autó dinamikájáról, pedálreakciójáról és viselkedéséről részterhelésen. (Tekintve, hogy minden mérés padlógázon történik...) A pados mérés szintén nem releváns, ha az autó fogyasztására kíváncsi valaki Préium Pro beállításunk uán. (Erre ott vannak visszatérő ügyfeleink hosszútávú tapasztalatai, referenciái).





További néhány szívó benzin mérésünk

  • További szívó benzines méréseink feltöltés alatt...

Néhány további szívó benzines tuningolt autónk

Szakcikkeink melyek érintik a szívó benzines témát

Legtöbbet olvasott egyéb szakcikkeink





Jártál már nálunk, vagy kérdésed van pont ebben a témában?

Szólj hozzá a cikkhez most, itt alul! - látni fogom és válaszolok. - és kérj ajánlatot a sajátodra -

Rigotech, jó autóból tökéletes!